Rimlig kontrollavgift?

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Följdfråga, om jag låter tingsrätten pröva ärendet, hur mycket dyrare blir det om man förlorar?

Ja, du betalar kostnaden om du förlorar helt enkelt och även kostnaden för den du "stämt" (generellt). Är dock lite avvikelser etc som kan komma in här.

Kolla gärna här:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Lika mycket gäller högerregeln inne på parkeringsområde så korsningar av något slag bör ju existera.

Fel. Att högerregeln gäller på transportsträckorna i ett parkeringsområde är en del av reglerna för just dessa områden.

Skilj på dessa. Tar vi en riktig korsning får du ju inte parkera inom 10 meter innan den börjar men direkt efter. Sådana regler finns inte inne på parkeringsområdet. Det är helt olika saker.

Utfarten från parkeringsområdet är inte heller en korsning mot angränsande väg.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Var då?

Och för att jag anser att det finns utrymme för tolkning, vilket det inte bör göra. Det hade ju faktiskt varit tydligare utan pilen på husväggen, eftersom att där finns parkeringsrutor. Alternativt om det också fanns en vänsterpil precis innan garageporten.

Bara rutor är inte giltiga. Markeringar i vägen är bara förtydligande. Måste sitta skylt oxå. Därav pilen på väggen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Bara rutor är inte giltiga. Markeringar i vägen är bara förtydligande. Måste sitta skylt oxå. Därav pilen på väggen.

Ok, tack för klargörandet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Många verkar missa att frågan inte gäller vilka uppfattningar olika människor har gällande vad som är rimligt.

Det är i allmänhet för många som ställer sig bakom regler när det drabbar medborgare negativt, och inte ifrågasätter regler som vore till fördel för samma medborgare. Det är ett otyg i samhället.

Om det inte är solklara regler för när första pilen ska sluta gälla, så bör gemene man ta ställning för att fria den vita bilen från böter. Allt annat är dagisnivå.

Sen kan det mycket väl finnas regler som tydligt säger att vita bilen inte får parkera där.

Om vi ponerar att parkeringsområdet vid tegelväggen ska gälla alla sammanhängande rutor som är målade på marken. Ja då ska väl detta gå att hitta i något regelverk.

Ett hypotetiskt scenario skulle kunna vara att bakersta rutan, närmast porten, inte skulle vara målad. I så fall hade pilen endast tillåtit parkering i de kvarvarande två rutorna. (?)
Om då vita bilen hade stått där det nu inte längre finns en ruta, skulle man kunna fråga sig om den (ägaren) hade haft tillräckligt på fötterna för att dels utmana kontrollavgiften, och dels slippa kommentarer från folket på höga hästar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Många verkar missa att frågan inte gäller vilka uppfattningar olika människor har gällande vad som är rimligt.

Det är i allmänhet för många som ställer sig bakom regler när det drabbar medborgare negativt, och inte ifrågasätter regler som vore till fördel för samma medborgare. Det är ett otyg i samhället.

Om det inte är solklara regler för när första pilen ska sluta gälla, så bör gemene man ta ställning för att fria den vita bilen från böter. Allt annat är dagisnivå.

Sen kan det mycket väl finnas regler som tydligt säger att vita bilen inte får parkera där.

Om vi ponerar att parkeringsområdet vid tegelväggen ska gälla alla sammanhängande rutor som är målade på marken. Ja då ska väl detta gå att hitta i något regelverk.

Ett hypotetiskt scenario skulle kunna vara att bakersta rutan, närmast porten, inte skulle vara målad. I så fall hade pilen endast tillåtit parkering i de kvarvarande två rutorna. (?)
Om då vita bilen hade stått där det nu inte längre finns en ruta, skulle man kunna fråga sig om den (ägaren) hade haft tillräckligt på fötterna för att dels utmana kontrollavgiften, och dels slippa kommentarer från folket på höga hästar?

Hur skulle du göra om det ligger en dm snö över rutorna när du ska parkera och aldrig varit där förut?

Är därför pilarna sitter där för finns tillfällen då rutorna inte går att se och visar i detta fallet här mellan dessa pilar finns parkeringsrutor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är Parkeringstavlor, en soptunna o en garageport där. Hur kan man då tro att pilen fortsätter gälla i all evighet?
Hur många garageportar eller korsningar ska det vara innan pilen slutar gälla?

Men ja. Såklart man tycker det borde sitta pil på båda sidorna. Men nu är det andra hinder där som gör att det slutar gälla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mig veterligen anger pilen att "åt detta hållet får du parkera". pekar 2 pilar på varandra är det ganska tydligt avgränsat. Får man stå på båda sidor ska det vara en pil åt båda hållen. En påminnelsepil existerar inte. 2 pilar som pekar på varandra är inte fristående utan fungerar tillsammans.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Enligt min tolkning så startar en sådan zon till höger om skylten med en pil som pekar mot höger på husväggen (sitter till vänster på bilden) på bilden nedan och då det saknas en skylt som pekar åt vänster för att markera att parkeringsområdet är slut, så följer parkeringsområdet vägen (se senare bild).

<Uppladdad bildlänk>

Min personliga navelskådning här är att det kan ha funnits en "avslutande pil" på väggen, men att denna plockats bort i samband med att taxeskyltarna satts upp direkt till vänster om porten. Jag hade nog kollat om det krävs en "slutpil" trots att det finns, vad ni i tråden kallar för "naturliga hinder", och om det går att slippa betala för felparkeringen på en sådan teknikalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min personliga navelskådning här är att det kan ha funnits en "avslutande pil" på väggen, men att denna plockats bort i samband med att taxeskyltarna satts upp direkt till vänster om porten. Jag hade nog kollat om det krävs en "slutpil" trots att det finns, vad ni i tråden kallar för "naturliga hinder", och om det går att slippa betala för felparkeringen på en sådan teknikalitet.

Mja. Men vägen/väggen vägkanten svänger oxå 90grader. Hur många hörn kan en pil runda? Korsningar? Träd?

Menar. den raka parkerningen tar ju ändå slut i hörnet. Så kommer en ny "vägg". Med ny pil senare.

Folk kan ju spekulera i all oändlighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Följdfråga, om jag låter tingsrätten pröva ärendet, hur mycket dyrare blir det om man förlorar?

Jättemycket dyrare

Du ska stå för tid rä ttten dommare, advokater osv.. rättegångskostnader drar iväg bra. Så testa gärna du.

Återkoppla gärna hur mycket dyrare det blev om du fort följer ärendet.

EDIT: Återkoppling

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Var då?

Och för att jag anser att det finns utrymme för tolkning, vilket det inte bör göra. Det hade ju faktiskt varit tydligare utan pilen på husväggen, eftersom att där finns parkeringsrutor. Alternativt om det också fanns en vänsterpil precis innan garageporten.

Hela din tolkning bygger ju på att pilen på husväggen skulle fortsätta gälla på en annan sida av parkering området med en 90 graders sväng. Det är en helt orimlig tolkning. Tycker det är uppenbart att du parkerat fel. Rätten lär garanterat tycka likadant. Meningslöst att slösa med rättens tid.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Mja. Men vägen/väggen vägkanten svänger oxå 90grader. Hur många hörn kan en pil runda? Korsningar? Träd?

Menar. den raka parkerningen tar ju ändå slut i hörnet. Så kommer en ny "vägg". Med ny pil senare.

Folk kan ju spekulera i all oändlighet.

Argumenterar inte för det du tar upp alls. Nu är det ju som sagt utanför en annan korrekt skyltning, så chansen att slippa undan är säkert liten. Lönt att klaga är det alltid ändå, för TS får säkert en motivering till kontrollavgiften, då det antagligen inte är första gången detta händer.

Det går i slutänden mycket snabbare än att hålla på och googla, kontakta Transportstyrelsen, Tingsrätten osv.

Permalänk
Medlem

Tror inte att easyparks skiss av området gör någon klokare, men som kuiosa.

Jag hade nog kunnat parkera där blå bil står, men inte vid vit bil. Mellan pilarna riktade mot varandra är svårt för mig att tolka som annat än ok. Pilen på väggen hade jag tolkat som slut vid parkeringsbolagets skyltar. Men jag tänker inte påstå att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vi har alla hamnat där, någon nitisk kille gör sin egna tolkning och så ska man gilla läget och hosta upp 1000+ spänn.
Gärna när man är ute på jobb och så är dagens lön nästan bortspolad.

Tänkte prova en sådan där tjänst som överklagar åt en, har ni någon erfarenhet av det och kan rekommendera någon?
Det enda jag hittade nu på snabb sökning är https://botboten.se

Nitisk? TS står där hen inte får stå.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Nitisk? TS står där hen inte får stå.

Tänkte på de andra tusentals fallen där folk inte gjort något fel.
Man förlorar inget på att skicka in en bestridan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hela din tolkning bygger ju på att pilen på husväggen skulle fortsätta gälla på en annan sida av parkering området med en 90 graders sväng. Det är en helt orimlig tolkning. Tycker det är uppenbart att du parkerat fel. Rätten lär garanterat tycka likadant. Meningslöst att slösa med rättens tid.

Det är oväsentligt vad diverse individer tycker. Om rätten inte kan hänvisa till någon regel som finns så finns ju inte regeln, vilket i detta fall skulle räcka. Rätten skulle snarare rekommendera tydligare skyltning för att slippa göra tolkningar, som riskerar märkliga prejudikat.

En 90-graders-sväng kan ju omöjligt förändra något. En väg kan svänga 90 grader över en sträcka om 1 km. Eller vad händer om svängen är 180, eller 360 grader? Det blir en väldigt avancerad beräkning om man ska blanda in radie och längd på alla kurvor som ingår i sträckningen. Fast det vore teoretiskt möjligt utifrån en ritning, så går det inte för bilisten att göra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Det är oväsentligt vad diverse individer tycker. Om rätten inte kan hänvisa till någon regel som finns så finns ju inte regeln, vilket i detta fall skulle räcka. Rätten skulle snarare rekommendera tydligare skyltning för att slippa göra tolkningar, som riskerar märkliga prejudikat.

En 90-graders-sväng kan ju omöjligt förändra något. En väg kan svänga 90 grader över en sträcka om 1 km. Eller vad händer om svängen är 180, eller 360 grader? Det blir en väldigt avancerad beräkning om man ska blanda in radie och längd på alla kurvor som ingår i sträckningen. Fast det vore teoretiskt möjligt utifrån en ritning, så går det inte för bilisten att göra.

Det har du såklart rätt i, att det måste finnas reglerat i parkeringsregler och lagar. Jag menade förstås orimlig tolkning utifrån gällande lagar och regler. Jag är helt övertygad om att det finns reglerat i parkeringsregler/lagstiftningen och att du har fel, men om jag har fel och du har rätt så är det ju bara för TS att överklaga och vinna isf, för om det inte är reglerat så har han ju hittat ett kryphål för att komma undan böterna. Go for it.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det har du såklart rätt i, att det måste finnas reglerat i parkeringsregler och lagar. Jag menade förstås orimlig tolkning utifrån gällande lagar och regler. Jag är helt övertygad om att det finns reglerat i parkeringsregler/lagstiftningen och att du har fel, men om jag har fel och du har rätt så är det ju bara för TS att överklaga och vinna isf, för om det inte är reglerat så har han ju hittat ett kryphål för att komma undan böterna. Go for it.

Jag själv skulle inte parkera på den aktuella platsen. Jag skulle heller inte parkera utefter tegelväggen utanför de målade rutorna, ifall utrymmet hade funnits. Det är helt enkelt för otydligt vad som gäller, och jag gillar inte att ha att göra med parkeringsbolag.
Det betyder inte att någon annan kan göra en helt rimlig tolkning att det är tillåtet att stå där. Det blir inte per automatik något som måste göras i ond tro, bara för att just jag råkar tolka annorlunda.

Därav är frågan intressant. Tyvärr tror jag inte vi kommer få något svar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Jag själv skulle inte parkera på den aktuella platsen. Jag skulle heller inte parkera utefter tegelväggen utanför de målade rutorna, ifall utrymmet hade funnits. Det är helt enkelt för otydligt vad som gäller, och jag gillar inte att ha att göra med parkeringsbolag.
Det betyder inte att någon annan kan göra en helt rimlig tolkning att det är tillåtet att stå där. Det blir inte per automatik något som måste göras i ond tro, bara för att just jag råkar tolka annorlunda.

Därav är frågan intressant. Tyvärr tror jag inte vi kommer få något svar.

Jag håller med dig om att "Det betyder inte att någon annan kan göra en helt rimlig tolkning att det är tillåtet att stå där."

Jag tror såklart inte heller att det är gjort i ond tro. Jag tror dock att en överväldigande majoritet skulle tolka skyltningen som att man inte får parkera där, utifrån deras kunskaper om regelverk/lagstiftning för parkering. Jag tycker t.o.m att det är tydligt att man inte får parkera där, men det är ju min egna personliga tolkning förstås. Skulle vara intressant med en omröstning, även om den såklart inte betyder något, det som gäller är hur reglerna/lagstiftningen ser ut för vilken skyltning som behövs vid aktuell situation.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jättemycket dyrare

Du ska stå för tid rä ttten dommare, advokater osv.. rättegångskostnader drar iväg bra. Så testa gärna du.

Återkoppla gärna hur mycket dyrare det blev om du fort följer ärendet.

EDIT: Återkoppling

Nej, det får man inte. Herregud.

Permalänk
Medlem

Det vore ju rätt udda att TVÅ pilar mot höger följer på varandra, då är det ju ganska rimligt att anta att den första faktiskt upphör innan garageutfarten. Och sedan börjar en ny zon där den blå bilen står fram till nästa pil som visar vänster, dvs ett avgränsat område.

Annars saknar "pil nummer 2 åt höger" helt mening och du får således stå hela vägen fram till garageutfarten. Samt även FRAMFÖR den om det inte sitter en skylt som säger att du inte får blockera utfarten om man går efter tolkningen att första pilen som pekar åt höger gäller "hela vägen".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

900:-. De kan begära ca 1800:- för en timme juridisk rådgivning men det kan/bör du bestrida och det bestridandet kommer du ha framgång med. Säg bara att en jurist på ett p-bolag bör klara p-juridik utan rådgivning. Du kan däremot begära 1800:- och det kommer du få beviljat.

Formuleringen lyder "skäligt i och för sig". 900:- är ansökningsavgiften, den är alltid skälig i och för sig. Juridisk rådgivning för ett p-bolag i det fallet är inte skäligt i och för sig. När du bestrider till p-bolaget, meddela att du även kommer bestrida ett krav från KFM, så de kan lika gärna ta kravet direkt till tingsrätten, så sparar du tid och besvär.

Jag har haft en handfull tvister kring "p-böter", förlorat en, vunnit 2-3, motparten har återkallat kravet 1-2 gånger (en gång när jag skrev just att de kan ta det till TR direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

900:-. De kan begära ca 1800:- för en timme juridisk rådgivning men det kan/bör du bestrida och det bestridandet kommer du ha framgång med. Säg bara att en jurist på ett p-bolag bör klara p-juridik utan rådgivning. Du kan däremot begära 1800:- och det kommer du få beviljat.

Formuleringen lyder "skäligt i och för sig". 900:- är ansökningsavgiften, den är alltid skälig i och för sig. Juridisk rådgivning för ett p-bolag i det fallet är inte skäligt i och för sig. När du bestrider till p-bolaget, meddela att du även kommer bestrida ett krav från KFM, så de kan lika gärna ta kravet direkt till tingsrätten, så sparar du tid och besvär.

Jag har haft en handfull tvister kring "p-böter", förlorat en, vunnit 2-3, motparten har återkallat kravet 1-2 gånger (en gång när jag skrev just att de kan ta det till TR direkt).

Tack för infon!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Nej, det får man inte. Herregud.

Klart man får, om man förlorar målet. Inget är gratis i sverige. Någon ska betala rättegången

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av atego:

Klart man får, om man förlorar målet. Inget är gratis i sverige. Någon ska betala rättegången

Du har verkligen ingen koll på hur det funkar eller hur? Läs på lite om vad ett förenklat tvistemål innebär

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Kryssmästare

Hallåå!

Är väl lite sen ute men jag ger mig in ändå då jag i allra högsta grad är aktiv inom branschen. Efter att ha kollat via streetview hur infartsskyltningen (här finns det mer att önska av Smart park...) så ser det tyvärr mörkt ut för dig.

Som du själv skrev i ditt första inlägg så är den stora förbudsskylten en områdesskylt vilket gör att all icke uppmärkt parkeringsyta till förbudsyta. Även om det inte finns ett skyltat avslut på väggen så anses porten vara ett naturligt avslut då den ska kunna användas fritt. Man skulle kunna önska en tydligare skyltning men nuvarande (förutom infarten) skyltning är korrekt.

Det som önskas mer av Smart P är att skylta parkeringen (dvs inte förbudsytan) korrekt. Man får nämligen inte sätta upp den (enligt streetview 2022) kombinationen och är det någon som får en kontrollavgift för man inte har erlagt avgift så skulle jag bestrida den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Hej,

Det är felskyltat. Det finns ingen skylt som avslutar utsträckningen. Du skulle kunna överklaga till tingsrätten, jag tror man kan få avgörande utan att behöva närvara, bara man har dokumenterat ordentligt med bilder som tydligt visar avsaknaden av giltig/tydlig skyltning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du har verkligen ingen koll på hur det funkar eller hur? Läs på lite om vad ett förenklat tvistemål innebär

https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-...

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha sagt me länken? Har jag rätt? Har jag fel?

"På samma vis kan du bli tvingad att betala din motparts kostnader om du förlorar målet."

Så ja inte är det gratis om han åker på det?

Visa signatur