Permalänk
Medlem

Datorn startar men ger ingen bild.

Jag har för cirka en månad sedan byggt en ny dator och den har fungerat felfritt fram tills igår.
Jag spelade PUBG och var påväg in i en ny match när jag fick upp ett felmeddelanden där jag inte hann läsa allt, men något om att datorn måste stängas av.
När jag startar datorn så går den igång precis som vanligt men skärmen är svart..
Jag har provat köra skärm sladden i moderkortet istället för grafikkortet men det funkar inte.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack!!
MVH Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamp3z:

Jag har för cirka en månad sedan byggt en ny dator och den har fungerat felfritt fram tills igår.
Jag spelade PUBG och var påväg in i en ny match när jag fick upp ett felmeddelanden där jag inte hann läsa allt, men något om att datorn måste stängas av.
När jag startar datorn så går den igång precis som vanligt men skärmen är svart..
Jag har provat köra skärm sladden i moderkortet istället för grafikkortet men det funkar inte.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack!!
MVH Hampus

Kan ju börja med att lista vad det är för komponenter i datorn samt skärm?
Har du byggt datorn själv?
Sen att köra skärmen i moderkortet kräver ju också att du har en cpu med grafik, annars funkar det aldrig.

Ingen bild alls (som t.ex. boot) eller bara när du kommer till windows?
Testat med andra kablar till skärmen?
Testat skärmen i annan dator?
Om du slå av/på skärmen visar den någon logga eller annat?

Med tanke på att du hann se ett felmeddelande så ligger det nära till hands att det även kan vara något med grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis någon "diod" igång på moderkortet då du försöker starta upp. T.ex. VGA dioden?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Många brädor har ju post-leds el dylikt, Asus kallar det Q-codes.
Dvs brädan visar var den gör halt, börja där.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Löst

Skrivet av _niko_:

Många brädor har ju post-leds el dylikt, Asus kallar det Q-codes.
Dvs brädan visar var den gör halt, börja där.

Tack så mycket för hjälpen. Jag kollade och den varna för ram minne, så jag tog ut två av dem och då fungerade datorn!!