SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Lite input kring nytt datorbygge, low-mid end

Permalänk
Medlem

Lite input kring nytt datorbygge, low-mid end

Bygger en ny dator för en person, men det var ett tag sedan som jag byggde en dator, så jag undrar om det jag har tagit fram ser bra ut.

Vad datorn kommer användas till:

* För det mesta, browsing, excel och word men lite spelande också. Dock inget extremt krävande spel just nu, men i framtiden kanske lite spel som Subnautica 2 eller dylikt.
* Skärmen som kommer användas till är 1080p, 144hz, men personen är nöjd även om datorn inte får 144 fps.
* Kommer köra Windows 11.
* En äldre GPU kommer att användas först (GTX 970), men tanken att det kan uppgraderas i framtiden, typ en Intel Arc B580 eller liknande.
* Tänkte att den bör kunna ha 4 slots för RAM, men att man börjar med 2, så att den kan uppgraderas om det behövs.

Funderar på följande:

* Är det värt med en modulär PSU? Eftersom Lian Li A3 är en mATX case och ingen SATA kommer användas, tänkte jag att det blir lite lättare med alla kablar i så fall. Tänker jag rätt?
* Är 650w overkill?
* Moderkortet vore nice med wifi. Kollade lite om man kunde köpa ett wifi-kort istället med ett moderkort utan, men det var dyrare än att köpa med. Dock har moderkortet flera Pcie slottar än som kommer användas. Fanns ett moderkort med 1 slot och wifi, men det var dyrare. EDIT: (denna)

Uppskattar annan input / kritik också!

https://komponentkoll.se/bygg/erODi

Permalänk
Medlem

Hej!
650 W psu är inte så overkill med tanke på framtida uppgradering även om dina specs nu inte är så törstiga.
970 peakar väl drygt 140-150W och cpu 65W. Jag hade nog inte gått ned i storlek. B580 verkar ligga kring 200W peak, men skulle du ta ett Nvidia när det väl blir dag behöver du marginal.

din cpu känns lite overkill för low-mid. Skala ned till ryzen 5 och spara lite kosing? Mina two cents.

Lycka till

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köra på en 2TB m2 disk, känns som att allt bara tar mer o mer lagring.
Modulär PSU känns nästan som ett krav när man bygger mindre formfaktor, kanske bara jag som vill ha så lite extra krams i datorn som möjligt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241