Skaffa en ödla till en 11 åring.

Permalänk
Medlem

Skaffa en ödla till en 11 åring.

Hej alla djurvänner på swec

Grabben här hemma har tjatat om skaffa en ödla nu i flera år, jag har trott det skulle gå över.
Jag är själv väldigt negativ till det, men frun desto mer öppen.
Jag anser att husdjur är hund eller katt, punkt slut.

Men han tittar på tuben om ödlar, uppföddare, vöxter, Terrarium etc. Och läser böcker om dem på skolan och ta med sig hem.
Så han har visat att han är seriös med skaffa en ödla, han rabblar en massa namn på dem.. och jag ser ut som en frågetecken.

Djuren här hemma sköter han väldigt bra, promenader och ger dem mat etc.

Han fyller 11 år nu i Maj. Kanske kan det bli en födelsedag present.

Men hoppas att få hjälp av medlemmar som är mer insatta i detta.

Vad är en bra första ödla? Ska man ha fler än en? Mat, storlek på terrarium etc.

Kanske finns det någon som säljer, föder upp ödlor omkring? Så man kan få lite hjälp innan ett köp!

Mvh

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

testa en gecko ödla?, finns i massa fina färger och dom ser så söta ut med deras gigantiska ögon :D. Dom är också billiga i drift

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan rekomendera en Skäggagam, de blir lätt "tama" och inte alls aggressiva. Dessutom behöver de inte ett stort terrarium och är ganska lätta att sköta.

Edit: En vuxen individ ges animalisk föda (insekter) 2-3 ggr per vecka men man kan ge dem grönsaker etc varje dag. Finns mkt info på nätet om dem och skötsel då det är ett ganska vanligt husdjur om man har ödlor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

En kompis hade en leguan, den var mycket tam, tyckte om att gosa, gick i koppel på stan Den var också vegetarian som vuxen (har för mig att den åt insekter som liten) och levde på upptinad Felix grönsaksmix, Ylva hette den Kompisen hade ett terrarium där Ylva brukade sova men för det mesta hängde Ylva i soffan. Ylva gick på toaletten, alltså människotoaletten! Dock kunde hon inte spola själv

Permalänk
Medlem

Vad du än gör. Skaffa inte en Liguan. Dom är små o söta när dom är unga. Men blir skitstora som vuxna. XD

Skäggagam är nog en bra ide.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Grabben här hemma har tjatat om skaffa en ödla nu i flera år, jag har trott det skulle gå över.

Men han tittar på tuben om ödlar, uppföddare, vöxter, Terrarium etc. Och läser böcker om dem på skolan och ta med sig hem.
Så han har visat att han är seriös med skaffa en ödla, han rabblar en massa namn på dem.. och jag ser ut som en frågetecken.

Vad är en bra första ödla? Ska man ha fler än en? Mat, storlek på terrarium etc.

Kanske finns det någon som säljer, föder upp ödlor omkring? Så man kan få lite hjälp innan ett köp!

Mvh

Ser att du bor i Skara, hade rekommenderat dig att ta dig till CyberZoo i Trollhättan på Överby och prata med dom. Duktiga på reptiler!

https://www.cyberzoo.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk

Jag har tidigare haft reptiler som hobby och ägt olika slags ödlor, ormar mm.

Hur stort terrarie har ni plats för?
Har ni djuraffärer i närheten där ni kan köpa levande syrsor/kackerlackor/mjölmask mm?
Öken eller "fuktberoende" ödla? Gecko finns det många arter av, öken till regnskog.
Många ödlor är nattlevande vilket gör att dom antingen gömmer sig i en grotta dagtid eller ligger förstenade på en gren.. Kan bli lite tråkigt om man inte räknat med det.

Ödlor är inget man behöver tänka på att skaffa sällskap till. En räcker bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Mvh

Rek starkt www.terrariedjur.se för att köpa via entusiaster istället för zoobutik. Zoobutiker brukar ha bristfällig kunskap och extrema priser.

Tips! Ha alltid terrariet färdigt och inrett innan köp. Köp så stort terrarium som möjligt, kan aldrig bli för stort.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan en skäggagam! Tänk dock att dom kräver utrymme, 150x60x60 är att rekommendera som minimum för en vuxen individ! Finns så klart även dvärgskäggagam som kräver märkbart mycket mindre utrymme.

Geckos skulle jag överlag undvika, otroligt enkla att ta hand om och mata då många går att mata med pulverbaserad föda som grund, men dom är mer eller mindre alla nattsktiva och ofantligt tråkiga som husdjur! En skäggagam kommer utan tvekan bli mer personlig och mycket roligare att hantera (även om hantering bör hållas på en rimlig nivå)

Edit:
Här finns skötselråd och info om dom vanligaste ödlorna
https://www.terrariedjur.se/caresheet/lizards
Här har du så man kan kolla minsta lagliga storlek på terrarium
https://www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Skrivet av Necrophor:

Skulle utan tvekan rekomendera en Skäggagam, de blir lätt "tama" och inte alls aggressiva. Dessutom behöver de inte ett stort terrarium och är ganska lätta att sköta.

Edit: En vuxen individ ges animalisk föda (insekter) 2-3 ggr per vecka men man kan ge dem grönsaker etc varje dag. Finns mkt info på nätet om dem och skötsel då det är ett ganska vanligt husdjur om man har ödlor.

Antar du syftar på en dvärgskäggagam? En fullvuxen vanlig skäggagam kommer kräva 0,9 kvm vilket är 150x60x60 vilket jag inte skulle klassa som litet, har man otur och den blir över 50cm så säger lagen att den ska ha minst 1,8kvm vilket blir 200x90x60 som absolut minimum (vilket är stort)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips och hur man ska tänka!

Jo, köper ju hellre ett lite större om vi har plats för det, samt se till det inrett, finns all mat och sådant som behövs innan en ödla får flytta hem

Kanske får byta plats för TV, eller byta ut den mot ett terrarium.. mohahaha

Läst lite grann om Skäggagam, känna som skulle vara bäst.. och skulle man hitta en "dvärg" så skulle det vara ännu bättre.

Sä vill man ju den ska gärna vara aktiv på dagen , sova på natten.
Så inte grabben natt sömn blir lidande. Om vi nu bestämmer att han ska ha den i sitt rum.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Utan tvekan en skäggagam! Tänk dock att dom kräver utrymme, 150x60x60 är att rekommendera som minimum för en vuxen individ! Finns så klart även dvärgskäggagam som kräver märkbart mycket mindre utrymme.

Geckos skulle jag överlag undvika, otroligt enkla att ta hand om och mata då många går att mata med pulverbaserad föda som grund, men dom är mer eller mindre alla nattsktiva och ofantligt tråkiga som husdjur! En skäggagam kommer utan tvekan bli mer personlig och mycket roligare att hantera (även om hantering bör hållas på en rimlig nivå)

Edit:
Här finns skötselråd och info om dom vanligaste ödlorna
https://www.terrariedjur.se/caresheet/lizards
Här har du så man kan kolla minsta lagliga storlek på terrarium
https://www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Antar du syftar på en dvärgskäggagam? En fullvuxen vanlig skäggagam kommer kräva 0,9 kvm vilket är 150x60x60 vilket jag inte skulle klassa som litet, har man otur och den blir över 50cm så säger lagen att den ska ha minst 1,8kvm vilket blir 200x90x60 som absolut minimum (vilket är stort)

Jag kan mycket väl ha haft en dvärgskäggagam i åtanke ^^ Även om jag tycker 0.9kvm är ganska litet ändå för ett terrarium, men där är ju allt relativt Kanske mellan om man nu skall vara heeeelt objektiv

Men ja, Skäggagamer visar ofta en ganska stark personlighet där vissa kan vara extremt nyfikna och vill utforska varje vrå i ett rum t ex Känner till flera som är "rädda för ormar och kräldjur" men har gillat Skäggagamer, de är baske mig rätt söta faktiskt Bra påpekat med minsta lagliga storlek, har sett ett par riktiga stolpskott som aldrig borde ha fått äga något djur alls med tanke på hur klaustrofobiskt vissa har fått bo.

En bekant för många år sedan hade t ex en Kobra hemma, slutade med att vi slutade hälsa på honom för man visste aldrig vart den var i huset då den ofta "flydde" sin boning. "Don't mix drugs and cobras kids".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag kan mycket väl ha haft en dvärgskäggagam i åtanke ^^ Även om jag tycker 0.9kvm är ganska litet ändå för ett terrarium, men där är ju allt relativt Kanske mellan om man nu skall vara heeeelt objektiv

Men ja, Skäggagamer visar ofta en ganska stark personlighet där vissa kan vara extremt nyfikna och vill utforska varje vrå i ett rum t ex Känner till flera som är "rädda för ormar och kräldjur" men har gillat Skäggagamer, de är baske mig rätt söta faktiskt Bra påpekat med minsta lagliga storlek, har sett ett par riktiga stolpskott som aldrig borde ha fått äga något djur alls med tanke på hur klaustrofobiskt vissa har fått bo.

En bekant för många år sedan hade t ex en Kobra hemma, slutade med att vi slutade hälsa på honom för man visste aldrig vart den var i huset då den ofta "flydde" sin boning. "Don't mix drugs and cobras kids".

Ja eller så hade ni den i en för litet terrarium, tyvärr otroligt vanligt att många inte håller sig till l80, hell våran ena boa har nog just nu växt ut ur sitt terrarium (blir dock ett större efter flytt i maj)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Mvh

Hur gick det med detta?

Tänkte har ni inte införskaffat en ödla än så skulle jag rekommendera att avvakta, dom håller på och gör om l80 (minsta tillåtna storlek på terrarium osv) vilket gör att EN dvärgskäggagam kommer kräva minst 1,5 kvm vilket är 250x60cm samt en vanlig skäggagam kommer kräva minst 2,5kvm.

Detta kan kräva i kraft den 1 januari nästa år om vi har otur.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur gick det med detta?

Tänkte har ni inte införskaffat en ödla än så skulle jag rekommendera att avvakta, dom håller på och gör om l80 (minsta tillåtna storlek på terrarium osv) vilket gör att EN dvärgskäggagam kommer kräva minst 1,5 kvm vilket är 250x60cm samt en vanlig skäggagam kommer kräva minst 2,5kvm.

Otur för vem? Humant för djurets skull.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur gick det med detta?

Jodå, vi åkte till Trollhättan och pratade om olika sorters ödlor och då kom detta på tal.
Så vi får se hur vi gör, just nu kommer vi avvakta lite.
Sonen blev väl lite besviken av svaret men han förstod ändå varför vi behöver vänta efter vi hade diskuterat igenom det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jodå, vi åkte till Trollhättan och pratade om olika sorters ödlor och då kom detta på tal.
Så vi får se hur vi gör, just nu kommer vi avvakta lite.
Sonen blev väl lite besviken av svaret men han förstod ändå varför vi behöver vänta efter vi hade diskuterat igenom det.

Okej, ja vi fick reda på det nu och kommer behöva avskaffa våra ormar då en av dom (boa orm) kommer kräva 7kvm terrarium om det går igenom vilket suger.. Extremt tråkigt för hobbyn överlag!

Visa signatur

here we go!