Microsoft förklarar kraven på TPM och Secure Boot

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förklarar kraven på TPM och Secure Boot

Ett uppdaterat supportdokument om Enhetskryptering tydliggör orsaken till kraven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att det varit lite krångligare nu, har fått köpa 2 nya nycklar till win11 när jag bytt cpu några gånger denna månad

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Jag har märkt att det varit lite krångligare nu, har fått köpa 2 nya nycklar till win11 när jag bytt cpu några gånger denna månad

Drink Verification Can

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

@Nathanael🎅

Nycklarna har inte gått att återaktivera efter några gånger.

Så har fått köpa nya.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Säger bara MAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Nathanael🎅

Nycklarna har inte gått att återaktivera efter några gånger.

Så har fått köpa nya.

Eller så ringer man MS och ber dem fixa sin nyckel?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är dock inget krav på att ha Secure Boot aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är något fuffens med Microsoft och deras aktiveringssystem. Förlorade ALLA mina Windows 10/11 nycklar för ett tag sedan, då de alla var ursprungligen uppgraderade från 7/8 nycklar.

Men tAck och lov Så löste det sig.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag uppgraderade från Windows 7 till 10 på förra datorn och flyttade den licensen till min nuvarande bygge 2020 och installerade 2022 Windows 11 och jag har inte fått något klagomål från Windows varken då eller för 1 år sedan när jag uppgraderade CPU:n. Har du köpt nyckel så där billigt för någon 100:-?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är något fuffens med Microsoft och deras aktiveringssystem. Förlorade ALLA mina Windows 10/11 nycklar för ett tag sedan, då de alla var ursprungligen uppgraderade från 7/8 nycklar.

Men tAck och lov Så löste det sig.

Det var märkligt. Hur försvann dom, eller snarare hur märkte du det?

Visa signatur

Permalänk

Haha, Linux.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mangocheesecream:

Haha, Linux.

Haha, GEOS.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangocheesecream:

Haha, Linux.

haha, fungerar inte så bra med min Intel NUC, får inget ljud från HDMI:n, varken med kUbuntu eller vanliga Ubuntu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Märkte det först när jag skulle byta moderkort på min primära maskin, och det inte gick att flytta över aktiveringen av Windows 11 och sedan igen när jag återuppväcte min gamla Ivy-Bridge dator och skulle installera Windows 10 Pro på den, trots att jag kört exakt samma licens på den tidigare.

Alla mina licensnycklar var dessutom urpsrunligen Retail Nycklar och inte OEM.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Alla mina licensnycklar var dessutom urpsrunligen Retail Nycklar och inte OEM.

Hur är nycklarna köpta? för någon hundring eller för riktigt pris?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min aktivering försvann efter en bios uppdatering och ms vägrade ge mig sig att jag inte bytt all hårdvara...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

@jnsson

Precis så har hänt för mig med, är vanliga retail nycklar som är äkta.
De kanske förbereder sig så man ska ta win 12 när det kommer?

Visa signatur

Permalänk

Problemet var främst att när Windows 11 kom så var det många som på den tiden hade schyssta datorer som i7 7700K, dessa uppfyllde inte kravet.
Nu 3år senare så börjar dessa datorer bli lite äldre folk kan se en mening att byta ut hårdvaran, men långtifrån alla. Och problemet är främst att uppdateringar till windows 10 planeras sluta släppas.

Det finns för övrigt många slags datorer, jag pratar om paneldatorer, mindre datorer i arbetsredskap som skogsmaskiner osv. Det är inte precis bara gå till Elgiganten och köpa en ny dator till dessa och frågar dem om deras hemtekniker för en struntkostnad kan få den nyinköpta macmini att fungera med skogsmaskin, styrsystem för lastfartyg eller vad nu macmini ska vara till. https://www.elgiganten.se/tjanster-tillbehor/tjanster/hemtekn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De var inte gråa nycklar om det är det du undrar, så riktigt pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

haha, fungerar inte så bra med min Intel NUC, får inget ljud från HDMI:n, varken med kUbuntu eller vanliga Ubuntu.

Har kört en Intel-NUC med LibreELEC som HTPC längre än jag kan minnas, inga som helst problem, bara tuffar o går....

Men den är ju nära nog antik nu, kanske är det nått knas med nån nyare variant?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Det löjliga här är att man ställer hårda krav för att möjligheten ska finnas att aktivera vissa funktioner. Jag, som aldrig i livet skulle komma på den urbota korkade idén att kryptera en lagringsenhet (sånt kan arbetsgivare göra med jobbdatorer), behöver därför inte den funktionen. Och därmed borde jag inte heller behöva gå med på kraven. Det är oerhört slappt av MS att ha såna krav när de inte behövs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

haha, när du säger det (har inte tänkt på det):
Sitter och leker med en Ubuntu-dator och jag har ljud ut och det enda som är inkopplat är en KVM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det löjliga här är att man ställer hårda krav för att möjligheten ska finnas att aktivera vissa funktioner. Jag, som aldrig i livet skulle komma på den urbota korkade idén att kryptera en lagringsenhet (sånt kan arbetsgivare göra med jobbdatorer), behöver därför inte den funktionen. Och därmed borde jag inte heller behöva gå med på kraven. Det är oerhört slappt av MS att ha såna krav när de inte behövs.

Mycket intressant att det finns folk som tycker kryptering av diskar i sin privata dator är korkat ändå 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Mycket intressant att det finns folk som tycker kryptering av diskar i sin privata dator är korkat ändå 😅

Jag tycker det är korkat eftersom det fullständigt omöjliggör räddning av informationen i flera olika situationer. Men är man spion eller nåt kanske det är rimligt att kryptera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om det ändå bara vore slapphet, det är såklart för att MS ska kunna kryptera misshagliga diskar som kör deras OS.
Inte nu kanske, men i framtiden, kanske enbart för att få gamla prylar att sluta fungera så det ska behövas köpas nytt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Microsoft säkerhetskopierar din krypteringsnyckel till onedrive.
Skippa bitlocker och kryptera med något annat där bara du har nyckel, om du är rädd om din data

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker det är korkat eftersom det fullständigt omöjliggör räddning av informationen i flera olika situationer. Men är man spion eller nåt kanske det är rimligt att kryptera.

Om man anser informationen viktig nog att den behöver räddas å man inte har backup av den nån annanstans har man andra problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

De var inte gråa nycklar om det är det du undrar, så riktigt pris.

Ja, det var det jag menade

Skrivet av Kasken:

Har kört en Intel-NUC med LibreELEC som HTPC längre än jag kan minnas, inga som helst problem, bara tuffar o går....

Men den är ju nära nog antik nu, kanske är det nått knas med nån nyare variant?

Min är från 2017 ish, för den har en 7:e generationens Intel CPU

Skrivet av hakd:

Microsoft säkerhetskopierar din krypteringsnyckel till onedrive.
Skippa bitlocker och kryptera med något annat där bara du har nyckel, om du är rädd om din data

Den går att radera från Onedrive om man inte vill ha den där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Om man anser informationen viktig nog att den behöver räddas å man inte har backup av den nån annanstans har man andra problem

Inte enkelt för många att lösa i praktiken, av logistiska eller ekonomiska skäl. Oavsett finns det få, nästan inga, rimliga anledningar för en vanlig privatperson att kryptera sin lagring.

Och eftersom många, de flesta, inte har det behovet, så borde kravet inte finnas, utan bara vara aktuellt för den som faktiskt vill kryptera. Samma sak som att man kan köpa en bil utan dragkrok om man inte vill kunna dra ett släp. MS krav är som att tvinga alla bilar att ha dragkrok bara för att några få ibland har behov av att dra släp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte enkelt för många att lösa i praktiken, av logistiska eller ekonomiska skäl. Oavsett finns det få, nästan inga, rimliga anledningar för en vanlig privatperson att kryptera sin lagring.

Och eftersom många, de flesta, inte har det behovet, så borde kravet inte finnas, utan bara vara aktuellt för den som faktiskt vill kryptera. Samma sak som att man kan köpa en bil utan dragkrok om man inte vill kunna dra ett släp. MS krav är som att tvinga alla bilar att ha dragkrok bara för att några få ibland har behov av att dra släp.

Inte helt överens om del 1 där men det är skitsamma

Håller med om att det borde vara en möjlighet, inte krav