Låg fps, behövs bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem

Låg fps, behövs bättre grafikkort?

Hej

Behöver uppdatera grafikkortet, kan inte mycket om datorer, just nu har jag:

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 7700K @ 4.20GHz 53 °C
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)
Motherboard
Gigabyte Technology Co., Ltd. Z270X-Gaming 7 (U3E1) 28 °C
Graphics
MG248 (1720x1080@144Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1080 (EVGA) 33 °C
Storage
1863GB KINGSTON SFYRD2000G (SATA-2 (SSD))
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
Logitech PRO X Wireless Gaming Headset

Pojken spelar mest Fortnite och CS, han spelar in sina spel ganska mycket.
Problemet är att han FPS kan liga ganska lågt, normalt ligger den på 120 men när det är många som är med online och han spelar in kan FPS landa på 40.

Behöver han bättre grafikkort?

Tråd flyttad, rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av forumiaq:

Hej

Behöver uppdatera grafikkortet, kan inte mycket om datorer, just nu har jag:

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 7700K @ 4.20GHz 53 °C
Kaby Lake 14nm Technology
RAM
32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)
Motherboard
Gigabyte Technology Co., Ltd. Z270X-Gaming 7 (U3E1) 28 °C
Graphics
MG248 (1720x1080@144Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1080 (EVGA) 33 °C
Storage
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
Logitech PRO X Wireless Gaming Headset

Pojken spelar mest Fortnite och CS, han spelar in sina spel ganska mycket.
Problemet är att han FPS kan liga ganska lågt, normalt ligger den på 120 men när det är många som är med online och han spelar in kan FPS landa på 40.

Behöver han bättre grafikkort?

Är nog både CPU och grafikkort som hade behövts bytas ut.

FPS drops kommer oftast av att processorn inte hänger med riktigt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Processorn är vid det här laget 8 år gammal så du får ha rimliga förväntningar. Ett begagnat 3060 ti eller 3070 är en hyfsad boost men det är svårt att argumentera att det är prisvärt till en så gammal dator.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att ja har koll på fortnite. Men har förstått att de lider av samma problem som de flesta UE5 spel. Orimligt krävande överlag. Men framförallt hård på cpu. Vääääldigt dålig koll på den intel generationen. Men dröm senariot (ur ekonomisk synpunkt) hade väl vart om du kunde byta upp dig rätt biligt där utan o byta hela moderkortet osv. De plus ovannämda beggat 3060 ti eller 3070 borde räcka rätt långt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

Om jag vill börja med att uppdatera CPU, vad kan ni rekommendera ? i9? Vilken? Finns så många
Som jag skrev innan pojken spelar CS, Fortnite osv.

Permalänk
Skrivet av forumiaq:

Tack för svaret

Om jag vill börja med att uppdatera CPU, vad kan ni rekommendera ? i9? Vilken? Finns så många
Som jag skrev innan pojken spelar CS, Fortnite osv.

Jag hade börjat med detta. Hårddisken är inte livsnödvändig kanske, men rätt skönt med en rejält snabb disk när man ändå har stöd för det. Sen återanvänder du resten i datorn, inklusive RAM.

Jag hade väntat med nytt grafikkort och sett hur resultatet blir först.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att vi har 10k kr att offra

Permalänk
Skrivet av forumiaq:

Jag kan tillägga att vi har 10k kr att offra

Jag hade fortfarande börjat med de prylarna jag tipsade om. Ger ändå väldigt bra prestanda per krona. Du går upp till en 6-kärning CPU från en 4-kärnig vilket bara det kommer göra gott i och med att han spelar in/streamar. Sen är CPU:n ungefär 100% snabbare än den ni har.

Vill du göra slut på alla pengarna hade jag lagt till ett RTX 4070, men det kortet ni har borde egentligen räcka till de spelen du pratade om. Börja med moderkort och CPU skulle jag säga.

Sen kan ni så klart välja ett bättre moderkort om ni exempelvis vill ha wifi eller RGB. B660 eller B760 funkar fint till den CPU:n. Välj ett moderkort med stöd för DDR4 istället för DDR5 så slipper ni byta RAM.

Permalänk
Viking
Skrivet av SmekusNamnus:

https://komponentkoll.se/bild/qElCS.png

Jag hade börjat med detta. Hårddisken är inte livsnödvändig kanske, men rätt skönt med en rejält snabb disk när man ändå har stöd för det. Sen återanvänder du resten i datorn, inklusive RAM.

Nja, ganska dålig i CS2.

Kör på en Ryzen, t.ex 7600

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Nja, ganska dålig i CS2.

Kör på en Ryzen, t.ex 7600

Kommer göra ganska liten skillnad för mycket mer pengar. Nu handlar det om uppgradering av en dator som redan har 32 GB DDR4.

Uppgraderingen från 7700K till 12400f (eller R5-7600) kommer däremot göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Jag hade fortfarande börjat med de prylarna jag tipsade om. Ger ändå väldigt bra prestanda per krona. Du går upp till en 6-kärning CPU från en 4-kärnig vilket bara det kommer göra gott i och med att han spelar in/streamar. Sen är CPU:n ungefär 100% snabbare än den ni har.

Vill du göra slut på alla pengarna hade jag lagt till ett RTX 4070, men det kortet ni har borde egentligen räcka till de spelen du pratade om. Börja med moderkort och CPU skulle jag säga.

Sen kan ni så klart välja ett bättre moderkort om ni exempelvis vill ha wifi eller RGB. B660 eller B760 funkar fint till den CPU:n. Välj ett moderkort med stöd för DDR4 istället för DDR5 så slipper ni byta RAM.

Kommer hanns NVIDIA GeForce GTX 1080 passa in för ASUS PRIME B660M-K D4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumiaq:

Kommer hanns NVIDIA GeForce GTX 1080 passa in för ASUS PRIME B660M-K D4 ?

Ja, det kommer fungera utmärkt!

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad spelar han in med? Om han inte använder NVENC genom t.ex. Nvidia Shadowplay eller OBS så drar den biten rejält mycket.
Kan eventuellt hjälpa väldigt mycket att styra om där.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad spelar han in med? Om han inte använder NVENC genom t.ex. Nvidia Shadowplay eller OBS så drar den biten rejält mycket.
Kan eventuellt hjälpa väldigt mycket att styra om där.

Håller med! Låter som första stället att börja på.
Kanske är bara en inställningsfråga och det går att hålla liv i datorn nån generation till

Skrivet av SmekusNamnus:

Jag är inte helt säker med jag tror datorn redan har en vettig SSD:
Om jag söker på den beteckningen så får jag upp att det borde vara en Fury Renegade 2TB och det är en bättre SSD än den du vill köpa till - dvs disken kan isåfall hoppas över

Det är konstigt det står SATA-2 på raden dock?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Förstår att budgeten är vad den är. Jag personligen hade nog börjat med att bygga något likt nedan, som är framtidssäkert och enkelt att uppgradera utifrån över längre tid framöver och sedan sparat ihop till ett grafikkort att köpa separat så snart det är möjligt. Att bara köpa ett grafikkort nu kommer såklart vara en förbättring men resten av datorn blir en flaskhals och bör också uppgraderas snarast. Så handlar mest om i vilken ände du ni vill börja.

Går att hitta t.ex. RTX 3080/4070 för omkring 5000kr begagnat sist jag kikade i alla fall. Som skulle vara en stor uppgradering. Eller hitta ännu bättre grafikkort begagnat eller nytt beroende på budget så småningom.

OBS! Om det stämmer som föregående skribent gjort gällande, att disken ni redan har är en m2 disk (och inte SATA2) som det verkar som. Så behövs ingen ny disk.

https://www.inet.se/datorbygge/b1628876/sc

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det står även 4095 MB på GTX 1080 vilket brukar vara ett säkert tecken på att texten kommer från Speccy, som brukar ha problem med modern hårdvara. Så det betyder nog ingenting.

Permalänk
Skrivet av SmekusNamnus:

absolut inte värt med b660 bord till 12400f, h610 räcker och blir över

Permalänk
Viking
Skrivet av SmekusNamnus:

Kommer göra ganska liten skillnad för mycket mer pengar. Nu handlar det om uppgradering av en dator som redan har 32 GB DDR4.

Uppgraderingen från 7700K till 12400f (eller R5-7600) kommer däremot göra stor skillnad.

Väldigt långsamma minnen dock.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Väldigt långsamma minnen dock.

Speccy halverar ofta av någon anledning. Bör vara 2133 Mhz. Visst är DDR5 6000 bättre, men det handlar kanske om 2-3 fps på sin höjd. Inte värt att köpa nya pga det. Om det var jag som var TS hade jag utan att tveka satsat på en billig uppgradering och låtit datorn leva i 3-5 år till.

Permalänk
Skrivet av pippisfarfar:

Håller med, men skiljer knappt något i pris.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Håller med! Låter som första stället att börja på.
Kanske är bara en inställningsfråga och det går att hålla liv i datorn nån generation till

Jag är inte helt säker med jag tror datorn redan har en vettig SSD:
Om jag söker på den beteckningen så får jag upp att det borde vara en Fury Renegade 2TB och det är en bättre SSD än den du vill köpa till - dvs disken kan isåfall hoppas över

Du kan ha rätt, jag såg bara att det stod SATA. Vore dock konstigt om det satt en PCIe 4.0 i den datorn. Men kanske värt att kolla upp.

Permalänk
Viking
Skrivet av SmekusNamnus:

Speccy halverar ofta av någon anledning. Bör vara 2133 Mhz. Visst är DDR5 6000 bättre, men det handlar kanske om 2-3 fps på sin höjd. Inte värt att köpa nya pga det. Om det var jag som var TS hade jag utan att tveka satsat på en billig uppgradering och låtit datorn leva i 3-5 år till.

Jo, men 2133 MT/s är ju det lägsta DDR4 körs i. Så det var det jag menade som långsamt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bobbish:

Förstår att budgeten är vad den är. Jag personligen hade nog börjat med att bygga något likt nedan, som är framtidssäkert och enkelt att uppgradera utifrån över längre tid framöver och sedan sparat ihop till ett grafikkort att köpa separat så snart det är möjligt. Att bara köpa ett grafikkort nu kommer såklart vara en förbättring men resten av datorn blir en flaskhals och bör också uppgraderas snarast. Så handlar mest om i vilken ände du ni vill börja.

Går att hitta t.ex. RTX 3080/4070 för omkring 5000kr begagnat sist jag kikade i alla fall. Som skulle vara en stor uppgradering. Eller hitta ännu bättre grafikkort begagnat eller nytt beroende på budget så småningom.

OBS! Om det stämmer som föregående skribent gjort gällande, att disken ni redan har är en m2 disk (och inte SATA2) som det verkar som. Så behövs ingen ny disk.

https://www.inet.se/datorbygge/b1628876/schttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1628876/sc

Absolut inga dåliga delar på något sätt, men den där kommer prestera ganska marginellt bättre än mitt förslag för 3000 kr. Onödigt att kasta bort grejer som med små medel kommer prestera bra i flera år till.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jo, men 2133 MT/s är ju det lägsta DDR4 körs i. Så det var det jag menade som långsamt.

https://www.youtube.com/watch?v=LN9GbbspblM

Gör fortfarande väldigt liten skillnad. I vissa spel ingen mätbar skillnad och i sämsta fall 6-7 fps.

Bättre att länga pengarna på ett snäpp bättre grafikkort.

Permalänk
Skrivet av pippisfarfar:

Fast några hundra gjorde det ju ändå.

Nytt förslag:

Kolla upp befintlig hårddisk. Eller använd befintlig oavsett om du vill. Kommer fungera fint det med.

Lägg sedan resten av budgeten på grafikkort. RTX 4070 bör inrymmas. Om det nu skulle visa sig behövas alltså. Vilket jag egentligen inte tror om han främst ska spela tidigare nämnda spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

https://www.youtube.com/watch?v=LN9GbbspblM

Gör fortfarande väldigt liten skillnad. I vissa spel ingen mätbar skillnad och i sämsta fall 6-7 fps.

Bättre att länga pengarna på ett snäpp bättre grafikkort.

Se upp med godtyckliga Youtube-videor, det finns många kanaler som gör fejkade benchmark-videor och det där ser ut som en ganska typisk sådan (massor av benchmarks utan att visa någon faktisk hårdvara).

Kollar man istället på t.ex. TechSpots test så kan det skilja en hel del i prestanda (de har inte med 2133 men 2400 i alla fall).

Permalänk
Skrivet av perost:

Se upp med godtyckliga Youtube-videor, det finns många kanaler som gör fejkade benchmark-videor och det där ser ut som en ganska typisk sådan (massor av benchmarks utan att visa någon faktisk hårdvara).

Kollar man istället på t.ex. TechSpots test så kan det skilja en hel del i prestanda (de har inte med 2133 men 2400 i alla fall).

Visst, men nu handlar det om att maximera FPS till en begränsad budget. Och grabben har redan 32 GB DDR4. Hade han inte haft några minnen alls hade det varit självklart att köpa snabbare. Vad jag ville få fram var att minneshastigheten förvisso ger mätbar skillnad, men en ganska liten sådan. Och om valet skulle stå mellan exempelvis befintliga minnen + RTX 4070 jämfört med nya minnen + RTX 3060TI så kommer det förstnämnda ge betydligt högre FPS. Det är väldigt sällan värt att byta ut befintliga minnen mot snabbare när man redan har rätt mängd minne.