Köpråd för nytt budgetgrafikkort för foto/videoredigering med AI

Permalänk
Medlem

Köpråd för nytt budgetgrafikkort för foto/videoredigering med AI

Halloj peeps.

Dags att byta grafikkort. Mitt nuvarande är nu så gammalt att det inte längre stödjer GPU-accelerering i några av mina foto/videoredigeringsprogram, så det säger väl en del.

Då jag sällan spelar så är prestanda/hållbarhet (stöd, drivrutiner m.m. över tid) för tidigare nämnda redigering definitivt prioritet, samt ett skapligt AI-stöd/prestanda för densamma. En möjlig bonus men inte krav är stöd för hårdvaruaccelererad komprimering av HEVC och/eller AV1. Det är vad jag kommer på nu - finns det något mer jag bör tänka på?

Jag har dock inte särskilt bra koll på vad som krävs och/eller avgör vad som gör ett kort bra för detta område, i synnerhet inte vad som behövs för att AI-funktionerna för foto/video (uppskalning, brusreducering etc.) ska fungera bra. Har läst något om att antalet tensorkärnor bidrar till detta, men jag får inget riktigt grepp om det hela. Räknas AI-prestandan likadant oavsett appliceringsområde eller är AI "generellt" kontra specifikt för foto/video olika?

Budgeten är begränsad och övre gränsen ligger på runt 4k (no pun intended) och jag förstår att det är nästintill en minimumbudget för något dylikt, men förhoppningsvis går det att hitta något. Jag har hållit koll på begagnatmarknaden ett antal månader, men det känns som att priserna ligger nästintill orimligt högt där vilket fått mig att titta på nya kort istället.

I prissegmentet 3-4,5k tycker jag att det nya Intel Arc B580 12GB verkar intressant, i övrigt har jag tittat mest på Radeon RX 7600 8GB samt GeForce RTX 3060 12GB och 4060 8GB. Sen finns det ju många olika varianter av just dessa modeller i samma prisklass vilket förvirrar mig en del. Vad säger ni?

Övrig spec på datorn är medel - Ryzen 7 5700X och 32GB RAM. Har också en skärm som stödjer AMD FreeSync, men stöd/prio för det är tämligen irrelevant för min del.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 4060 för bäst stöd all around. Och historiskt långt underhåll.

B580 kan vara bättre i vissa fall men är ändå nån form av gambling om applikationer kommer stödja det lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag skulle säga 4060 för bäst stöd all around. Och historiskt långt underhåll.

B580 kan vara bättre i vissa fall men är ändå nån form av gambling om applikationer kommer stödja det lika bra.

Tack för svaret. Väldigt vettigt resonemang. Jag har varit väldigt sugen på B580 men som du skriver är det ju lite gambling och det motverkar ju min kanske främsta önskan. 4060 är väl bara typ dryga året gammalt och bör med ganska stor säkerhet hålla x antal år antar jag.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Jag uppgradera nyligen min gamla burk med ett färskare begagnat grafikkort.
Valde mellan 4060 och 6700 XT och det landade på ett 6700 XT.
Spelar itne så mycket och när jag spelar blir det ofta lite äldre lättare spel.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Intel-korten presterar orimligt bra på just AV1-encode av någon anledning.
Videominne brukar också vara trevligt för Premiere och Davinci Resolve, samtidigt är CUDA svårslaget.

I PugetSystems test vinner 4060 vissa kategorier men förlorar mot B580 i andra, ser ut att bero lite på vilket program och vilken drivrutin som använts.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk

Saknar tiden Anandtech gjorde sina årliga benchmarks där konsumentkorten mäter sig med några professionella kort och fanns några små undantag där konsumentkorten var riktigt prisvärda beroende på mjukvaran.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Bästa värdet för pengarna NVIDIA RTX 4060 Ti (16GB). Effektiv och bra för AI funktioner i Photoshop och Premiere, DaVinci Resolve.
16GB VRAM gör den framtidssäker. Större VRAM gör den bra för tunga fotoprojekt och 4K redigering. AI-stöd genom CUDA och Tensor kärnor.

Permalänk
Medlem

Jag redigerar foton (Lightroom och Photoshop) med ett 7900XT. Kanske inte budget men jag är väldigt nöjd.
Stabilt och bra prestanda. Att applicera AI-funktioner tar nu några sekunder.
Min gamla laptop med ett Nvidia 3050 tog flera minuter för samma saker.

Permalänk
Medlem

Förutom AV1 (där Intel är solklart starkast) har ju nVidia definitivt bäst stöd i mjukvara. Skulle definitivt undvika AMD som har helt urusla encoders både prestanda och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Ässh, du vet ju att du vill ha Ada/Quatro i 5/6000 serien! 😉

Permalänk
Medlem

Nvidia Quadro kort är proffskort som man kan köpa begagnat till priset av ett bra konsument kort.

Quadro P5000 för 3500 ungefär på Ebay. 16GB DDR5 minne. Räcker långt även om inte snabbast.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=quadro+p5000&_sacat=0&_f...

Eller P6000 för det dubbla.

Vill man spendera som för ett nytt 5000 serie konsument kort kan man ge sig på A serien.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=quadro+a5000&_sacat=0&_f...

Även jag som inte begriper så mycket om just detta vet att that is good shit.

---
Prisexempel nytt kort: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5660675

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jobbat lite med DaVinci, och där fungerade AMD med större minnesmängd bra. Så 7600 XT med 16gb om man ska göra högupplöst video som kräver mycket vram. Det kortet finns under 4200kr, men över 4000kr såklart och är över budget, men stödjer AV1

Mitt tips är egentligen som mest att titta på vad du jobbar med för applikationer, se var stödet finns. Till skillnad från spel så är arbetslaster väldigt specifika. Troligen kommer du landa på en rad olika kort, och titta då på vad för applikation som är mest krävande, dvs som du jobbar mest med. Och köp efter det. De applikationer som används mindre kanske kan avlastas till CPU om GPU-kraven inte uppfylls, eller bara nöja sig med lite lägre prestanda där man inte jobbar lika mycket där

Tror B580 kommer fungera ypperligt, men dubbelkolla med de applikationer du använder först om du vill ha det kortet. Det kortet är dock bara hundralappar billigare än konkurrenter nu idag och inte lika prisvänligt som när det först släpptes med limited edition på MSRP, alla andra är dyrare såklart

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Intel Arc, speciellt om du har en Intel CPU, på grund av Quicksync

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men står lite i samma sits. Fast har ingen dator alls. Om man gick på B580 för Davinci vilken CPU skulle ge mest värde. Är lite sugen på att kika på antingen en begagnad eller att bygga en helt ny dator för mestadels Davinci.

Visa signatur

Freddan