Permalänk
Medlem

Stulen iPhone - tips?

Så hände det till slut, efter (nära nog) 4 år blev min iPhone stulen. Även om den täcks av försäkringen, hade faceid/6-siffrig kod, (nästan) allt är inaktiverad och så vidare, är det så klart lite trist.

Telefonen blev stulen på tåget, och eftersom jag använde den för att lyssna på en podcast hela tiden, märkte jag ingenting förrän jag skulle kliva av och den inte längre låg i min jackficka där den legat under färden. Naturligtvis gick jag tillbaka för att leta (tågets slutstation), och pingade några gånger med Find my Iphone. Vid närmare inspektion ser jag då hur den rör sig i sakta gemak genom staden (för att lite senare stanna utanför ett lägenhetshus i ett lite ruffigare område). Mina pingar går igenom, men innan jag hinner förlika mig med tanken att den faktiskt är stulen (ca 5 minuter) så verkar det som att tjuven stänger av den. Det var ju intelligent av denne, men genom BLTE så kan jag som sagt följa telefonens färd till vad jag förmodar är personens bostad, där den blir liggandes 2-3 dagar innan den slutar uppge sin position. På grund av mitt optimism, hinner alltså tjuven stänga av den innan "mark as lost" går igenom.

Vad finns det egentligen tjuven kan göra med min iPhone? Försöka sälja den såklart, eller slaktar man dem på delar kanske? Om de nu slaktar den för delerna, vilka är det som fortfarande går att använda? Är det naivt att tro att den kommer att "hittas" av find my om tjuven skulle ladda telefonen eller liknande?

Slutligen, är det något jag kan göra förutom att hålla koll på find my / inte ta bort den från mitt appleID? IMEI/SIM är spärrat, men jag har inte vågat använda "erase this device" än då jag fruktar att den ska tas bort från mitt appleID då (även om den har IOS 18).

Samt, min främsta fråga - hur F*N tar man bort den som trusted device från applekontot? I min andra telefon står det att jag måste ta bort iMessage och facetime...?

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om det är en idiot kommer han försöka använda/sälja den til en annan idiot. I övrigt kan den slaktas på delar och skickas utomlands.
Om du fortfarande får plats på den som är relativt säker, gå till polisen så kan de säkert hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om det är en idiot kommer han försöka använda/sälja den til en annan idiot. I övrigt kan den slaktas på delar och skickas utomlands.
Om du fortfarande får plats på den som är relativt säker, gå till polisen så kan de säkert hjälpa dig.

Platsen uppdaterades kanske 20-30 ggr på samma ställe - vad kan det vara på BLTE, typ 10 meters precision eller något? Det hjälper mig nog dock föga om jag inte skulle gå och sätta upp lappar i trappuppgången tyvärr.

Polisen - nja, deras intresse för att utreda stölder i dagens Sverige är ganska svalt. Tog kanske 5 minuter från att jag anmälde till att de lade ner undersökningen. Trist, annars hade det nog varit ganska enkelt att utreda med tanke på kameraövervakning på tåg osv. Men de har så klart större skurkar att tackla.

Permalänk
Medlem

Polisanmälan först.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Platsen uppdaterades kanske 20-30 ggr på samma ställe - vad kan det vara på BLTE, typ 10 meters precision eller något? Det hjälper mig nog dock föga om jag inte skulle gå och sätta upp lappar i trappuppgången tyvärr.

Polisen - nja, deras intresse för att utreda stölder i dagens Sverige är ganska svalt. Tog kanske 5 minuter från att jag anmälde till att de lade ner undersökningen. Trist, annars hade det nog varit ganska enkelt att utreda med tanke på kameraövervakning på tåg osv. Men de har så klart större skurkar att tackla.

känner det tyvärr alldeles för mycket igen. min cykel blev stulen för ett antal år sen vid inbrott i lägenhetsförrådet. men polisen har haft 0 intresse att komma och undersöker brottsplatsens eller spåra det via airtags som var satt på den. när jag har gjord anmällan så las det ner samma dag. Bedrövligt att det har blivit i princip straffritt att begå brott nuförtiden sålänge du inte tars på bar gärning eller minst ett flertal filma dig mm.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Polisanmälan först.!

Tack, det är gjort! Har även spärrat SIM och IMEI samt markerat den som lost i find my. Jag antar att det inte finns något mer jag kan göra för att göra livet surt för kanaljen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Tack, det är gjort! Har även spärrat SIM och IMEI samt markerat den som lost i find my. Jag antar att det inte finns något mer jag kan göra för att göra livet surt för kanaljen...

Tragisk historia, du. Mycket efterarbete blir det med din nya telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Tragisk historia, du. Mycket efterarbete blir det med din nya telefon.

Har faktiskt inte upplevt särskilt mycket efterarbete, även om man lite maniskt har försökt läsa på om hur Find My osv fungerar. Men det gick väldigt smidigt att både polisanmäla och spärra allt, mest då jag kunde använda min jobbtelefon i stället.

Jobbigaste var att behöva gå in fysiskt till bankkontoret för att skaffa nytt bankID, samt att Swish visst kräver ett 7 dagar gammalt BankID. Samt att jag kanske var lite väl försiktig och även spärrade mitt bankkort (var kopplat till applepay), det var faktiskt lite onödigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

känner det tyvärr alldeles för mycket igen. min cykel blev stulen för ett antal år sen vid inbrott i lägenhetsförrådet. men polisen har haft 0 intresse att komma och undersöker brottsplatsens eller spåra det via airtags som var satt på den. när jag har gjord anmällan så las det ner samma dag. Bedrövligt att det har blivit i princip straffritt att begå brott nuförtiden sålänge du inte tars på bar gärning eller minst ett flertal filma dig mm.

Ja, och än mer bedrövligt att det finns människor utom någon som helst moral i kroppen överallt nu för tiden. Nu låter jag kanske som att jag är 100 år gammal, men den här vardagskriminaliteten fanns inte riktigt när jag växte upp... Men det kanske är rosenglasögonen som är igenimmade av bullerbynostalgi.

Man får väl hoppas att polisen använder tiden till att undersöka allvarligare brottslighet, även om det är surt med stölder så får man ju det mesta på försäkringen (dock brukar de väl vara ganska kinkiga med just cyklar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

samt att Swish visst kräver ett 7 dagar gammalt BankID.

Gör det? Det krävde inte Swish för mig sist jag aktiverade Swish. Kanske beror på vilken bank man har. Jag använder Länsförsäkringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kolla SJ Hittegods™, senare i veckan.
Svinet, eller nån annan upphittare kanske vill ha hittelön.
Finns telefonen där... lämnar du inte in Stryktips-kupongen och köper inga lotter...
Vi håller tummarna för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gör det? Det krävde inte Swish för mig sist jag aktiverade Swish. Kanske beror på vilken bank man har. Jag använder Länsförsäkringar

Tror det beror på att han spärrade sitt bankkort som var kopplat till tjänsten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Kolla SJ Hittegods™, senare i veckan.
Svinet, eller nån annan upphittare kanske vill ha hittelön.
Finns telefonen där... lämnar du inte in Stryktips-kupongen och köper inga lotter...
Vi håller tummarna för dig.

Yes, jag försöker med alla berörda transportörer i närområdet. Något som kan vara bra att veta är att tydligen lämnar inte SL in "upphittade" mobiltelefoner till polisen.

Men eftersom det har gått några dagar nu och telefonen åkte med någon hem som uppenbarligen har hållit den avstängd så tror jag nog att oddsen inte är jättehöga. Men jag tackar, hoppet är det sista som lämnar människan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror det beror på att han spärrade sitt bankkort som var kopplat till tjänsten.

Ja, eller kanske för att jag spärrade mitt förra bankID / Swish? Jag har svårt att tro att det skulle vara någon särskild Nordea-grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Ja, eller kanske för att jag spärrade mitt förra bankID / Swish? Jag har svårt att tro att det skulle vara någon särskild Nordea-grej.

Ja, spärra är nog nyckelordet här.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

En gång fick jag bensin slangat.
Bilen var smutsig så det fanns massor av fingeravtryck överallt runt tanklocket.
Ringde polisen. Totalt ointresserade. Jag frågade om de inte ska säkra fingeravtrycken. "Sånt gör vi inte"
Jag erbjöd mig att köra bilen ner till polisstationen så att de inte ens behövde åka därifrån. "Sånt gör vi inte".

Vid den här typen av brott är syftet med polisanmälan att få ut försäkringen. Polisen är helt med på det och agerar bara pappersvändare till försäkringsbolaget. Det finns ingen ambition alls att faktiskt utreda brottet.

En annan gång beställde nån iPhone i mitt namn. Fick ett samtal från bedragaren som ville jag skulle hämta ut paketet. Spelade dum. Sa jag skulle ringa tillbaka. Ringde polisen och sa att vi kan möta upp bedragaren när jag säger han ska få paketet. Tror ni polisen ville göra det? Absolut inte. "Avråder starkt". Jo tjena, avråder från att arbeta om man är polis menar du då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Så hände det till slut, efter (nära nog) 4 år blev min iPhone stulen. Även om den täcks av försäkringen, hade faceid/6-siffrig kod, (nästan) allt är inaktiverad och så vidare, är det så klart lite trist.

Telefonen blev stulen på tåget, och eftersom jag använde den för att lyssna på en podcast hela tiden, märkte jag ingenting förrän jag skulle kliva av och den inte längre låg i min jackficka där den legat under färden. Naturligtvis gick jag tillbaka för att leta (tågets slutstation), och pingade några gånger med Find my Iphone. Vid närmare inspektion ser jag då hur den rör sig i sakta gemak genom staden (för att lite senare stanna utanför ett lägenhetshus i ett lite ruffigare område). Mina pingar går igenom, men innan jag hinner förlika mig med tanken att den faktiskt är stulen (ca 5 minuter) så verkar det som att tjuven stänger av den. Det var ju intelligent av denne, men genom BLTE så kan jag som sagt följa telefonens färd till vad jag förmodar är personens bostad, där den blir liggandes 2-3 dagar innan den slutar uppge sin position. På grund av mitt optimism, hinner alltså tjuven stänga av den innan "mark as lost" går igenom.

Vad finns det egentligen tjuven kan göra med min iPhone? Försöka sälja den såklart, eller slaktar man dem på delar kanske? Om de nu slaktar den för delerna, vilka är det som fortfarande går att använda? Är det naivt att tro att den kommer att "hittas" av find my om tjuven skulle ladda telefonen eller liknande?

Slutligen, är det något jag kan göra förutom att hålla koll på find my / inte ta bort den från mitt appleID? IMEI/SIM är spärrat, men jag har inte vågat använda "erase this device" än då jag fruktar att den ska tas bort från mitt appleID då (även om den har IOS 18).

Samt, min främsta fråga - hur F*N tar man bort den som trusted device från applekontot? I min andra telefon står det att jag måste ta bort iMessage och facetime...?

Tack på förhand!

Varför polisanmäler du inte, sånt väntar man inte med. Det gör man direkt. Du skulle påkallat vakter samma sekund. varför du agerat som du gör fattar jag inte. Minst skall detta in i statistiken men om du agerar så som du gör så blir det aldrig statistik av det. Sen vet inte du hur polisen arbetar. Dom har metoder och kan veta vika som är kriminella så det räcker att du dyker upp och ger dom "Nått att gå på som ger skäl att göra husrannsakan" men du sket allså i detta.

men var glad att det bara var en mobiltelefon.

Blev själv grovt misshandlad(klarade mig förhållandevis otroligt bra men kunde gått väldigt illa sa flera i rättskedjan och läkare) för ett år sen, det tog tio månader innan åklagare tittade på fallet. under tiden kunde gärningsmannen i lugn och ro fundera på hur han skulle göra och valde att dra utomlands utanför EU/Schengen till land vi inte har några avtal med. Om man nu skall tro på detta, han kan lika gärna trycka här mellan olika polare och sånt har nog inte polis varken resurser till eller befogenheter till att reda ut.

i mitt fall gjorde jag verkligen allt jag kunde för att han skulle åka dit, samlade själv in material och massa bilder på platsen det skett och så vidare.

Ok nu blev det inget men nån statistik blir det ju så klart.

jag lever i dag under principen anmäl utan att ens tänka. Ser jag en full gubbe mitt på torget på dan som beter sig utåtagerande då ringer jag på sekunden. är man osäker finns det alltid 11414 då slipper man störa 112

Till sist köp bara billigare telefoner då slipper du kanske bli rånad, minst bli av med värden och boven får inget större i värdet. kör själv en Google pixel 4a av den orsaken, klär mig också fattigare än vad som behövs. Billig jacka och ett par byxor för vandring. En billig kocka på armen. Aldrig dyra märken när jag går ut. Självklart så rånar man den med dyr jacka och dyra skor först.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Varför polisanmäler du inte, sånt väntar man inte med. Det gör man direkt. Du skulle påkallat vakter samma sekund. varför du agerat som du gör fattar jag inte. Minst skall detta in i statistiken men om du agerar så som du gör så blir det aldrig statistik av det. Sen vet inte du hur polisen arbetar. Dom har metoder och kan veta vika som är kriminella så det räcker att du dyker upp och ger dom "Nått att gå på som ger skäl att göra husrannsakan" men du sket allså i detta.

men var glad att det bara var en mobiltelefon.

Blev själv grovt misshandlad(klarade mig förhållandevis otroligt bra men kunde gått väldigt illa sa flera i rättskedjan och läkare) för ett år sen, det tog tio månader innan åklagare tittade på fallet. under tiden kunde gärningsmannen i lugn och ro fundera på hur han skulle göra och valde att dra utomlands utanför EU/Schengen till land vi inte har några avtal med. Om man nu skall tro på detta, han kan lika gärna trycka här mellan olika polare och sånt har nog inte polis varken resurser till eller befogenheter till att reda ut.

i mitt fall gjorde jag verkligen allt jag kunde för att han skulle åka dit, samlade själv in material och massa bilder på platsen det skett och så vidare.

Det framgick kanske inte av mitt första inlägg, men den polisanmäldes som stulen ganska omgående (och lades ner lika omgående)

Det finns inte jättemånga vakter ombord på tågen, och, som sagt, när jag letat på min plats i tron att jag kanske hade tappat den så var den kanske 500 meter från stationen. Det är möjligt att jag hade kunnat övertala någon trött ordningsvakt att hänga med mig ut till förorten och knacka knäskålar i jakt på min telefon, men det är tyvärr inget råg i ryggen på allmänhetens beskyddare nu för tiden.

Absolut att polisen både kan och har verktyg för att reda ut detta. Som sagt, det hade inte krävt jättemycket tankeverksamhet. Om du däremot tror att Polisen skulle utreda eller till och med göra en husrannsakan för en stulen mobils skull så har du alldeles för högt förtroende på rättsväsendet. Jag har faktiskt ganska god kännedom om hur Polisen och rättsväsendet fungerar - anmälan går in till en handläggare som enligt schablon lägger ner förundersökningen omedelbart. Det skulle nog i princip kräva att jag själv hade förövarens namn, adress och film på när personen begick stölden (och helst ett inspelat erkännande också) för att det skulle utredas.

Grov misshandel är betydligt mer prioriterat att utreda, och som du själv upplevt är intresset inte direkt stekhett då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

jag lever i dag under principen anmäl utan att ens tänka. Ser jag en full gubbe mitt på torget på dan som beter sig utåtagerande då ringer jag på sekunden. är man osäker finns det alltid 11414 då slipper man störa 112

Till sist köp bara billigare telefoner då slipper du kanske bli rånad, minst bli av med värden och boven får inget större i värdet. kör själv en Google pixel 4a av den orsaken, klär mig också fattigare än vad som behövs. Billig jacka och ett par byxor för vandring. En billig kocka på armen. Aldrig dyra märken när jag går ut. Självklart så rånar man den med dyr jacka och dyra skor först.

Svarar din andra del också.

Min telefon var 4 år gammal så något enormt värde är det väl egentligen inte tal om, och inte heller för tjuven. Jag är inte helt säker på vilka delar på en iPhone som inte är kopplade till AppleID, men jag har svårt att se att det är jättemycket mer än batteriet. Det är väl en fördel med Apples rädsla för andrahandsmarknaden för reservdelar till deras produkter.

Hade det varit ett rån hade jag sett mer allvarligt på saken så klart. Däremot har ser jag inte direkt någon vits med att begränsa mitt levnadssätt i rädsla att bli rånad.

Permalänk
Medlem

Uppdatering - nu plingade till i Find My, 6 dagar sedan senaste gången. Fortfarande avstängd, men alltjämt lever den alltså och är kvar på samma address!

Permalänk
Medlem

Tråkigt med stulen telefon! Det ska ju inte behövas men ett sånt här läge kanske det kan löna sig att ringa och tjata på polisen…

Ironiskt nog var jag lämnade kontoret idag så mötes jag av två poliser och en man som letade efter en stulen cykel som hade GPS som såg ut att pinga i området. Några få tappra verkar vara ute och leta ibland! Nu vet jag inte om dom kom vidare och hitta nåt…

Hoppas det ordnar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Yes, jag försöker med alla berörda transportörer i närområdet. Något som kan vara bra att veta är att tydligen lämnar inte SL in "upphittade" mobiltelefoner till polisen.

Men eftersom det har gått några dagar nu och telefonen åkte med någon hem som uppenbarligen har hållit den avstängd så tror jag nog att oddsen inte är jättehöga. Men jag tackar, hoppet är det sista som lämnar människan.

SL har ett hittegodsställe som ligger precis vid T-Centralen. Dit skickas allt upphittat inom SL trafiken. Beroende på vart saken tappades så kan det ta upp till 1 vecka innan saken kommer dit. Jag jobbar inom SL trafiken hos ett av bolagen som kör busstrafik åt SL

Skrivet av Efta:

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, spärra är nog nyckelordet här.

Jag har spärrat Bank-ID och sedan tagit ut ett nytt utan problem. Däremot har jag inte spärrat mitt bankkort, däremot är ju inte bankkortet kopplat till Swish.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

SL har ett hittegodsställe som ligger precis vid T-Centralen. Dit skickas allt upphittat inom SL trafiken. Beroende på vart saken tappades så kan det ta upp till 1 vecka innan saken kommer dit. Jag jobbar inom SL trafiken hos ett av bolagen som kör busstrafik åt SL
Jag har spärrat Bank-ID och sedan tagit ut ett nytt utan problem. Däremot har jag inte spärrat mitt bankkort, däremot är ju inte bankkortet kopplat till Swish.

Ja, det går också att skicka ett mejl med IMEI så gör de en sökning åt en - vilket är bra. Tyckte mest det var märkligt att de sade att de inte lämnade in telefoner till polisen.