Permalänk
Medlem

Qd-oled eller VA

Hallå gänget! Sitter idag på en 1080p TN panel som gjort sitt och det är dags att uppgradera. Bestämt mig för en 34” ultrawide - 1440p.

Min fråga är då: Är det värt det att lägga de extra pengarna och maxa till det med qd-oled eller ska jag bara gå upp några pinnhål och ta en VA? Pengar finns att lägga runt 10-13k men är det värt det kontra en VA för kanske 4k?

Förstår att det är objektiv fråga och väldigt individuellt men jag hade gärna velat haft era synpunkter. Tack!

Visa signatur

7 7800x3d - ID Cooling FROZN A620 PRO

Corsair 4000D Airflow - MSI B650 tomahawk - 32GB corsair 6000Hz

RX 7800 XT

Permalänk
Medlem

Om det är värt är subjektivt. QD-OLED-teknik möjliggör helt klart bättre bildkvalitet.

Permalänk

Jag har nojat upp mig över inbränning på oled skärmarna, är mer sugen på en ips 4k 32" som ny skärm i framtiden. Har ips idag och har inget att klaga på, men heller aldrig kollat på en oled/qd-oled skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

VA-paneler idag fyller den roll TN-paneler hade förr: lägre kvalitet och lägre priser. Så om något bör man tänka IPS eller att gå hela vägen för en dyrare men också bättre OLED.

En risk med att byta TN mot VA är att det är ganska stora skillnader mellan TN-paneler. I en ideal värld byter man mot något man är bekant med så man slipper nya fenomen runt skärmen man inte visste fanns. Likt tydligare eftersläp på en VA-panel. Har man en TN som också släpar kanske det är sak samma men ofta släpar det på olika sätt och detta nya sätt kan bli störande. Precis som bristen på eftersläp från en OLED kan bli störande för man var så van med eftersläpen och hur de maskerar låg FPS.

IPS tenderar att vara mer neutralt och därför mer som man är van med, fast då med färre nackdelar.

Därför finns det en alltid poäng med att tänka på produkten snarare än tekniken. Det finns variationer i VA-produkter också. Till exempel har Samsung, särskilt på sina påkostade VA-modeller, bättre kontroll över eftersläpen medan random budget-VA kan vara rätt släpig, särskilt med mörka släp. Så läs på om de produkter man är intresserad av. Läs kvalificerade tester och omdömen innan köp.

hade tappat en mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om det är värt är subjektivt. QD-OLED-teknik möjliggör helt klart bättre bildkvalitet.

Ja, så klart. Tack!

Visa signatur

RX 7800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VA-paneler idag fyller den roll TN-paneler hade förr: lägre kvalitet och lägre priser. Så om något bör man tänka IPS eller att gå hela vägen för en dyrare men också bättre OLED.

En risk med att byta TN mot VA är att det är ganska stora skillnader mellan TN-paneler. I en ideal värld byter man mot något man är bekant med så man slipper nya fenomen runt skärmen man inte visste fanns. Likt tydligare eftersläp på en VA-panel. Har man en TN som också släpar kanske det är sak samma men ofta släpar det på olika sätt och detta nya sätt kan bli störande. Precis som bristen på eftersläp från en OLED kan bli störande för man var så van med eftersläpen och hur de maskerar låg FPS.

IPS tender att vara mer neutralt och därför mer som är van med fast med färre nackdelar.

Därför finns det en alltif poäng med att tänka på produkten snarare än tekniken. Det finns variationer i VA-produkter också. Till exempel har Samsung, särskilt på sina påkostade VA-modeller. Så läs på om de produkter man är intresserad av. Läs kvalificerade tester och omdömen innan köp.

Värdefulla tips! Tusen tack.

Visa signatur

RX 7800 XT

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat QD-OLED om du ofta stör dig på de bildkvalitetsmässiga nackdelar som finns med de andra teknikerna. Som dåliga betrakningsvinklar, backlight bleeding, IPS glow, color/contrast shifting, eftersläpningar, låg kontrast, backlight dimming zones som gör att en ljuspunkt lyser upp halva skärmen.... Med mera.

Om du redan tänkt på dessa under åren, och stört dig, så är QD-OLED för dig

Men eftersom du sitter på en 1080p TN i herrens år 2025 så skulle jag kunna gissa att en VA panel "räcker" som uppgradering. Och som Laxpudding skriver, jämför gärna produkter i samma segment. Det kan mycket väl vara nästan lika bra oberoende av teknik.

Om du tänker specifikt på en ultrawide dock... Då skulle jag nog kunna rekommendera OLED oavsett bara för att få perfekt betraktningsvinkel. Dvs bilden kommer inte förändras beroende på var du sitter med ögonen. Känns som det är viktigt på en bred skärm, men jag har aldrig ägt en ultrawide och vet inte om detta är ett problem med IPS eller VA i det fallet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag hade rekommenderat QD-OLED om du ofta stör dig på de bildkvalitetsmässiga nackdelar som finns med de andra teknikerna. Som dåliga betrakningsvinklar, backlight bleeding, IPS glow, color/contrast shifting, eftersläpningar, låg kontrast, backlight dimming zones som gör att en ljuspunkt lyser upp halva skärmen.... Med mera.

Om du redan tänkt på dessa under åren, och stört dig, så är QD-OLED för dig

Men eftersom du sitter på en 1080p TN i herrens år 2025 så skulle jag kunna gissa att en VA panel "räcker" som uppgradering. Och som Laxpudding skriver, jämför gärna produkter i samma segment. Det kan mycket väl vara nästan lika bra oberoende av teknik.

Om du tänker specifikt på en ultrawide dock... Då skulle jag nog kunna rekommendera OLED oavsett bara för att få perfekt betraktningsvinkel. Dvs bilden kommer inte förändras beroende på var du sitter med ögonen. Känns som det är viktigt på en bred skärm, men jag har aldrig ägt en ultrawide och vet inte om detta är ett problem med IPS eller VA i det fallet.

Det känns som att någon bara behövde ställa mig frågan om jag stört mig på just alla dessa nackdelar du radar upp. För det är inget jag har tänkt på eller som stör mig utan jag vill mest ha en större skärm. Jag har pengarna att lägga på en OLED men om en VA ändå kommer bli en "wow"-faktor jämfört med idag så kan jag ju lika gärna spara pengarna.

Visa signatur

RX 7800 XT

Permalänk
Medlem

Gick nyligen från en budget 34" VA till en 34" OLED när Komplett hade en modell på rea för 6.5k. Hade inte köpt den om priset låg på ~10k. Så dramatisk skillnad i bildkvalitet är det inte i mina ögon. Tidigare byte av storlek från en 27" 16:9 till 34" 21:9 var mer imponerande. För dig med en gammal 1080p blir det ett stort hopp oavsett.

Är man nojig över inbränningar är nog inte OLED rätt. Jag ser min OLED som en slit- och slängvara med förmodligen kortare livslängd än mina tidigare skärmar.

Är man väldigt känslig för eftersläpningar är nog inte VA rätt. Kan börja med att köpa hem en 34" VA och testa? Returnera den om du stör dig på eftersläpningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Jag har nojat upp mig över inbränning på oled skärmarna, är mer sugen på en ips 4k 32" som ny skärm i framtiden. Har ips idag och har inget att klaga på, men heller aldrig kollat på en oled/qd-oled skärm.

Jag har haft min OLED55BX i fyra år och skulle gissa på att jag använt den ca tio timmar per dag i snitt som datorskärm. Jag har då inte haft några inbränningar överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag har haft min OLED55BX i fyra år och skulle gissa på att jag använt den ca tio timmar per dag i snitt som datorskärm. Jag har då inte haft några inbränningar överhuvudtaget.

Jag tänker som i tex wow, där har man en fast actionbar som aldrig flyttas, om jag då lirar wow 4h per dag så tror inte du jag behöver oroa mig för inbränningar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mangemcfly:

Jag tänker som i tex wow, där har man en fast actionbar som aldrig flyttas, om jag då lirar wow 4h per dag så tror inte du jag behöver oroa mig för inbränningar?

Ifall du kör högsta möjliga ljusstyrka kommer du efter ett par år ackumulera tusentals timmar med statisk bild och då har du en förhöjd risk för permanenta ändringar. Håller du ljusstyrkan på modesta nivåer samt använder de inbyggda skydden som finns kommer den risken att minska avsevärt.

Vad jag kan se av att googla "WOW Actionbar" är den förhållandes mörk och blandad i sin karaktär och skiljer sig från klassiska inbränningsproblem likt vita undertexter, TV4-solen, CNN-logotypen och andra distinkta element. Detta borde minska riskfaktorn ytterligare.

Som påpekat går du från lite vad som helst i bottenklass till något som är modernare, större och bättre om du med omsorg väljer en VA. Din relativa förbättring är där oavsett. Sedan kanske nästa steg är en OLED någon gång på 30-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Lira mindre WoW bara - problem solved

Ärligt tror jag inte det blir några problem. Sen är det skillnad på olika burn in. Kan vara osynligt i många scenarion men synas tydligare på helt grå skärm eller annan klar nyans. Väldigt sällan det syns oavsett innehåll. De värsta exempel jag sett är på mobiltelefon, där användaren kört långa sessioner med Androids "bottom bar" för hemknapp mm. synlig. Tänk en vit rektangel som aldrig flyttar på sig. Där kunde man se en tydlig skillnad oavsett innehåll på skärmen sen.

Detta var dock säkert 6 år sen. Så dagens skärmar är ännu bättre på skydd.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du kör högsta möjliga ljusstyrka kommer du efter ett par år ackumulera tusentals timmar med statisk bild och då har du en förhöjd risk för permanenta ändringar. Håller du ljusstyrkan på modesta nivåer samt använder de inbyggda skydden som finns kommer den risken att minska avsevärt.

Vad jag kan se av att googla "WOW Actionbar" är den förhållandes mörk och blandad i sin karaktär och skiljer sig från klassiska inbränningsproblem likt vita undertexter, TV4-solen, CNN-logotypen och andra distinkta element. Detta borde minska riskfaktorn ytterligare.

Som påpekat går du från lite vad som helst i bottenklass till något som är modernare, större och bättre om du med omsorg väljer en VA. Din relativa förbättring är där oavsett. Sedan kanske nästa steg är en OLED någon gång på 30-talet.

Det är avgjort! En VA-panel ligger på posten. Tusen tack för tanker och idéer.

Visa signatur

RX 7800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Spelade en hel del wow fram till årsskiftet, och har inte sett någon tillstymmelse till inbränning på min 32 OLED som jag köpte i maj förra året. Det enda jag gjort i förebyggande syfte är att dölja ”startmenyn” i Windows automatiskt, då jag jobbar hemifrån så det blir en massa timmars användande per dag.

Jag gick från en 34 wide ips till en 32 4k oled och tycker att bildkvaliteten är mycket bättre. 4K har väl en hel del att göra med det dock, men jag skulle aldrig gå tillbaka till TN, VA eller IPS nu.

Alla upplever ju saker olika dock. Min morsa tycker tex att hennes halvkassa LCD med översaturerade färger och allt motion enhancing-tjofräs på ser bättre ut än min LG C3 OLED, medan jag knappt klarar av att titta på hennes tv.