Stationär 4g router? Tips och reflektioner

Permalänk
Medlem

Stationär 4g router? Tips och reflektioner

Hej

Jag har tänkt att köpa en begagnad 4g router (inte portabel). Vill inte betala mer än ca 400-500 kr. Har kollat på Huawei b535 (hur mycket skiljer mellan tex B535-235, B535-232 (verkar vara upp till 300 mbit), B535-333 (verkar vara upp till 400 mbit)?) Men har en känsla att man aldrig kommer komma upp i dessa hastigheter ändå, så spelar kanske ingen roll.

Eller ZTE 286d eller 297d. Har dock avfärdat ZTE överlag då man mest hittar klagomål gällande deras routrar.

Annars verkar ju TP-Link Archer MR-serien intressant (speciellt MR600).
Även: ASUS 4G-AC86U

Den ska inte stå i min lägenhet så jag har inte exakt kolla på 4g-täckningen. Men tror den är god då det är ganska centralt i en stad. Kommer användas med Telia simkort.

Och hur är det med detta:
"Huawei router firmware are carrier customised who choose which features are available to their users."
^Om det nu är så även i Sverige.

Även om en sådan router inte skulle vara operatörslåst kanske det är dumt att köpa en sådan för att använda med Telia? Då det främst är Tele 2 som kör med sådana i Sverige?

Sen är ju frågan vilka av dessa modeller (eller andra som ni föreslår..) som passar in i min budget.

Permalänk
Medlem

En annan lösning är också att köpa en vanlig Asus router (eller annan router vars firmware är baserad på OpenWRT) och en USB 4G-dongel. Denna lösning gör det möjligt att köra router med möjlighet att köra alternativa firmware (Merlin, DD-WRT osv) samt att kines-4G-delen hamnar utanför WAN-sidan av routern i stället för att den sitter direkt i routern, vilket kan kännas snäppet bättre för oss foliehattar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag fick 270Mbit/s med B535, extern antenn och kort antennkabel. Detta mot en mast som var 9km bort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag fick 270Mbit/s med B535, extern antenn och kort antennkabel. Detta mot en mast som var 9km bort.

Vilken operatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

en USB 4G-dongel.

Finns det nån bra källa/lista på lämpliga sådana?

Jag är ute efter exakt det TS frågar efter, landade i en beg MR200 för tillfället. Funkar, men......... Well, styrningen av 4G-modulen ligger utanför openWRT, och mängden minne gör att man inte kan peta in nån vettig extra-funktion (typ Wireguard). Om nu den har pulver nog att driva Wireguard på all trafik...
Annars. Så funkar MR200-an utmärkt. I somras med massor av folk som kopplade upp sig, så begick den harakiri och behövde startas om. Annars puttrar den på, skulle gissa att den ger minst 50mbit där den står. Vet dock inte om den är kapabel till mer (troligen lite till).

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

En annan lösning är också att köpa en vanlig Asus router (eller annan router vars firmware är baserad på OpenWRT) och en USB 4G-dongel. Denna lösning gör det möjligt att köra router med möjlighet att köra alternativa firmware (Merlin, DD-WRT osv) samt att kines-4G-delen hamnar utanför WAN-sidan av routern i stället för att den sitter direkt i routern, vilket kan kännas snäppet bättre för oss foliehattar.

Bra info. Är egentligen inne på samma tänk. Men har inte ork eller tid att pilla med detta i just detta fallet. Denna router kommer användas sällan. Bara några gånger varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Finns det nån bra källa/lista på lämpliga sådana?

Jag är ute efter exakt det TS frågar efter, landade i en beg MR200 för tillfället. Funkar, men......... Well, styrningen av 4G-modulen ligger utanför openWRT, och mängden minne gör att man inte kan peta in nån vettig extra-funktion (typ Wireguard). Om nu den har pulver nog att driva Wireguard på all trafik...
Annars. Så funkar MR200-an utmärkt. I somras med massor av folk som kopplade upp sig, så begick den harakiri och behövde startas om. Annars puttrar den på, skulle gissa att den ger minst 50mbit där den står. Vet dock inte om den är kapabel till mer (troligen lite till).

Undrar hur stor skillanden är mellan MR200/400/600 i praktiken. Kanske ligger flaskhalsen oftast i masten och/eller hur nära man har till den; och inte om routern på pappret klarar 150/300 eller fler mbit (stödjer flera band).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skraecken:

Vilken operatör?

Är också lite sugen på svaret till detta. Eller snarare om Huawei b535 är smidig att köra med Telia SIM, eller om man måste konfigurera den på något sätt innan den funkar optimalt med Telia (eftersom dessa routrar brukar levereras av Tele 2 i Sverige, och då kanske är konfade för deras nät..?)

Kärnfrågan är väl om det är dumt att köpa en begagnad sådan router om man kör Telia och vill ha plug'n'play (eller alternativt enkelt kunna konfigurera om den för Telia)?

Permalänk

Jag kör en Zyxel LTE5398-M904 med OpenWRT, kostar idag drygt 1.300:- på billigaste sidan. Hittar du en begagnad sådan billigt så klipp till.
Fungerade felfritt med OEM firmware, kunde stå och gå i flera månader utan att ens hicka till, men den mjukvaran saknar funktioner för VPN, därav övergång till OpenWRT.

Gick över från en TP-Link Archer MR600 som ligger i samma prisklass trots att TP-Linken har Cat6 modem (har CA men använder sig av den funktionen lite som den själv känner för) och Zyxelen Cat18 med 4x4 Mimo och kan vara ansluten till 5 olika celler/master samtidigt. (konstant CA. Tappar aldrig anslutningen till internet).
TP-Linken ska teoretiskt kunna komma upp i 300Mbps men jag har aldrig varit över 100Mbps med den där jag bor, trots extern riktantenn. Zyxelen däremot kommer upp i min operatörs maxhastighet på 150Mbps utan att använda extern antenn, på samma plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhillstrom:

Jag kör en Zyxel LTE5398-M904 med OpenWRT, kostar idag drygt 1.300:- på billigaste sidan. Hittar du en begagnad sådan billigt så klipp till.
Fungerade felfritt med OEM firmware, kunde stå och gå i flera månader utan att ens hicka till, men den mjukvaran saknar funktioner för VPN, därav övergång till OpenWRT.

Gick över från en TP-Link Archer MR600 som ligger i samma prisklass trots att TP-Linken har Cat6 modem (har CA men använder sig av den funktionen lite som den själv känner för) och Zyxelen Cat18 med 4x4 Mimo och kan vara ansluten till 5 olika celler/master samtidigt. (konstant CA. Tappar aldrig anslutningen till internet).
TP-Linken ska teoretiskt kunna komma upp i 300Mbps men jag har aldrig varit över 100Mbps med den där jag bor, trots extern riktantenn. Zyxelen däremot kommer upp i min operatörs maxhastighet på 150Mbps utan att använda extern antenn, på samma plats.

Onekligen intressant information! Ska hålla koll på den routern på bl.a Tradera.

Permalänk
Medlem

Jag har både en Huawei b535 och en tp-link MR600. Jag skulle säga att hastighetsmässigt är skillnaden minimal, åtminstonde för min del som bor en bit ute i skogen. Däremot så upplever jag att MR600'an är stabilare, med Huawei'en hade jag problem med att internet försvann av och till. Båda har körts med samma extern antenn. Jag får inte ut högre än ca 100-150 mbit, men det beror nog på att jag bor en bit ut i skogen som sagt.

MR600 har dessutom en funktion i webbgränssnittet där man kan se signalstyrkan, så det är lätt att justera in antenner. Jag tror inte det fanns i Huawei'en.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Jag har både en Huawei b535 och en tp-link MR600. Jag skulle säga att hastighetsmässigt är skillnaden minimal, åtminstonde för min del som bor en bit ute i skogen. Däremot så upplever jag att MR600'an är stabilare, med Huawei'en hade jag problem med att internet försvann av och till. Båda har körts med samma extern antenn. Jag får inte ut högre än ca 100-150 mbit, men det beror nog på att jag bor en bit ut i skogen som sagt.

MR600 har dessutom en funktion i webbgränssnittet där man kan se signalstyrkan, så det är lätt att justera in antenner. Jag tror inte det fanns i Huawei'en.

Får man fråga vilken operatör du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skraecken:

Vilken operatör?

Skrivet av jungleboss:

Är också lite sugen på svaret till detta. Eller snarare om Huawei b535 är smidig att köra med Telia SIM, eller om man måste konfigurera den på något sätt innan den funkar optimalt med Telia (eftersom dessa routrar brukar levereras av Tele 2 i Sverige, och då kanske är konfade för deras nät..?)

Kärnfrågan är väl om det är dumt att köpa en begagnad sådan router om man kör Telia och vill ha plug'n'play (eller alternativt enkelt kunna konfigurera om den för Telia)?

Jag använde Telia då, men det är inte så intressant i sammanhanget. Det som spelar roll är vilka frekvenser som finns i masten och om den är överbelastad eller inte. Olika operatörer har olika frekvenser på olika master. Min närmaste mast ca 900m med fri sikt bort gav mig enstaka Mbit, medan masten som låg 9km bort, bakom tjock skog gav mig 270Mbit/s.

Frekvenserna varierar kraftigt från mast till mast, så man får åka runt och göra mätningar med Cellmapper från en Androidmobil med den operatör man vill använda.

Modemen är inte operatörslåsta och fungerar med alla operatörer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag använde Telia då, men det är inte så intressant i sammanhanget. Det som spelar roll är vilka frekvenser som finns i masten och om den är överbelastad eller inte. Olika operatörer har olika frekvenser på olika master. Min närmaste mast ca 900m med fri sikt bort gav mig enstaka Mbit, medan masten som låg 9km bort, bakom tjock skog gav mig 270Mbit/s.

Frekvenserna varierar kraftigt från mast till mast, så man får åka runt och göra mätningar med Cellmapper från en Androidmobil med den operatör man vill använda.

Modemen är inte operatörslåsta och fungerar med alla operatörer.

Bra info! Då tolkar jag det som att själva routerns konfiguration inte är ett problem (med Telia) även om den brukar användas i Tele2:s nät. Men att man förmodligen har andra problem att överkomma

Permalänk
Medlem

Tele2 routrar går att låsa upp:
https://www.tele2.se/kundservice/bredband/las-upp-modem

Ett större problem kan vara att operatörs routrar har plockat bort många inställningar så deras prylar brukar vara rätt stympade.
Det som behöver ändras är APN inställningarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ett större problem kan vara att operatörs routrar har plockat bort många inställningar så deras prylar brukar vara rätt stympade.

Visste inte att man kunde beställa upplåsningskod. Och bra övrig info också!

Permalänk

Passar på att tipsa om www.cellmapper.net för att lokalisera master när vi ändå är inne på ämnet.

Osäker på hur pass komplett uppgifterna är, men där går det att se vart masterna sitter och vilka band som är tillgängliga hos respektive operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det där är väl bara riktigt gamla modem. Huawei-modemen som nämns där är ju över 10 år gamla. Nya modem ska väl inte vara operatörslåsta?

Skrivet av Mhillstrom:

Passar på att tipsa om www.cellmapper.net för att lokalisera master när vi ändå är inne på ämnet.

Osäker på hur pass komplett uppgifterna är, men där går det att se vart masterna sitter och vilka band som är tillgängliga hos respektive operatör.

Det blir mer komplett och relevant när man själv åker runt med en Androidmobil med appen igång. Speciellt om man bor i ett område där det inte finns så mycket information. Jag åkte runt med både Telia och Tele2-SIM i mobilen när jag skaffade 4G innan vi fick fiber till huset.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det blir mer komplett och relevant när man själv åker runt med en Androidmobil med appen igång. Speciellt om man bor i ett område där det inte finns så mycket information. Jag åkte runt med både Telia och Tele2-SIM i mobilen när jag skaffade 4G innan vi fick fiber till huset.

Okej !

Har inte testat appen, bara använt hemsidan på PC, så det ska testas!