BankID godkänd som ID-handling i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

Eftersom ett pass (eller nationellt Id-kort) dessutom krävs för att få ut ett Bank-ID finns det i nuläget - och med rimlig ledtid - inga andra alternativ än att utgå från passet och dess utfärdande myndighet i respektive land.

Bara en liten rättelse, det krävs inte pass eller id-kort. Du kan besöka din banks kontor (om din bank har det) och legitimera dig där, med t.ex. körkort och få Bank-ID aktiverat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara en liten rättelse, det krävs inte pass eller id-kort. Du kan besöka din banks kontor (om din bank har det) och legitimera dig där, med t.ex. körkort och få Bank-ID aktiverat

Det vet jag också, men jag nämde det inte i sammanhanget eftersom vi diskuterar e-legitimation i sammanhanget EU-anpassning.

Jag kan ju knappast gå in på banken i Frankrike och få ut ett svenskt Bank-Id genom att uppvisa ett svenskt körkort. För att lösa det problemet måste jag då boka en flygresa hem - vilket är exakt den utmaningen som måste lösas med en framtida e-legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

Det vet jag också, men jag nämde det inte i sammanhanget eftersom vi diskuterar e-legitimation i sammanhanget EU-anpassning.

Jag kan ju knappast gå in på banken i Frankrike och få ut ett svenskt Bank-Id genom att uppvisa ett svenskt körkort. För att lösa det problemet måste jag då boka en flygresa hem - vilket är exakt den utmaningen som måste lösas med en framtida e-legitimation.

Att befinna sig i Frankrike som svensk medborgare utan vare sig pass eller nationellt ID får bedömas som mindre smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att befinna sig i Frankrike som svensk medborgare utan vare sig pass eller nationellt ID får bedömas som mindre smart.

Jag håller med, det var ett illa valt exempel…

Men eftersom vi diskuterar e-legitimation så är grundförutsättningen att man ska kunna aktivera och använda den utan att fysiskt behöva besöka någon bank eller myndighet - och i det sammanhanget fungerar inte körkortet - vilket jag också nämnde i mitt första inlägg från i förmiddags.

Dessutom har våra körkort ännu lägre säkerhet än både Bank-Id och pass. Det är därför bankerna inte godkänner att man fotar/scannar av dem för Bank-Id aktivering utan då måste man fysiskt besöka banken.

Permalänk
Medlem

Jobbar i Danmark så måste ibland sköta grejer med danska myndigheter. Har fortfarande inte ordnat "mitid" som är danska motsvarigheten till BankID, de kräver att man måste fysiskt besöka ett kontor med en dansk medborgare som vittne. Orka.
Får hoppas de inför BankID på skat.dk etc framöver.

Danske bank varnade ett tag för att mitt NemID(föregångare till mitid) skulle sluta fungera och jag skulle bli utelåst. Sen blev jag utelåst, ringde då och påpekade att det ska finnas undantag för utländska medborgare.
Nu kan jag logga in och göra allt utan NemID, räcker med FaceID. 🤷‍♂️😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Jobbar i Danmark så måste ibland sköta grejer med danska myndigheter. Har fortfarande inte ordnat "mitid" som är danska motsvarigheten till BankID, de kräver att man måste fysiskt besöka ett kontor med en dansk medborgare som vittne. Orka.
Får hoppas de inför BankID på skat.dk etc framöver.

Danske bank varnade ett tag för att mitt NemID(föregångare till mitid) skulle sluta fungera och jag skulle bli utelåst. Sen blev jag utelåst, ringde då och påpekade att det ska finnas undantag för utländska medborgare.
Nu kan jag logga in och göra allt utan NemID, räcker med FaceID. 🤷‍♂️😁

”Undantag för utländska medborgare” = lägre säkerhet, hmm…

FaceID är ju inte heller speciellt tillfölitlitligt…

Tänk vad enkelt det hade varit om du kunde logga in på Danske Bank och Danska myndigheter direkt med en svensk e-legitimation du själv kunde installera och aktivera med hjälp ditt svenska pass. Och danskarna som arbetar eller bor i Sverige kunde göra exakt samma sak här i Sverige med sitt danska pass och dansk e-legitimation.

Det är dit vi måste komma i slutändan. Vi kan inte ha 30 länder i europa med en handfull olika e-legitimationer i varje enskilt land. Det är ju som upplagt för misstag, buggar, avsaknad av transparens och bristande säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

”Undantag för utländska medborgare” = lägre säkerhet, hmm…

FaceID är ju inte heller speciellt tillfölitlitligt…

Tänk vad enkelt det hade varit om du kunde logga in på Danske Bank och Danska myndigheter direkt med en svensk e-legitimation du själv kunde installera och aktivera med hjälp ditt svenska pass. Och danskarna som arbetar eller bor i Sverige kunde göra exakt samma sak här i Sverige med sitt danska pass och dansk e-legitimation.

Det är dit vi måste komma i slutändan. Vi kan inte ha 30 länder i europa med en handfull olika e-legitimationer i varje enskilt land. Det är ju som upplagt för misstag, buggar, avsaknad av transparens och bristande säkerhet.

Ehh va? FaceID är vad jag använder för autentisering i BankID. Betydligt säkrare än en kod.

I teorin kan man faktiskt få mitid genom att scanna sitt svenska pass. Men när jag provar det säger den just att jag måste besöka ett borgerkontor och ha med danskt vittne..

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Ehh va? FaceID är vad jag använder för autentisering i BankID. Betydligt säkrare än en kod.

I teorin kan man faktiskt få mitid genom att scanna sitt svenska pass. Men när jag provar det säger den just att jag måste besöka ett borgerkontor och ha med danskt vittne..

I teorin borde FaceID vara säkrare än en PIN-kod, men så har fallet i praktiken inte alltid varit när det kommer till mobiler och ansiktsigenkänning. Det påvisas inte minst av att BankID inte ens tillåts med FaceID på Androidmobiler utan där kan man bara autentisera sig med TouchID (fingeravtryck) och/eller PIN-kod.

Enligt Apple själva är sannolikheten för att FaceID gör "fel" och låser upp mobilen åt någon som inte är ägaren cirka en på miljonen. Det är exakt samma sannolikhet som att någon gissar rätt 6-siffriga PIN-kod av alla möjliga kombinationer 000000-999999.

I praktiken ser det dock lite annorlunda ut. Det finns många exempel och frågor kring detta på Internet där exempelvis syskon (inte ens tvillingar) och barn har lyckats låsa upp varandras eller föräldrarnas telefoner med FaceID. Sen finns det dessutom "extremfall" där folk har skapat och modellerat 3D-masker och lyckats låsa upp telefoner. Sen har vi risken med "social engineering" när folk sitter runt bordet på en fest och jätteenkelt kan hålla upp din mobil framför ansiktet på dig och snabbt låsa upp den.

TouchID (fingeravtryck) som finns på vissa Androidmobiler är betydligt säkrare om man pratar om biometrisk autentisering eftersom inte ens enäggstvillingar har samma fingeravtryck, och dessutom fungerar TouchID mycket bättre i dåliga ljusförhållanden och om man bär mössa, halsduk, glasögon, eller något annat som drastiskt ändrar utseendet.

Det viktigaste är dock att inte använda en och samma autentiseringsmetod till allting, av exakt samma anledning som man inte ska ha samma lösenord till alla sina inloggningar. Om du exempelvis låser upp mobilen med FaceID använd då PIN-kod till Bank-Id, eller tvärtom.

Säker autentisering brukar delas in i en tre steg.

1.) Något man "har", exempelvis ett bankkort, en mobil eller en bankdosa (en fysisk pryl)
2.) Någonting man "vet", exempelvis ett lösenord eller en PIN-kod (något man kommer ihåg)
3.) Någonting man "är", exempelvis fingeravtryck eller ansiktsigenkänning (biometri)

Den högsta säkerheten åstadkoms om samtliga tre stegen krävs, s.k. trefaktorsautentisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

I teorin borde FaceID vara säkrare än en PIN-kod, men så har fallet i praktiken inte alltid varit när det kommer till mobiler och ansiktsigenkänning. Det påvisas inte minst av att BankID inte ens tillåts med FaceID på Androidmobiler utan där kan man bara autentisera sig med TouchID (fingeravtryck) och/eller PIN-kod.

Enligt Apple själva är sannolikheten för att FaceID gör "fel" och låser upp mobilen åt någon som inte är ägaren cirka en på miljonen. Det är exakt samma sannolikhet som att någon gissar rätt 6-siffriga PIN-kod av alla möjliga kombinationer 000000-999999.

I praktiken ser det dock lite annorlunda ut. Det finns många exempel och frågor kring detta på Internet där exempelvis syskon (inte ens tvillingar) och barn har lyckats låsa upp varandras eller föräldrarnas telefoner med FaceID. Sen finns det dessutom "extremfall" där folk har skapat och modellerat 3D-masker och lyckats låsa upp telefoner. Sen har vi risken med "social engineering" när folk sitter runt bordet på en fest och jätteenkelt kan hålla upp din mobil framför ansiktet på dig och snabbt låsa upp den.

TouchID (fingeravtryck) som finns på vissa Androidmobiler är betydligt säkrare om man pratar om biometrisk autentisering eftersom inte ens enäggstvillingar har samma fingeravtryck, och dessutom fungerar TouchID mycket bättre i dåliga ljusförhållanden och om man bär mössa, halsduk, glasögon, eller något annat som drastiskt ändrar utseendet.

Det viktigaste är dock att inte använda en och samma autentiseringsmetod till allting, av exakt samma anledning som man inte ska ha samma lösenord till alla sina inloggningar. Om du exempelvis låser upp mobilen med FaceID använd då PIN-kod till Bank-Id, eller tvärtom.

1.) Något man "har", exempelvis ett bankkort, en mobil eller en bankdosa (en fysisk pryl)
2.) Någonting man "vet", exempelvis ett lösenord eller en PIN-kod (något man kommer ihåg)
3.) Någonting man "är", exempelvis fingeravtryck eller ansiktsigenkänning (biometri)

Den högsta säkerheten åstadkoms om samtliga tre stegen krävs, s.k. trefaktorsautentisering.

Faceid vs pin är en ganska liten detalj faktiskt
Det absolut viktigaste är ju nyckeln (PKI) som man låser upp genom pin/biometrik, utställandet av den och hur den nyckelns livscykel ser ut. Gamla bankid brände ju in denna på ett smart kort (typ kreditkort)

Har du väl tagit någons mobil och kan låsa upp den är denna nyckel i riskzonen oavsett hur den skyddas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Faceid vs pin är en ganska liten detalj faktiskt
Det absolut viktigaste är ju nyckeln (PKI) som man låser upp genom pin/biometrik, utställandet av den och hur den nyckelns livscykel ser ut. Gamla bankid brände ju in denna på ett smart kort (typ kreditkort)

Har du väl tagit någons mobil och kan låsa upp den är denna nyckel i riskzonen oavsett hur den skyddas

Det håller jag med om, men det är "överkurs" och PKI med tillhörande nyckelhantering hör inte riktigt till ämnet artikeln handlar om, dvs. "Bank-Id godkänd som ID-handling i EU". Diskussionerna har kretsat kring vad vi bör ha för framtida e-legitimation som uppfyller alla behov och krav, och dessutom överkommer alla hinder och utmaningar som finns med nuvarande Bank-ID ur ett EU-perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

Det håller jag med om, men det är "överkurs" och PKI med tillhörande nyckelhantering hör inte riktigt till ämnet artikeln handlar om, dvs. "Bank-Id godkänd som ID-handling i EU". Diskussionerna har kretsat kring vad vi bör ha för framtida e-legitimation som uppfyller alla behov och krav, och dessutom överkommer alla hinder och utmaningar som finns med nuvarande Bank-ID ur ett EU-perspektiv.

Då är det högst intressant med PKI eftersom det är det sätt som EIDAS och liknande förordningar handlar om

Jag antar att detta är precis det som hänt, bankid har fått sin id-växling och utställandeprocess godkänd, samtidigt som säkerheten för användarens identitet (nyckelpar) är godtagbar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gondi67:

Du blandar egenskaper mellan FaceID (Apples teknik som är godkänd för bankid) och alla varianter av ansiktsigenkänning som finns på android och använder brister i de senare för att motsäga påståenden om den förra, eller vice versa.

Det blir förvirrande och missvisande, när de inte fungerar likadant.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag känner mer att man borde ställa krav på att alla de anslutna svenska eIDAS-varianterna ska fungera även i Sverige.
Är väl en del myndigheter som bara accepterar Bankid, inte Freja?

Det stämmer, det ser ut att lösa sig i maj 2025:

https://frejaeid.com/forslag-om-ny-upphandlingsform-kan-ge-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

Jag har en bror som är handikappad från födseln och har därför haft oss familjemedlemmar som god man sedan han blev myndig. Jag vet inte hur många gånger jag diskuterat med hans bank ang BankID, men för honom är det omöjligt att skaffa ett sådant pga. hans handikapp.

Däremot har han en giltig fysisk legitimation, utfärdad av Polisen. Problemet är att den går det inte att sköta hans ärenden elektroniskt med hos företag och myndigheter.

Sen kan det också tillföras diskussionen att man måste inte skaffa ett Mobilt BankID. Man kan lika gärna installera ett ”vanligt” BankID direkt på datorn eller surfplattan så slipper man ”gå runt på stan” och vara orolig. En fastighetsägare går ju inte runt med samtliga huvudnycklar, och en miljonär med alla sina pengar i väskan av just den anledningen.

Vad är det för patrull som ni stöter på för att få ett BankId åt din bror? Eftersom han har både god man samt ett nationellt id kort så borde det vara att bara skaffa ett bank-konto, hämtar ut ev detaljer via posten som god man och sedan logga in på banken och ladda ner nytt bank id. Så gjorde jag för att fixa BankId åt min autistiska son som jag hanterar alla bankärenden åt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Helt sjukt att man ställer samhällsomfattande krav på något som privata bolag utvecklat och driftar på eget initiativ.

Man måste nog vara fullständigt svensk i hjärnan för att inte förstå att lösningen inte hade funnits alls om man lämnat åt staten att ta fram den.

"Ni har inte rätt att spärra någon svensk medborgare från att använda tjänsten Bank-ID. Om er bank gör detta kommer vite á 10miljarder SEK per dag att utgå."

Så. Nu gjorde jag det. Jätte-enkelt.

Det ställs samhällsomfattande myndighetskrav inom massvis av brancher redan idag, t.ex. inom bank & finans, livsmedel, fordonsindustrin, elsäkerhet/bygg, läkemedel etc. Det är inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

"Ni har inte rätt att spärra någon svensk medborgare från att använda tjänsten Bank-ID. Om er bank gör detta kommer vite á 10miljarder SEK per dag att utgå."

Så. Nu gjorde jag det. Jätte-enkelt.

Det ställs samhällsomfattande myndighetskrav inom massvis av brancher redan idag, t.ex. inom bank & finans, livsmedel, fordonsindustrin, elsäkerhet/bygg, läkemedel etc. Det är inte så konstigt.

Då får staten göra något åt det som orsakar mycket av det här, nämligen att bankerna hotas med just sanktionsavgifter för brott mot AML-regelverket. Det är mycket därför bankerna stänger av folk. Tänkte inte på det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Då får staten göra något åt det som orsakar mycket av det här, nämligen att bankerna hotas med just sanktionsavgifter för brott mot AML-regelverket. Det är mycket därför bankerna stänger av folk. Tänkte inte på det!

Behöver inte blanda in AML-regelverket för att införa min åtgärd, vilket skulle kunna göras på en kafferast - om viljan funnits där.

Bankerna kan stänga av dig från att använda deras övriga tjänster, men inte din identifikationstjänst. Likväl som dom kan neka dig låna pengar utan att spärra dina bankkort. Inget konstigt med det, eller?
Tänkte inte på det!

Oavsett vilket hemskt brott du kan tänkas begå (grov misshandel, utpressning, våldtäkt, dråp) återkallar inte Polisen det fysiska leg som dom utfärdade åt dig veckan innan. Dock kan dom neka dig rätten till vapenlicens t.ex.
Enligt samma devis skulle bankerna kunna lämna din identifikationstjänst som den är (även om du råkat swisha fel person eller glömt att skatta för att du sålde en bil för mycket för tre år sedan) samtidigt som dom spärrar dina bankkonton.

Att det fungerar som det gör idag, när det skulle ta fem minuter att förbjuda banker från att kunna spärra medborgarnas Bank-ID, beror såklart på att de korrupta makthavarna vill att bankerna ska ha den möjligheten. På så vis blir det bra för staten att ha detta som påtrycknings-/avskräckningsmedel mot meningsmotståndare utan att själva behöva stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

Fel, fel och fel igen.
FaceID bygger inte bara på en enkelt kamera, utan på ett flertal sensorer.
Såhär svarar tex ChatGPT om du frågar den hur FaceID fungerar:

Face ID, Apples biometriska autentiseringsteknik, använder flera sensorer och komponenter i TrueDepth-kamerasystemet för att skapa och analysera en detaljerad 3D-karta av ditt ansikte. Dessa sensorer inkluderar:
1. Infraröd kamera
• Använder infrarött ljus för att läsa av ansiktsdetaljer även i svagt ljus eller mörker.
2. Punktprojektor
• Projicerar över 30 000 osynliga infraröda punkter på användarens ansikte för att skapa en exakt 3D-karta.
3. Flood Illuminator
• En infraröd ljuskälla som hjälper systemet att identifiera ansiktet i mörka miljöer genom att lysa upp ansiktet med osynligt infrarött ljus.
4. Kringutrustning
• Detta inkluderar A-seriens chip och Neural Engine, som används för att analysera ansiktsdata, jämföra det med lagrade ansiktsmodeller och säkerställa att endast rätt person kan låsa upp enheten.

Face ID:s TrueDepth-kamerasystem är integrerat i enhetens främre skärmram och finns i produkter som iPhone och iPad Pro.

Sannolikheten att det blir fel är ca 1 på miljonen.
Att det inte fungerar så tillförlitligt på Android är pga att de endast använder en kamera, inte sensorerna ovan. Dvs ingen IR, ingen 3D-scanning. Du kan alltså lura Android med en bild på personen, men det funkar inte med Apples FaceID.
Man måste ha ögonen öppna och titta på telefonen för att den ska låsas upp, därmed extremt svårt att lura systemet.

Touchid däremot har ca 1 på 50000 att det blir fel. Dvs FaceID är många ggr säkrare, just pga att FaceID bygger på så många olika sensorer.

Koder är ju jättelätt att fånga, bara titta när personen matar in sin kod. Det är så många telefontjuvar gör nuförtiden. Så de kan låsa upp telefonen och kanske även komma in på din bank om du använder samma kod till BankID vilket många gör. Osv.

Permalänk
Medlem

Men vad ända in i helvete? BankID ska förgöras och ersättas med ett 100% statligt id som bankerna har noll och intet att göra med. Den här utveckligen går ju åt helt fel håll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men vad ända in i helvete? BankID ska förgöras och ersättas med ett 100% statligt id som bankerna har noll och intet att göra med. Den här utveckligen går ju åt helt fel håll.

Specifikt så är dock utvecklingen som artikeln beskriver att listan över svenska ID-lösningar utökats från att enbart Freja+ stöds till att Freja+ samt BankID stöds.

Givet att den tänkta statliga lösningen inte existerar (trots att den varit på tal hur länge som helst, känns det som?) så vet jag inte om man ska hålla andan direkt.

Men jag tycker iaf att just denna nyhet snarare känns lite positiv, med ett upplägg där det iaf finns en officiell lista med lösningar som ska stödas, istället för adhoc-upplägget vi kört "lokalt" där ofta bara BankID stöds. Då kan man iaf lägga till ytterligare en till lösning senare.
Förhoppningsvis styrs även svenska myndigheter upp på samma/motsvarande sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så länge som Bankid växer i användning/popularitet så minskar regeringens ambition att införa eget nationellt e-id system.
Nackdelen med Bankid är att det är godtyckligt att få ett Bankid utfärdat om man som t.ex utlandssvensk har flyttat utomlands. Bankid är utgivet av privat företag och bankerna behöver inte dela ut Bankid om de inte vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Huvvaligen. Givet att vissa banker permanent spärrar helt vanliga användare från BankID (även från andra banker), så känns inte detta som en positiv utveckling.

Fysiska ID-kort och cash är vägen framåt.... Vill jag inbilla mig.

Bankerna har helt klart alldeles för mycket makt och mer får dom. Om 10 år kommer du väll inte äns kunna öppna dörren till lägenheten utan Bank-ID.