ASUS X870E Hero &CMK96GX5M2B6000Z30

Permalänk
Medlem

ASUS X870E Hero &CMK96GX5M2B6000Z30

Hej

Jag har köpt ett ASUS X870E Hero, samt CMK96GX5M2B6000Z30 (Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance AMD EXPO/Intel XMP 3.0) Minne. Det är dock inte med på Asus QVL lista. Detta har inte varit några problem vid tidigare byggen, men kanske är viktigare på DDR5.. Tanken var att vänta tills 9950x3d kom ut, men då jag ville testa grejerna utifall det var något fel på dem köpte jag en 7600x som temporär processor.

Jag har dock ett problem.

Jag får trycka på powerknappen en hel hög gånger för att den ska starta.
De gånger den inte startar så händer absolut ingenting.
Alla Leds, lyser som normal när den är i shutdown mode.
Jag har provat både chassis powerbutton, samt start knappen på moderkortet.

Jag trodde det hade med Minnet att göra, då vid ett tillfälle så startade inte datorn alls, tryckte som en galning men ingen respons.
Då bröt jag strömmen och öppnade datorn, drog ur ena minnes stickan och satte tillbaka den. Då startade den direkt.
Men problemet kommer tillbaka.

Men sedan har jag testat mer och då verkar det snarare ha att göra med om jag bryter strömmen till moderkortet så kan det gå att få igång det igen sedan.

Någon som har liknande erfarenhet? Tror ni att felet ligger i moderkort eller minne?

Är datorn väl igång så funkar den bra sedan.
Minnet går i 4200mt/s om jag lämmnar allt på auto. Slår jag på expo så går det i 6000mt/s.
Dock så minnes trännar moderkoret i ca 30sek varje gånga jag startar om eller startar. Vet ej om detta är normal?

Permalänk
Medlem

Googla på "AMD AM5 slow boot" så kommer du hitta en hel uppsjö med trådar av problemet, Har inte satt mig in i det så mycket mer än att det verkar ha att göra något med minnena.

Visa signatur

Intel Core i9 13900K | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000MHz XMP 3.0 | Corsair HX1200 | ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB | Kingston KC3000 M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Dock så minnes trännar moderkoret i ca 30sek varje gånga jag startar om eller startar. Vet ej om detta är normal?

Du skulle kunna testa att aktivera Memory Context Restore i BIOS för att undvika memory training vid varje boot, men det är inte säkert att det fungerar så bra om den inte är stabil.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tog minnena på återköp och införskaffade små test minnen som är med på qvl listan. Det verkar som allt funkar då, men den minnes tränar fortfarande varje gång, går bara fortare då det är mindre minnen. Har beställt nytt 96gb kit som är med på listan. Funkar förhoppningvis det också. Att det tar tid att boota är ju inte hela världen, värre när det inte gick att starta datorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag tog minnena på återköp och införskaffade små test minnen som är med på qvl listan. Det verkar som allt funkar då, men den minnes tränar fortfarande varje gång, går bara fortare då det är mindre minnen. Har beställt nytt 96gb kit som är med på listan. Funkar förhoppningvis det också. Att det tar tid att boota är ju inte hela världen, värre när det inte gick att starta datorn..

Har du testat att aktivera memory context restore som föreslagits ovan?

Har du uppdaterat moderkortets BIOS?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Det beteendet är helt normalt. Jag aktiverade memory context restore = enabled i BIOS efter att jag kontrollerat att allt fungerade i några dagar.

Min dator i sign bootar till loginrutan från kallstart på runt 20 sekunder totalt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz