HDMI-Switch eller rätt in i HDMI-porten för TV?

Permalänk
Medlem

HDMI-Switch eller rätt in i HDMI-porten för TV?

Vet inte riktigt hur jag ska koppla in mitt PS5 då jag har slut på portar i förstärkaren (Marantz SR6015) som har har en port för 4k/120hz, som används av mitt xbox.

Tänkte först bara koppla in PS5 i TV'ns (LG C1) HDMI-port men läste sedan att det kunde blir strul med ljudet över eARC (fördröjningr och vad det nu var).

Så då fick jag idéen om att använda mig utav en HDMI-switch (Nördic SGM-243) som jag kopplar till förstärkarens 4k/120hz HDMI-port och kopplar in både Xbox och PS5 i switchen. Men då läste jag att det istället kunde bli strul med andra saker som att t.ex switchen inte stödjer vissa grejer (detta var nog dock något som ChatGPT sa så en stor lastbil med salt får väl det tas med då den sa att switchen jag skulle använda inte var fullt ut en 2.1 switch, men det är jag nog rätt säker på att den är).

Så, vad är egentligen den bästa lösningen? Bästa som i både smidigast och mest funktionalitet, bäst bild, bäst ljud osv..

Permalänk
Bildexpert 📺

Det typiska i din situation är att köra moderna enheter direkt in i TV:n och låta den äldre förstärkaren ta ljudet via ARC eller eARC – ifall den har det. Först efter att man testat och upplever krångel eller andra begränsningar går man vidare med eventuellt ytterligare prylar.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla till din TV.
Skulle du uppleva problem, så kan vi ta det då
Sätt din TV på Pasthrue/bittstream och din kontroll på någon av bittstream alternativen också för bäst ljud

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.