Helgsnack: Vad är det bästa teknikköpet du har gjort?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad är det bästa teknikköpet du har gjort?

Denna vecka undrar vi vilken teknikpryl du fått mest användning av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste nog ändå säga min mobil. Köpte en iPhone 11 Pro Max 2019 och det hänger fortfarande i och underlättar något enormt. Betalning, olika QR-koder från medlemskap/evenemang, inköpslistor, musikspelare, kommunikationsredskap etc. En telefon gör så sjukt mycket och vet ej om jag hade klarat mig utan en bra mobil. Utöver det så är noise cancelling hörlurar fantastiska och håller nog en bra andraplats.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

CM Stacker, använt det nu i (över?) 20 år.
Marantz 7001 surroundförstärkare som jag köpte 2007 tror jag. Hänger också fortfarande med då den har pre-out.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett AMD 7970 i nästan 10 år.

Köpte det i början på 2012 och bytte ut det i slutet på 2021. I och med att jag använde datorn i princip varje dag var det både den pryl som höll längst men också använt mest.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Min racer. Begagnad kolfiber för 10 000 kr för ca 10 år sen. Rulla fint än, även om den behöver ny drivlina denna säsong. Men kommer vara med i 10 år till så länge jag underhåller den bra

Blir ett nytt hjul till den i år också

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Valet faller nog på Nvidia Shield TV (2015). Använder den fortfarande och fick en uppdatering så sent som för några veckor sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag är en gammal sur gubbe som klagar på allt, äger t.ex en iPad M4 och förstår inte varför folk anser den vara värd priset. Tänkte att jag efter köpet skulle förstå bättre, men icke. Detsamma med min Fluke 789, jag använder mest mina billiga processmeter.

Det är dock de billiga sakerna som gör mig mest glad när de ändå fungerar bra. Som en billig induktionsvärmare, skruvdragare från Jula osv. Jag köpte mig nyligen en pytteliten radiostyrd miniubåt för 500kr, rekommenderat för barn i runt 5års åldern. Superenkel konstruktion, en propeller på undersidan som gör att den sjunker eller stiger och tro f-n det fungerar superbra i min 10L vattenhink när jag testar. Till sommaren ska jag testa den i en badbassäng. -En liten anka måste ha en liten ubåt.

Med det sagt. Det är de billiga sakerna som imponerar på mig, de dyra har jag högre förväntningar på och produkter brukar inte leva upp till dessa förväntningar

Permalänk
Medlem

Arctis pro wireless - utbytbara batterier och kan vara uppkopplad till bluetooth och datorn samtidigt

Logitech powerplay - aldrig behöva tänka på ladda min trådlösa mus

Alienware aw3423dw - första bra uw oled pc skärm.

Nvidia gtx 970 och 3080 varit riktigt nöjd över dessa och hållt sig bra länge

5800x3d - trodde aldrig processorerna kunde vara så bra förräns amds x3d kom. Det blev större skillnad i spel än någon proc innan har någonsin gjort

Iphone 13 pro - första telefonen med en kamera som jag varit helnöjd över och tänker jag inte behöver bättre kamera. Och prestandand är toppen och längsta någonsin jag haft en telefon utan att byta ut. Kommer ha den säkert 1-2 generationer till

Permalänk
Medlem

Iphone XS Max från 2018 - Den får fortfarande uppdateringar och fungerar lika bra som när den var ny förutom att batteriet är nere på 84%. Tänker varje år att nu kanske det är dags men nä. Inget lockar med ny mobil när den gamla funkar så bra.

Permalänk
Medlem

Det är nog mina Sony WI-1000XM2 som jag använt otroligt mycket sen jag köpte dem på en BF 2018, låter perfekt och de fungerar samt har bra batteri fortfarande efter alla dessa år av pendlande och kontorsjobb (vilket iofs inte är så ofta nu efter pandemin)

Eller möjligen mitt logitech 5.1 ljudsystem Z5450 till datorn som är 15 år+ gammalt och igen funkar kanon även om displayen typ är slut nu

Permalänk
Medlem

Utan tvekan min talmeter modell laser! Underlättar något så ofantligt och kan nog inte komma på något annat tech relaterat i min ägo som gjort lika stor skillnad!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bordsmic biltema 19 kr - hängde med i över 25 år. Fungerade klockrent över hela tidsperioden. Användes många gånger i veckan över hela perioden. Price/performance av detta går inte slå för en komponent i en spelrigg.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som lyckades få tag i ett RTX3080 för MSRP (7825:-) på release, alla prishöjningar sen dess har raderat mitt sug att köpa ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare (Roborock S5) - Kan fortfarande titta på den 5 år senare och tänka "helt fantastiskt".

Permalänk
Medlem

Bästa villhöver pryl måste ändå vara 3D printern.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Testpilot

Det köp jag varit mest nöjd med – och där jag faktiskt valt att behålla prylen längre än något år eller två – måste vara min nuvarande TV: en Samsung Q80T 75" från 2020.

Är det OLED? Nej, men den har helt okej local dimming, 120 Hz och VRR, samt en storlek som passar perfekt i utrymmet där den står. Dessutom fick jag den för drygt 15 000 kronor på utförsäljning. Jag ser ingen anledning att byta förrän jag kan få en OLED i 75–85 tum för samma pris.

Den enda andra pryl som annars sticker ut är Xiaomi Mi 10T – en telefon jag fortfarande saknar. Sedan dess har jag hunnit använda en Galaxy S10+, en Galaxy S22+ och sitter idag med en Pixel 8. Även om de nyare modellerna är bättre på pappret – snabbare processor, bättre kamera och så vidare – trivdes jag helt enkelt bättre med 10T:n. Både gränssnittet och, ärligt talat, de bilder kameran producerade tilltalade mig mer.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

Utan tvekan robotdammsugaren. Är inne på min andra nu och det blir säkert en ny snart igen då utvecklingen verkligen går framåt just nu.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Början 80 talet, en Atari 800 förändrade mitt liv och karriär.

Hyrde den först sedan köpte jag den för över 7000:- (mycket pengar då men var värt varenda krona)
Det ledde till Amiga och vidare...........

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Svårt.

Playstation 4 - återupplivade mitt intresse för spel i en tid då jag inte hade plats för en riktig gaming-hörna, och bara ville ha nåt som var så lättstartat och underhållsfritt som möjligt. Det är ett av de köp som haft störst positiv effekt i mitt liv.

LG 77C3 - på lite samma tema, återupplivade mitt intresse för film och fick mig även att se fler kvalitéer i spel genom att helt enkelt ha häpnadsväckande bra bild. För en som är färgblind och EXTREMT närsynt så hjälpte den mig dessutom faktiskt se detaljer som jag annars hade missat. Fick tag på den för 16700kr för ett år sen, så som köp är det bland de bästa jag har gjort.

Sigenergy Sigenstor - udda grej, men växelriktare och batterilager för solcellerna. Inte bästa investeringen eller roligaste saken, men sett till hur de lyssnar på användare och implementerar och optimerar funktioner är dom helt enastående. Blev kontaktad av deras utvecklingsavdelning pga en graf från Home Assistant som jag publicerat, och några veckor senare fanns samma vy i appen. Har t.om hört att dom flugit från kontoret i Shanghai för att träffa en slutkund för att felsöka nåt strul med DC-laddaren. Helt sanslöst vilken bra kundkontakt.

Permalänk
Medlem

Min Atari 520 STFM mins jag med glädje. Första datorn jag köpte dör egna ihopsparade pengar.
Sedan min första PC, en 486a som jag köpte för min första lön när jag sommarjobbat första gången 13 år gammal.
Sedan var Dreamcast speciell, vilken maskin!
Och nu senast, mitt Arc B580, otroligt härlig känsla när jag hämtade ut det.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Gtx 750 ti, använder den än idag fast i HTPC:n.

Annars är det LG OLED C2, fantastisk TV!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kindle

Permalänk
Medlem

Av de saker jag fortfarande använder så skulle jag ranka följande, bortsett rent uppenbara saker som mobil och dator då.

1. LG CX 77". Det gjorde ett enormt lyft att för några år sedan byta från en 46" (udda storlek) LCD till 77" OLED.
2. Google Home. Har gjort mitt hem med belysning, rullgardiner och så vidare integrerade i Google Home. Så sjukt skönt att kunna sig God natt på kvällen och så släcks hela lägenheten och rullgardiner åker ner. Detta plus en del annan automatisering. Det är mer användbart än vad folk, som inte har det, tror.
3. Xiaomi Roborock S6. Köptes för några år sedan och ångrar den inte en sekund. Gud vilken bra liten kompis.

Permalänk
Medlem

Min Philips datorskärm som jag köpte lite hastigt när min förra gick sönder för 10 år sedan, medans jag letade efter en dyrare skärm. Gav 2500 och den har använts flitigt dagligen sedan dess utan minsta bekymmer. On/off-knappen är en touchknapp som jag trodde skulle gå sönder med tiden men icke. Den har även flyttats runt på massor med gånger med kablar in och ut och hit och dit. Inte en endaste död pixel heller.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Lätt! GTX 1080TI

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Utan tvekan min "mus" - Wacom Intuos A3. Den har överlevt CRT monitorer, LCD monitorer, typ 7 datorer hängt med i 3 länder. "built as a tank". Dagen då den här slutar funka slutar jag funka...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Utan tvekan Ipad som har gjort att man ökar sin produktivitet och kreativitet. Den nya med USB-C har gett den en massa fördelar och en bra hub gör den till ett verktyg som oslagbart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

Steam Deck tätt följt av en OLED-tv

Permalänk
Medlem

Steam deck har följt med på många jobbresor och använts hemma i soffan. Fantastisk valuta för pengarna.

Vört att nämna är den gamla trotjänaren till mus logitech 903 kommer inte bytas ut innan de släpper en ny med usb c.

Permalänk
Medlem

Koppvärmare. Aldrig mer kallt te!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One