ASUS X870E Hero &CMK96GX5M2B6000Z30
Hej
Jag har köpt ett ASUS X870E Hero, samt CMK96GX5M2B6000Z30 (Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance AMD EXPO/Intel XMP 3.0) Minne. Det är dock inte med på Asus QVL lista. Detta har inte varit några problem vid tidigare byggen, men kanske är viktigare på DDR5.. Tanken var att vänta tills 9950x3d kom ut, men då jag ville testa grejerna utifall det var något fel på dem köpte jag en 7600x som temporär processor.
Jag har dock ett problem.
Jag får trycka på powerknappen en hel hög gånger för att den ska starta.
De gånger den inte startar så händer absolut ingenting.
Alla Leds, lyser som normal när den är i shutdown mode.
Jag har provat både chassis powerbutton, samt start knappen på moderkortet.
Jag trodde det hade med Minnet att göra, då vid ett tillfälle så startade inte datorn alls, tryckte som en galning men ingen respons.
Då bröt jag strömmen och öppnade datorn, drog ur ena minnes stickan och satte tillbaka den. Då startade den direkt.
Men problemet kommer tillbaka.
Men sedan har jag testat mer och då verkar det snarare ha att göra med om jag bryter strömmen till moderkortet så kan det gå att få igång det igen sedan.
Någon som har liknande erfarenhet? Tror ni att felet ligger i moderkort eller minne?
Är datorn väl igång så funkar den bra sedan.
Minnet går i 4200mt/s om jag lämmnar allt på auto. Slår jag på expo så går det i 6000mt/s.
Dock så minnes trännar moderkoret i ca 30sek varje gånga jag startar om eller startar. Vet ej om detta är normal?