Allvarlig bugg i Apples Hitta-nätverk

Permalänk
Melding Plague

Allvarlig bugg i Apples Hitta-nätverk

Kan utnyttjas för att spåra vilka Bluetooth-enheter som helst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man bör nog inte ha BT aktivt när man inte använder det...
BT-spårning används överallt när du går på stan. Butiker använder det för att optimera marknadsföring etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Man bör nog inte ha BT aktivt när man inte använder det...
BT-spårning används överallt när du går på stan. Butiker använder det för att optimera marknadsföring etc.

Och då blir apples hitta-nätverk helt värdelös eftersom de använder BT för att skicka anonyma positioner för att just borttappade saker ska hittas. Så om ingen har BT på så kommer nätverket aldrig kunna hjälpa folk att hitta sina borttappade saker. Värdelöst att ha i så fall. Tror jag att det fungerar ivf. Kan ha fel då jag inte har någon apple-produkt.

Permalänk
Medlem

"It's a feature, not a bug!"

Permalänk
Medlem

Det är svårt att inte vrida upp sarkasmen till 11 och låtsas vara förvånad. Apple har ju "funktionen" att BT automatiskt slås igång efter ett tag ifall man stänger av det, minns jag rätt att det pratades om det på någon av Android-tillverkarnas telefoner med?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

minns jag rätt att det pratades om det på någon av Android-tillverkarnas telefoner med?

Ja, men till skillnad från iOS, så har man en inställning för om man vill ha det så på Android, eller inte. Så på Android sidan får man välja om man vill ha det så eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Och då blir apples hitta-nätverk helt värdelös eftersom de använder BT för att skicka anonyma positioner för att just borttappade saker ska hittas. Så om ingen har BT på så kommer nätverket aldrig kunna hjälpa folk att hitta sina borttappade saker. Värdelöst att ha i så fall. Tror jag att det fungerar ivf. Kan ha fel då jag inte har någon apple-produkt.

Inte alls insatt i hur nätverket fungerar, men använder det verkligen annat än andra Apple-enheter?

---

Intressant i sammanhanget är om man måste installera något som svarar nätverket med hashen på enheten man vill spåra, eller om det räcker med att ta reda på BT-adressen (vilket förstås är lätt gjort remote), beräkna hashen, och tagga kombinationen som borttappad i nätverket? Det senare skulle ju göra det väldigt lätt att spåra vilken BT-enhet som helst utan ägarens vetskap.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Det hittas brister i allt, jag tycker inte man ska dra så mycket slutsatser om detta. Apple Appstore var dock väldigt säkert år 2008. De hade på den tiden väldigt bra koll på vad de släppte igenom för appar. På den tiden var inte Appar hos Apple sönderspammad med reklam osv.

Apples AirTag äger jag flera. Det finns otroligt mycket som jag ej gillar, det enda positiva är att många andra gillar så man får hjälp med att spåra saker.

Brister. Ingen knapp för att hitta mobil, stalkingläge som slåss på för snabbt.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen man tappar bort? Jag kan inte komma på en situation i mitt liv senaste åren som hade hjälpts av en airtag eller liknande teknik. Vad är det folk tappar bort egentligen?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Vad är det egentligen man tappar bort? Jag kan inte komma på en situation i mitt liv senaste åren som hade hjälpts av en airtag eller liknande teknik. Vad är det folk tappar bort egentligen?

Ja, märkligt. Jag tror nog att det framför allt är ondsinta föräldrar som spårar sina barn, och galna män som spårar ex som de ska misshandla eller döda. Så mycket annat tror jag inte de används för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Förståndet, jag tappade bort mitt år 2005 och jag har ej hittat det ännu. Detta trots jag satt upp lappar överallt med belöning ifall om någon har sett mitt förstånd.

Det finns otroligt många anledningar varför man vill ha en spårsändare på något. Man kan själv tappa bort, någon bekant kan flytta saken, det kan bli stulet. Det kan vara ett husdjur man vill spåra osv.

Jag tror de flesta någongång i sitt liv har blivit av med något där en spårsändare skulle kunna hjälpa dem.
Sist så är det en trygghet, man vet att det finns spårsändare och man mer kan koppla av.
En AirTags kostar vid rea inte mycket pengar.

Ett användningsområde: Säg man har en verktygsväska som 20 personer kan använda vid behov. Den kommer bort. Ja, att ens lista ut vem som hade den sist är inte det enklaste.

Permalänk
Medlem

Inte jag, men flygbolag gillar att tappa bort väskor, då är det jäkligt skönt att för det första, konstatera att väskan inte kommer komma och kunna hålla koll på var den befinner sig och när den anländer till rätt flygplats..

Skrivet av zojjz:

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Det är billigare med en airtag än GPS puck.
Så man kan ju ha det i laptopväskan, gömma på cykeln, ha i båten(har man båt har man nog råd med GPS sändare), resväskan när flygbolaget tappar bort väskan.
Behöver du mer exempel?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Håller med dig. Möjligen är det så att denna typ av funktion gör att vissa blir mer benägna att tappa bort saker 🙈

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Det är som en drulleförsäkring. Jag är inte en drulle och tappar inte saker hela tiden så att de går sönder och annat och behöver inte en sådan, men det finns uppenbart väldigt många som behöver en sådan...

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det är som en drulleförsäkring. Jag är inte en drulle och tappar inte saker hela tiden så att de går sönder och annat och behöver inte en sådan, men det finns uppenbart väldigt många som behöver en sådan...

För länge sedan sa folk på landet liknande om att låsa deras dörrar, att ordningsamma personer ej behövde göra detta.
Idag att inte ha något sätt att kunna spåra ens jobbväska är lite…..

Permalänk
Medlem

Tack för alla exempel. Inser att jag inte är målgruppen utifrån det ni beskriver.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av zojjz:

Det är svårt att inte vrida upp sarkasmen till 11 och låtsas vara förvånad. Apple har ju "funktionen" att BT automatiskt slås igång efter ett tag ifall man stänger av det, minns jag rätt att det pratades om det på någon av Android-tillverkarnas telefoner med?

Har man? Min har inte aktiverats automatiskt någon gång vad jag kan minnas, är det en ny funktion?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har man? Min har inte aktiverats automatiskt någon gång vad jag kan minnas, är det en ny funktion?

Vad jag förstått så finns funktionen i Android 15, dock så finns det också en inställning för denna funktion om man vill ha det på eller av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jnsson:

Vad jag förstått så finns funktionen i Android 15, dock så finns det också en inställning för denna funktion om man vill ha det på eller av.

Är den däringa märkliga pausnings-funktionen man kan använda i rullgardinsmenyn? Stänger man av wifi där så pausas funktionen ”till imorgon” (något diffust). Men avaktiverar man det i inställningar så är den avstängd tills man aktiverar igen.
Kanske är likadant med blåtand? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Skrivet av jnsson:

"Starting with Android 15, Google is officially changing how Bluetooth works with a new toggle that will automatically re-activate Bluetooth a day after it is turned off.

As spotted previously, Android 15 is changing the default behavior for Bluetooth to where, if the user turns it off, it turns back on the next morning. The change is now live by default in Android 15 Beta 2 and applies to both the Quick Settings menu and the normal system setting.

Why the change? Google doesn’t specifically say why, but updated language on the Bluetooth page points to the adjustment being made for the sake of Quick Share and Find My Device. "

https://9to5google.com/2024/05/15/android-15-beta-2-bluetooth...

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Vad är det egentligen man tappar bort?

Inte för att jag tillhör den gruppen som ofta tappar bort saker men här är vanliga saker folk vill kunna spåra:

Nycklar, cykel, laptopväskan/ryggsäck, träningsväskan, resväskor, sina barn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

"Starting with Android 15, Google is officially changing how Bluetooth works with a new toggle that will automatically re-activate Bluetooth a day after it is turned off.

As spotted previously, Android 15 is changing the default behavior for Bluetooth to where, if the user turns it off, it turns back on the next morning. The change is now live by default in Android 15 Beta 2 and applies to both the Quick Settings menu and the normal system setting.

Why the change? Google doesn’t specifically say why, but updated language on the Bluetooth page points to the adjustment being made for the sake of Quick Share and Find My Device. "

https://9to5google.com/2024/05/15/android-15-beta-2-bluetooth...

Precis som jag sa, det finns en inställning för det, visas också i din länk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är den däringa märkliga pausnings-funktionen man kan använda i rullgardinsmenyn? Stänger man av wifi där så pausas funktionen ”till imorgon” (något diffust). Men avaktiverar man det i inställningar så är den avstängd tills man aktiverar igen.
Kanske är likadant med blåtand? 🤔

Se denna länk https://9to5google.com/2024/05/15/android-15-beta-2-bluetooth... så ser man en inställning för bluetoothen

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jnsson:

Se denna länk https://9to5google.com/2024/05/15/android-15-beta-2-bluetooth... så ser man en inställning för bluetoothen

Jag som läste fel, trodde du menade iOS 15, sorry 😬

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Min BT går igång efter en IOS update, samma med wifi. Så får gå stänga av i inställningar.

Sedan så vet jag inte hur många det är som har alla dessa grafikkort att leta upp någons BT signal och hacka dess telefon?

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp. Hörlurar: Sennheiser HD 6XX och Beyerdynamic DT 1770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av crowlegend:

Min BT går igång efter en IOS update, samma med wifi. Så får gå stänga av i inställningar.

Sedan så vet jag inte hur många det är som har alla dessa grafikkort att leta upp någons BT signal och hacka dess telefon?

Ja, så är det i iOS, men på Android finns det en inställning för hur man vill att det ska fungera

Visa signatur