Byta från Striped mirror (raid 10) till Zfs Z2 (raid6)

Permalänk
Medlem

Byta från Striped mirror (raid 10) till Zfs Z2 (raid6)

Hej jag vill byta raid nivå på min lagringspool på 6 diskar striped mirror. har beställt 2 nya diskar för att utöka och har en gammal disk som spottar ut lite fel men klarar smart test. Så totalt 9 diskar.
Jag kan banta lite data så jag kan plocka bort en vdev, då har jag 5 diskar att att skapa en ny z2 pool.

Har endast plats för 8st 3.5" diskar så tänkte jag kunde plocka ut 1 disk ur varje mirror och kör i degraderat läge så länge.
Är detta ett säkert och fungerande sätt att göra det på?

1. skapa ny pool på 5 diskar
2 föra över all data
3 expandera pool med de andra 4 diskarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ingen direkt fråga i inlägget...?

Det bör ju gå om du kör OpenZFS 2.3 som precis släppt; vet inte om det finns i någon dist eller så ännu.
Dock får du expandera med en disk i taget vilket kommer ta lång tid. Efter det är också den gamla datan skrivet med den gamla stripe-bredden (så att varje 3 MB data har 2 MB paritet, istället för 6 MB / 2 MB som om du skapar den direkt).

Risken är ju relativt hög dock, om du plockar bort pariteten från originaldatan och i princip gör 4 hela rebuilds sedan, så jag skulle inte rekommendera det alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du har ingen direkt fråga i inlägget...?

Det bör ju gå om du kör OpenZFS 2.3 som precis släppt; vet inte om det finns i någon dist eller så ännu.
Dock får du expandera med en disk i taget vilket kommer ta lång tid. Efter det är också den gamla datan skrivet med den gamla stripe-bredden (så att varje 3 MB data har 2 MB paritet, istället för 6 MB / 2 MB som om du skapar den direkt).

Risken är ju relativt hög dock, om du plockar bort pariteten från originaldatan och i princip gör 4 hela rebuilds sedan, så jag skulle inte rekommendera det alls.

Jag hade råkat ta bort frågan 😂.
Jaha man måste göra 4 rebuilds ?
Ja det låter väldigt krävande, jag tar inte bort pariteten från original, utan endast plockar ut diskarna så skulle de gå åt helvete kan jag stoppa tillbaka.
Jag kör senaste truenas scale, och det skall finnas stöd för att utöka en pool.

Permalänk
Medlem

Fasen jag som trodde jag hade kommit på en bra lösning,
Det är lite slöseri med utrymme med mirror , och z2 skulle kännas säkrare för går andra disken i en mirro sönder under resilver är man körd.
Det enda negativa med z2 mot mirror är väll resilver tiden och iops,