SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem

Tråden om usla skärmstöd.

Blev nyligen med ny skärm (Asus 32" OLED) och reagerar omedelbart på det helt makalöst usla skärmstödet som inkluderas.
Inte nog med att det platsar bättre över en lägereld, det bygger även så mycket på djupet att min nuvarande möblering inte fungerar och jag måste därmed hitta ett annat stativ.

Stativets konstruktion innebär även att höjdjusteringen begränsas i onödan.
"Alla" andra skärmar jag har/har haft kan justeras ända ner i bordet, nya skärmen däremot lämnar hela 10cm.
Och som att inte det vore nog så saknas det ett VESA fäste på skärmen (!).
Dom skickar visserligen med en adapter som har VESA öron, men adaptern i sig bygger nära nog 5cm!

Vi pratar om en modern OLED där panelen i sig är mindre än 1cm tjock, som efter montering är nästan 30cm djup!.
Och avstånd från vägg till panel hamnar på ungefär 25cm.

Som jämförelse tar jag en random Dell 24" jag har bredvid.
Ganska så exakt 20cm totalt djup, och panelen hamnar c:a 15cm från "vägg".
Dellstativet står dessutom på en tunn platta vilket gör att utrymmet under skärmen inte är bortslösat (jag har t.ex. klämt in 2st högtalare) och man kan justera skärmen ända ner i bordet om man vill.

Och det enda recensioner nämner om stativet är att det är stadigt, precis som att det skulle spela någon roll.

Lite sur är jag, det känns som att jag köpt en dyr sportbil som visar sig rulla på regummerade kinadäck.

Har ni några synpunkter på ett problem som var löst redan i "plattskärmens" ungdom men som glömts bort idag?
Och framförallt, har ni några tips på skärmstativ som respekterar mitt skrivbord lite bättre?

Permalänk
Medlem

Lösningen stavas monitorarm. Även de billiga är relativt robusta men kan sakna lite kabelhantering och justeringar. Som bonus frigör man skrivbordsyta till annat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord är 60 cm djupt. Stativet till min Evnia 34m2c6500 gör att skärmen kommer för nära. Medföljande VESA adaptorn lägger till ~5 cm så skärmen hamnar också för nära med eget skärmstativ om jag vill ha skrivbordet mot väggen med minimal glipa. Har dragit fram bordet ca 10 cm och monterat som bilden nedan. Underlättar att skärmen är välvd så pinnen på skärmstativet inte är i vägen.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Svensktiger:

Blev nyligen med ny skärm (Asus 32" OLED) och reagerar omedelbart på det helt makalöst usla skärmstödet som inkluderas.
Inte nog med att det platsar bättre över en lägereld, det bygger även så mycket på djupet att min nuvarande möblering inte fungerar och jag måste därmed hitta ett annat stativ.

Stativets konstruktion innebär även att höjdjusteringen begränsas i onödan.
"Alla" andra skärmar jag har/har haft kan justeras ända ner i bordet, nya skärmen däremot lämnar hela 10cm.
Och som att inte det vore nog så saknas det ett VESA fäste på skärmen (!).
Dom skickar visserligen med en adapter som har VESA öron, men adaptern i sig bygger nära nog 5cm!

Vi pratar om en modern OLED där panelen i sig är mindre än 1cm tjock, som efter montering är nästan 30cm djup!.
Och avstånd från vägg till panel hamnar på ungefär 25cm.

Som jämförelse tar jag en random Dell 24" jag har bredvid.
Ganska så exakt 20cm totalt djup, och panelen hamnar c:a 15cm från "vägg".
Dellstativet står dessutom på en tunn platta vilket gör att utrymmet under skärmen inte är bortslösat (jag har t.ex. klämt in 2st högtalare) och man kan justera skärmen ända ner i bordet om man vill.

Och det enda recensioner nämner om stativet är att det är stadigt, precis som att det skulle spela någon roll.

Lite sur är jag, det känns som att jag köpt en dyr sportbil som visar sig rulla på regummerade kinadäck.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Har ni några synpunkter på ett problem som var löst redan i "plattskärmens" ungdom men som glömts bort idag?
Och framförallt, har ni några tips på skärmstativ som respekterar mitt skrivbord lite bättre?

Gillar Asus skärmar riktigt mycket, men herregud vad deras fötter kan dra rakt åt fanders. Fattar att den ska ge lite gaming-vibe, men de är ju verkligen bara jobbiga. Ge mig en klassisk Dell-platta bara så är jag nöjd. Skärmarm är verkligen ett måste med dessa.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tycker inte om foten på min X34X, har man skärmen för nära så tar den i kabeln som sticker ut från musen.

Min lenovo P44W-10 har mycket bättre fot, stor och platt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

VESA-kompatibel skärm på en gasarm ftw