Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Laptop för runt 5000kr

Hej, jag tänkte köpa en laptop för familjen som klarar av lättare spel som roblox och minecraft. Den kommer bäras runt av vuxna och barnen speler någon timme om dagen.

https://itastore.se/produkt/razer-blade-stealth-13-2019-4/
Är denna en passande laptop för syftet?

Permalänk
Medlem

Jo den datorn hade nog fungerat för det och det gör en del med ett dedikerat grafikkort, även om detta inte är så nytt längre och inte är något powerhuse direkt
Jag tycker dock 13" skärm är litet för det mästa som man vill göra, men det är ju lätt åtgärdat i så fall med extern om du inte vill leta efter större.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jo den datorn hade nog fungerat för det och det gör en del med ett dedikerat grafikkort, även om detta inte är så nytt längre och inte är något powerhuse direkt
Jag tycker dock 13" skärm är litet för det mästa som man vill göra, men det är ju lätt åtgärdat i så fall med extern om du inte vill leta efter större.

ja det verkar uppfylla kraven som mobilitet och klara av lättare spel. Jag var lite tveksam på 2019 modellen, om den forfarande duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

ja det verkar uppfylla kraven som mobilitet och klara av lättare spel. Jag var lite tveksam på 2019 modellen, om den forfarande duger.

Det har jag mindre koll på. Max-Q korten är ju också en nerbantad variant (för att datorn ska gå tystare/svalare och dra mindre ström)
Ett rtx 20 kort hade ju varit bättre, men vet inte om det går att få tag på i din prisklass. 🤔

Ett tips är att som alltid kolla på reviews. Då den är från 2019 så är det ju bara att gå bakot lite i historiken.

Sedan så tänker jag lite också att spelen är inte tunga att driva, och de släpptes innan den datorn så då borde de vara byggda för tidigare hårdvara.

Denna Youtubern kollar/testar och jämför i stort sett bara bärbara speldatorer och grafikkort för bärbara.
Så kolla i hans historik och se vad du kan hitta
https://youtube.com/@jarrodstech?si=tmQ5RDug4BM2SRcq

Tror det är specifik denna va?

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Skärmen verkar ha 60hz och blir varmt under spel. Jag får kolla upp någon annan och ha lite sträcka mig upp till 6000kr . Jag får spana på kommande deals 😁.

Tack för ditt input @Mega-Dark

Permalänk
Medlem
Skrivet av azizbek:

Skärmen verkar ha 60hz och blir varmt under spel. Jag får kolla upp någon annan och ha lite sträcka mig upp till 6000kr . Jag får spana på kommande deals 😁.

Tack för ditt input @Mega-Dark

Varsågod

Tänk bara på att det är faktiskt bärbara speldatorer du kollar på. De blir alla (inga undantag) väldigt varma när man spelar, mycket kraft i ett litet chassi. Och den Razern är nog en av de mer svalare av de bärbara speldatorerna på marknaden i den storleken.
Men vist 60Hz skärm är lite tråkigt ja.

Fundera på om du kan gå upp till 15,6" minst i storlek. Då får du många mer att välja på (hårdare konkurrens =kanske lägre priser också.
Det finns mer plats för kylning= kanske tystare och svalare dator eller mer troligen mer prestanda.
Och sist, en större skärm för spel så att man faktiskt ser vad det är man spelar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Varsågod

Tänk bara på att det är faktiskt bärbara speldatorer du kollar på. De blir alla (inga undantag) väldigt varma när man spelar, mycket kraft i ett litet chassi. Och den Razern är nog en av de mer svalare av de bärbara speldatorerna på marknaden i den storleken.
Men vist 60Hz skärm är lite tråkigt ja.

Fundera på om du kan gå upp till 15,6" minst i storlek. Då får du många mer att välja på (hårdare konkurrens =kanske lägre priser också.
Det finns mer plats för kylning= kanske tystare och svalare dator eller mer troligen mer prestanda.
Och sist, en större skärm för spel så att man faktiskt ser vad det är man spelar

Ja precis, ju större datorn är desto bättre kylning. Jag kansne behöver separera stationär speldator för barnen och vanlig laptop för övriga uppgifter hemma 😁 Easy peasy.