Dator startar ej när jag kopplar in SSD disk

Permalänk
Medlem

Dator startar ej när jag kopplar in SSD disk

Hej!

I somras köpte jag en ny dator men har inte tagit mig tid att sätta in fler hårddiskar förrän nu. Jag tog en SSD från min gamla dator och försökte koppla in den i den nya datorn. Problemet är att när jag kopplar in SSD:n och försöker starta datorn, så händer ingenting – inga lampor tänds och det finns inga tecken på liv.

Om jag däremot kopplar ur SSD:n fungerar datorn som vanligt och startar utan problem.

Jag misstänkte att det kanske är nätaggregatet som är för svagt, men efter att ha pratat med några personer har jag fått höra att det inte nödvändigtvis behöver vara orsaken.

Specifikationer på datorn:

Processor: Intel Core i9 13900KF
Grafikkort: MSI GeForce RTX 4060 Ti Pro 16 GB
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 3600 MHz, 64 GB
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W PSU
Moderkort: Asus Prime B660M-A WiFi D4
Kylning: NZXT Kraken Elite 360 CPU

Har någon en idé om vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Vad är det mer exakt för SSD du försöker koppla in och var/hur?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad är det mer exakt för SSD du försöker koppla in och var/hur?

Samsung 870 EVO SATA SSD 1TB är det. problemet framstår när jag sätte i sata kabeln. Men den funkade felfritt i min gamla dator.

Permalänk
Medlem

Testat olika SATA portar på moderkortet?
Testat olika SATA kablar?
Om du enbart kopplar ström från nätagg till SSD (alltså ingen SATA) startar datorn då?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nej jag har bara testat den som funkade innan.
Men antar att jag få testa mer.

Menade kabeln från nätagget till hårddisken. Får testa detta när jag är tbx hemma

Permalänk
Medlem

Har du kollat så den SATA-strömkabeln du kopplar in i disken faktiskt är korrekt till det nätagget, eller att den är ansluten till rätt ''port'' på nätagget?

Så där har det blivit för mig när jag råkat koppla in en SATA-strömkabel från ett EVGA PSU i ett Corsair PSU
Det ska stå Type 3/Type 4 på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PDimitri:

Jag misstänkte att det kanske är nätaggregatet som är för svagt, men efter att ha pratat med några personer har jag fått höra att det inte nödvändigtvis behöver vara orsaken.

En 870 EVO drar runt 2W som mest, så för klent nätagg är inte orsaken. Att datorn inte visar några tecken på liv tyder mer på att det är kortslutning någonstans, troligtvis p.g.a. fel kabel som nämnts eller att SSDn är trasig.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! är troligt vis fel SATA kabel! Få beställa en ny och kika på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En 870 EVO drar runt 2W som mest, så för klent nätagg är inte orsaken. Att datorn inte visar några tecken på liv tyder mer på att det är kortslutning någonstans, troligtvis p.g.a. fel kabel som nämnts eller att SSDn är trasig.

Jag har köpte en kabel men det var fel för det var en hona så ingen sata ingång.. Rookie ..
Men jag kikade med Inet men derass support var inte den bästa och hjälpsamaste.

Vet du vart jag kan få tag i en sådan kabel då jag verkligen inte hittar det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PDimitri:

Jag har köpte en kabel men det var fel för det var en hona så ingen sata ingång.. Rookie ..
Men jag kikade med Inet men derass support var inte den bästa och hjälpsamaste.

Vet du vart jag kan få tag i en sådan kabel då jag verkligen inte hittar det ?

Menar du strömkabeln från nätagget? I så fall får du troligtvis kolla med Corsair om de har reservdelar, såna kablar följer med nätaggen och är inget butikerna brukar sälja löst.

Permalänk
Medlem

Om nätagget är köpt i somras så är det troligen type4 sata kabel som är kompatibel med nätagget, om du inte hittar någon så är typ 3 sata kabel kompatibel till 100%.
https://www.inet.se/produkt/6902280/corsair-sata-type-4-gen-3... inte på lager just nu men finns säkert andra butiker som säljer denna också.

Se till att koppla den modulära kabeln i rätt port på nätagget bara så du inte kopplat den in till typ pci-e istället av misstag och det är därför den slår ifrån kanske.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

Jag var med om liknande häromdagen då jag gav en överbliven ssd till grabben. Jag satte in den och datorn vägrade starta. Tordde jag råkat komma åt ngn kabel eller ngt inne i burken men hittade inget. Visade sig sen att jag satt disken på första sata-porten. Det verkade vara lösningen för mig för så fort jag satte den på en port med ett högre nummer så funkade det

Visa signatur

*AMD Ryzen 7 7700X *Noctua NH-U12A *Asus TUF Gaming B650-Plus Wifi
*Kingston Fury 32GB (2x16 DDR5 6000MHz CL30)
*Asus ROG Strix Geforce GTX 1080ti OC, 11GB
*Kingston m.2 NVMe SSD 1TB *WD Black SN770 2TB
*MSI MPG A850G (850W) *En drös m Noctua fläktar i Mitt gamla Fractal design torn