Alla fyndtips från mellandagsrean

Förbättra wifi/ internet till garaget

Permalänk

Förbättra wifi/ internet till garaget

Hej
Jag har nylien flyttat in i ett tvåplanshus med vidbyggt garage. Jag har en USG 3p som är kopplad till en AC Lite accesspunkt som täcker hela huset men inte garaget.
Vill montera någon form av kamera i och utanför garaget samt få internet till värmepumpen samt styra motorvärmaren med en wifi kontakt. Har ni tips på någon lösning hur jag ska få internet till garaget?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem

Hur långt ifrån garaget har du närmaste accesspunkt idag och var är den placerad i förhållande till USG3p? Var finns det kabel och är det möjligt att dra något sådant mot (i närheten av) garagedelen, antingen på över- eller undervåningen för ytterligare en AP? Vad är dina begränsningar? (Estetik, betongväggar etc.)

Permalänk

Jag har accesspunkten monterad i taket på övervåningen, typ mitt i huset. På nedervåningen har jag ett uttag i vardagsrummet som är vägg i vägg med garaget.
Det ska gärna vara en så diskret lösning som möjligt, vill helst undvika att borra genom väggen. Alla väggar är av trä.

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem

Jag har typ 7m mellan hus och garage. Jag har en TP-Link Deco M5 i källaren vid hörnet närmast garaget. Sedan har jag en till Deco M5 i garaget i hörnet närmast huset. Det funkar faktiskt skitbra. Jag hade tänkt dra en kabel i somras men det funkade så bra trådlöst så jag sket i det. Har en kamera i garaget och en utanpå, smartplug till motorvärmare, och en Tapo H100 hub med givare för tempertaur och luftfuktighet. Har tyvärr ingen smart styrning till luftvärmepumpen då det är en lite äldre modell, men wifin funkar kanonbra i hela garaget så det hade funkat om jag hade en nyare pump.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

När det gäller garage m.m. där man vill ha LAN och Wifi utan allt för höga krav på hastighet så kan man testa Powerline/Homeplug.
Man vet inte vilken fart man får innan man har testat. Jag har fått allt mellan 10-300 Mbit/s.
Det är det nog bland det det billigaste och enklaste att få igång.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Kalium trådlöst är inte så dåligt men kabel är såklart bättre. Har man riktigt korta avstånd kan man hänga kabel i en vajer eller liknande, beror lite på hur det ser ut osv men då slipper man gräva. Har man dock inte några krav på hög hastighet så är WiFi riktigt smidigt så länge det är stabilt.

Kör själv fortfarande en Ubiquiti länk på 800m som ger 400Mbit som bäst och 70Mbit som sämst, man märker stor skillnad beroende på vilket väder det är, om det blåser, regnar snö osv. Ungefär samma problematik som när man tar emot TV via parabol, fast där är det regn och snö som påverkar mest. Ett tag var homeplug populärt och man kan fortfarande köpa prylar för det, tycks dock inte vara populärt längre. Kanske inte fungerar så bra trots allt samtidigt som WiFi har förbättrats mycket och idag har folk ofta mycket mera krav på hastigheter etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av berkilurki:

Jag har accesspunkten monterad i taket på övervåningen, typ mitt i huset. På nedervåningen har jag ett uttag i vardagsrummet som är vägg i vägg med garaget.
Det ska gärna vara en så diskret lösning som möjligt, vill helst undvika att borra genom väggen. Alla väggar är av trä.

Prova att helt enkelt montera en accesspunkt till i vardagsrummet så nära garaget du kan komma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!