Disney Plus får stöd för HDR 10 Plus

Permalänk
Melding Plague

Disney Plus får stöd för HDR 10 Plus

Följer Apple, Amazon och Paramount med stöd för Dolby Vision-konkurrenten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp får upp HDR nu på min LG på Welcome to Chippendales.
Kan inte hitta någon inställning för att få tillbaka DV..?

Permalänk
Medlem

Prime Video har inte stöd för Dolby Vision utan att betala extra för en tilläggstjänst, som inte är tillgänglig i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Prime Video har inte stöd för Dolby Vision utan att betala extra för en tilläggstjänst, som inte är tillgänglig i Sverige.

Har Hdr för 59 kr i månaden, är det någon skillnad mot Dolby vision?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag han förstått den tekniska skillnaden mellan DV och HDR10 (att färgpaletten kan ändras under speltiden), men gör det någon markant skillnad i möjligheter att ge en bra upplevelse?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att begripa vad streaming-tjänster har med TVns HDR-standard att göra. Om videon kommer med ett annat pixel-format borde det väl vara upp till uppspelaren eller operativsystemet att konvertera? Precis som video normalt är lagrat i någon slags enkodad YUV-format, men konverteras till RGB när de ska visas på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Har inte Prime haft DV innan? Har helt för mig det ...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har inte Prime haft DV innan? Har helt för mig det ...

Stämmer. Men de ville göra det till en premium-funktion, så de tog bort den från det vanliga abonnemanget och återintroducerade via tilläggspaket. Det finns inte i alla områden, och jag har inte hittat att det skulle gå att skaffa i Sverige.

Permalänk
Medlem

Bra, visste väl att det inte skulle vara en nackdel för Samsung-TV att saknar DV. Kommer säkerligen fler som går samma väg.

Permalänk
Medlem

Hdr 10+ är väl inte direkt en konkurrent till Dolby vision? Det är ett billigare alternativ då det är öppet med potentiellt sämre färgrymd. Dolby vision kan visa ~68 miljarder färger och HDR+ 1 miljard. Om det sedan spelar roll beror väl på hårdvaran man spelar upp det på.

De som köpt en samsung-tv kan glädja sig åt att kunna åtnjuta mer material som inte utnyttjar potentialen hos tv'n man betalat för.

Permalänk
Medlem

Lite för mycket hysteri kring detta med DV och HDR10+ imo. Har en Sony X95L med DV och en Samsung S95D med HDR10+. Båda ser väldigt bra ut med både statisk och dynamisk metadata. Lär göra större skillnad för bilden att få den kalibrerad i hemmet än att tvn nödvändigtvis måste stöda ”rätt” dynamisk metadata.
Antar det är ungefär samma människors som inte kan leva utan DV med en okalibrerad tv som folk som absolut måste ha Dolby Atmos i sin soundbar

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Enda faeturen jag saknar varje gång jag tittar, förutom Apple TV+. Varför måste alla envisas om att bara ha engelsk text med cc? Avgå alla.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Enda faeturen jag saknar varje gång jag tittar, förutom Apple TV+. Varför måste alla envisas om att bara ha engelsk text med cc? Avgå alla.

Kan bara hålla med. Kör alltid engelsk sub. Ofta det bara finns Eng CC.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

kör Dolby Vision IQ å även om TV:n stödjer HDR 10 + så nätack.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag har svårt att begripa vad streaming-tjänster har med TVns HDR-standard att göra. Om videon kommer med ett annat pixel-format borde det väl vara upp till uppspelaren eller operativsystemet att konvertera? Precis som video normalt är lagrat i någon slags enkodad YUV-format, men konverteras till RGB när de ska visas på en skärm.

Detta har inget med pixelformat att göra. DV och HDR10+ har en dynamiskt metadata, som kan skicka info om max brightness etc löpande efter filmens och skaparens intention. Med denna metadata kan TV:n ställa om bilden dynamiskt så att den på bästa vis kan återskapa bilden utifrån TV:n s förutsättningar under filmens gång. TV:n kan alltså inte hitta på det här metadatat själv utan det är upp till streamingtjänsten att skicka datat. Ju bättre format ju bättre HDR-bildkvalitet kan du få ut.

HDR10+ är en öppen standard och royalty free där DV kostar pengar. DV har tekniskt sett en del fördelar som t.ex att den stödjer 12-bit färgdjup och 10.000 nits, där HDR10+ har 10-bit och 4.000 nits. Men då få TV kan återge så höga nits är det än så länge vad gäller max-nits ingen avgörande del. LG senaste OLED G5 har en uppgiven maxNits på ca 1800.

Den enklare HDR10 har inte dynamisk metadata utan sätter en viss metadata en gång för hela filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag han förstått den tekniska skillnaden mellan DV och HDR10 (att färgpaletten kan ändras under speltiden), men gör det någon markant skillnad i möjligheter att ge en bra upplevelse?

HDR10 och HDR10+ är olika saker. HDR10+ är mer som Dolby Vision, alltså HDR10+ har också dynamisk metadata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Detta har inget med pixelformat att göra. DV och HDR10+ har en dynamiskt metadata, som kan skicka info om max brightness etc löpande efter filmens och skaparens intention. Med denna metadata kan TV:n ställa om bilden dynamiskt så att den på bästa vis kan återskapa bilden utifrån TV:n s förutsättningar under filmens gång. TV:n kan alltså inte hitta på det här metadatat själv utan det är upp till streamingtjänsten att skicka datat. Ju bättre format ju bättre HDR-bildkvalitet kan du få ut.

HDR10+ är en öppen standard och royalty free där DV kostar pengar. DV har tekniskt sett en del fördelar som t.ex att den stödjer 12-bit färgdjup och 10.000 nits, där HDR10+ har 10-bit och 4.000 nits. Men då få TV kan återge så höga nits är det än så länge vad gäller max-nits ingen avgörande del. LG senaste OLED G5 har en uppgiven maxNits på ca 1800.

Den enklare HDR10 har inte dynamisk metadata utan sätter en viss metadata en gång för hela filmen.

Så det har suttit någon tjomme och hittat på det här metadatat manuellt vid redigeringen, och det blir hopplöst dåligt om man skulle försöka sig på att skriva kod som konverterar från ett metadata-format till ett annat? Låter fortfarande väldigt underligt, men ibland är ju saker mycket mer komplicerade än man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Så det har suttit någon tjomme och hittat på det här metadatat manuellt vid redigeringen, och det blir hopplöst dåligt om man skulle försöka sig på att skriva kod som konverterar från ett metadata-format till ett annat? Låter fortfarande väldigt underligt, men ibland är ju saker mycket mer komplicerade än man tror.

Lite mer info här, med källa. Det går nog fint att konvertera mellan olika metadata, och jag gissar att det är exakt vad som sker när en streamingtjänst stödjer flera. Själva metadatat är ju "detsamma", men paketeringen och protokollen för hur det distribueras skiljer mellan formaten.
The Dolby Vision Mastering Metadata comprises global type, track type, shot type and frame-based structures. Global and track type metadata are static metadata and applied to the entire deliverable while shot-based and frame-based metadata are dynamic and applied on a per-shot and per frame in certain specific cases involving dissolves, transitions or animations. Dolby Vision metadata is created by the colorist during the color correction/grading process.

Permalänk
Medlem

Philips apparater stödjer också både HDR10+ och DV.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om HDR10+ funkade med variant av source-led Dolby Vision. http://videoprocessor.org/lldv

För oss med skärmar som inte stödjer display-led sådan, t.ex projektorer som bara har stöd för såna funktioner på modeller som kostar 50.000+. Vanlig statisk HDR är ett härke tyvärr.