Permalänk

Skapa en egen reklamskärm -Hur?

Hej
Min fru har en butik där vi nu satt upp en platt-TV.
Tanken är att den skall vara en reklampelare där det enkelt kan skrivas och ändras vad som visas på skärmen.

Tänkte först att man kan koppla in en dator och köra ett bildspel (power-point) men vi vill helst slippa koppla ihop den med en dator i nuläget. och då funderade jag på om det fanns något annat smart sätt att lösa detta.

Kan man streama innehåll till en tv-skärm från en hemsida automatiskt eller liknande?

Skall man använda någon chromcast? eller något annat liknande? jag skulle egentligen bara vilja ha tips på idéer hur ni skulle burit er åt.

Min fru är inte så haj på datorer och därför ett ENKELT sätt är det bästa.

Permalänk
Medlem

En modern Raspberry Pi borde väl klara av ett sådant jobb galant? Vet inte hur det ligger till med just MS Powerpoint men det är kanske inte ett hårt krav i sig att bildspelen måste kunna visas i just den mjukvaran?

När jag tänker efter så påpekade du ju att ni inte vill koppla in en dator till skärmen heller så mitt förslag går emot två av dina krav. Någon annan kan säkert föreslå något som funkar mycket bättre för er.

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV? Går det inte att använda en USB sticka och en inbyggd mediaspelare? Sedan får filmen på stickan loopas.

Permalänk
Bildexpert 📺

Majoriteten TV-apparater kan loopa ett bildspel från USB-sticka. Så enkelt och gratis även om det kan bli pillande om det är information som behöver ändras ofta, likt att in i powerpointen, göra ändringar, exportera till exempelvis jpeg och flytta över dem på stickan. Det kan bli bökigt om det är ofta det ska ändras, säg dagligen eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort några sådana med Raspberry Pi som visar typ dagen/veckans meny på restauranger. Den visar egentligen bara en hemsida som autouppdateras var 5:e minut, detta är ju för att man ska kunna ändra det som visas var man än är men som sagt USB-sticka brukar fungera att visa bilder och dyl på moderna TVs.

Permalänk

Skall Testa med USB-minnet!