Permalänk

Göra stationär skärm semi-portabel?

God eftermiddag, överklockare!

Jag är på jakt efter en lösning för att kunna göra en stationär 27” skärm lätt att plocka fram och ta bort.

Anledningen till detta är att mitt skrivbord är alldeles för tight för att på ett estetiskt sätt ha två skärmar ståendes. Jag har idag en skärm för bildredigering som inte används så ofta (men som är nödvändig att ha kvar för de tillfällen jag behöver den), och en gamingskärm till PCn som jag vill ska kunna vara i fokus på skrivbordet.

Det jag tänker är nån form av lösning där jag kan montera in skärmen i nån form utav låda, väska eller liknande tillsammans med alla kablar etc, så att jag vid behov av bildredigeringsskärmen på ett smidigt sätt kan plocka fram den ut klädkammaren, ställa på skrivbordet eller köksbordet, koppla in strömkabeln och USB-c till MacBooken och vara good to go. För att sedan kunna plocka undan den lika snabbt och smidigt igen.

Det jag då funderar på är om ni har sett någon liknande lösning tidigare? Antingen som färdig produkt eller något DIY projekt.

Och om inte det, hjälp mig brainstorma! 😎
Vad tror ni? Bygga i trä? Modifiera nån Ikeamöbeln? Pelican case? Andra produkter man kan modda för ändamålet?

Kan inte svetsa och har ingen 3D printer 😇 Skärmen i fråga är en Asus ProArt PA279CV.

Är själv lite inne på om man kunde bygga nån form utav trälåda med skärmen monterad på ett väggfäste i, kanske förvaring för magic mouse + tangentbord, ett handtag på toppen och nån form av avtagbar lucka i framkant.
Fokus på att lösningen ska vara smidig, skydda skärmen när den inte används, inte börja brinna, och såklart plus i kanten om den kan se clean ut!

Låt oss komma på det perfekta semi-mobila hemmakontoret för små hushåll! 😁

//StorMatte

Permalänk
Medlem

Vet inte om det löser ditt problem, men du kan ju fästa kablarna så att de är mer "fast" monterade på skärmen, och använda ett liknande vesa handtag som detta:

https://cameranordic.com/product/VESA-Monitor-Handle

Borde finnas många billigare alternativ, just för att enklare hantera och flytta runt skärmen?

Känns lite som att gå över ån efter vatten om man ska bygga in skärmen i en låda osv

Edit:
Hmm, när jag såg bilden på skärmen slog det mig att VESA-fästet är blockerat av foten, jag tänkte att man kunde "klämma" handtaget mellan fot och skärm. Men då är det nog en eftermarknadsfot som behövs i så fall.. Typ: https://www.computersalg.se/i/21282414/alterzone-monitor-desk...

mvh