Stulen iPhone - tips?
Så hände det till slut, efter (nära nog) 4 år blev min iPhone stulen. Även om den täcks av försäkringen, hade faceid/6-siffrig kod, (nästan) allt är inaktiverad och så vidare, är det så klart lite trist.
Telefonen blev stulen på tåget, och eftersom jag använde den för att lyssna på en podcast hela tiden, märkte jag ingenting förrän jag skulle kliva av och den inte längre låg i min jackficka där den legat under färden. Naturligtvis gick jag tillbaka för att leta (tågets slutstation), och pingade några gånger med Find my Iphone. Vid närmare inspektion ser jag då hur den rör sig i sakta gemak genom staden (för att lite senare stanna utanför ett lägenhetshus i ett lite ruffigare område). Mina pingar går igenom, men innan jag hinner förlika mig med tanken att den faktiskt är stulen (ca 5 minuter) så verkar det som att tjuven stänger av den. Det var ju intelligent av denne, men genom BLTE så kan jag som sagt följa telefonens färd till vad jag förmodar är personens bostad, där den blir liggandes 2-3 dagar innan den slutar uppge sin position. På grund av mitt optimism, hinner alltså tjuven stänga av den innan "mark as lost" går igenom.
Vad finns det egentligen tjuven kan göra med min iPhone? Försöka sälja den såklart, eller slaktar man dem på delar kanske? Om de nu slaktar den för delerna, vilka är det som fortfarande går att använda? Är det naivt att tro att den kommer att "hittas" av find my om tjuven skulle ladda telefonen eller liknande?
Slutligen, är det något jag kan göra förutom att hålla koll på find my / inte ta bort den från mitt appleID? IMEI/SIM är spärrat, men jag har inte vågat använda "erase this device" än då jag fruktar att den ska tas bort från mitt appleID då (även om den har IOS 18).
Samt, min främsta fråga - hur F*N tar man bort den som trusted device från applekontot? I min andra telefon står det att jag måste ta bort iMessage och facetime...?
Tack på förhand!