Krönika: Min dator är färdig, tack SweClockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag tänkte mer på frågor när man skall bygga datorn, men okej.

De är ju bra att veta att den har problem med sånt så man inte litar ain när man bygger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Byggde min första dator till stor del tack vare Sweclockers sommardator 2011. 2500k var en otrolig arbetshäst som blev utbytt först inför Cyberpunks release, men SSD:n och chassit hänger med fortfarande!

Permalänk
Medlem

Ja det har blivit betydligt lättare. Mitt förta "bygge" var en grannes 386a eller 486a(minns ej) och detta var långt innan vi hade internet att tillgå, iallafall jag. Dels var det för dyrt och dels var den modernaste dator vi hade en amiga 500 utan modem. Var runt 1995-96.

Grannen hade gjort klassikern att pilla 230 volts knappen till 110 volt. Han hade försökt fixa något genom att plocka ned datorn i smådelar som en bonus. Han hade köpt sig en ny dator så jag fick denna gamla.
Först behövde nätagget fixas och jag hittade en komponent som liknade den som gått sönder till allt utom färgen. Tog den från en tv i grov sopprummet. Lödde dit den och nätagget fungerade igen.
Efter mycket om och men så hade jag lyckats få ihop datorn och pilla in windows 95 som jag konstant förstörde då jag inte förstod vad startfilerna var till för så jag tog bort dem hahaha. Att få in win95 fick jag faktiskt hjälp av en släkting. Eftersom jag pajjade det hela tiden fick jag sedermera en start diskett och win95 skiva.
Efter ett tag blev man bättre och bättre och lyckades lägga upp enheter såsom cd stöd och annat i autoexec.bat när dessa förnyades och behövde nya/andra drivrutiner. Eftersom jag kunde en del basic sedan commodere 64 tiden så kändes qbasic rätt trevligt att vara i. Var det inte irq 15 som bråkade med ljudkortet om man hade en skrivare?
Var vid denna tid 11-12 år.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9