Plötsligt drop i FPS från ingenstans.

Permalänk
Medlem

Plötsligt drop i FPS från ingenstans.

Hejsan.
Har råkat ut för ett mycket skumt problem. Vanligtvis så stänger jag aldrig av min dator men på grund av resa så stängde jag ner datorn hela förra helgen. Inget konstigt med det tycker jag. Nu efter att jag kickat igång allt på nytt så tänkte jag lira lite Deltaforce och POE2 men har helt katastrofala FPS-problem. Ligger och pendlar på 10-60 fps i Deltaforce på Low settings och 10 fps i POE2.
Har kört på i 120-144 fps innan utan problem på mycket högre inställningar. Helt oanvändbart nu. Vet om att jag uppdaterat NVidias drivrutiner när de länserar sådan och det var väl en uppdatering i veckan nu. Har rullat tillbaka denna till både en tidigare i februari, januari och även testat en från december utan succe. Inga större uppdateringar i Windows har gjort heller.

Står helt handfallen här nu och vet inte vart jag skall börja. Har gjort benchmarks och får helt ok siffror och om jag kör Kombustions GPU burner så ligger jag och maxar 144 fps då min skärm inte klarar mer. Men direkt när jag skall spela så blir det skit.

Här är specen.
CPU: Intel i9 9900K
GPU: RTX 3080
32 gb ram
Windows 11
NVME systemdisk.

Här är min score i 3DMark och en del av specen på maskinen.
Benchmark

Permalänk
Medlem

Tjo!

Kör deras stresstest (3dmark) - då får du ett procentuellt svar på hur allting fungerar. Dvs, den kollar om du får drops etc.
Bara för att se om den registrerar det också eller om det är just specifikt för de spelen du nämner.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad fasen som är felet.
Körde Kombustion-benchmark nu och allt funkar butter smooth. Men när jag kickar ingång Diablo 4 så hackar det fram mellan 5-55 fps. Berorende på om det är mycket på skärmen.

Kan inte köra 3dmarks stresstest. Har inte fulla versionen. Bara gratisvarianten.

https://gpuscore.top/msi/kombustor/show.php?id=1885099

https://gpuscore.top/msi/kombustor/show.php?id=1885106

https://gpuscore.top/msi/kombustor/show.php?id=1885110

https://gpuscore.top/msi/kombustor/show.php?id=1885114

Permalänk
Medlem

Om du övervakar med hwinfo64 så kan du se vad det som cappar prestandan i perfmon (tror det visas längst ner som default).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska titta efter här.

Här är från benchmark Steel Nomad i 3dMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av delazon:

Vet inte riktigt vad jag ska titta efter här.
<Uppladdad bildlänk>

Här är från benchmark Steel Nomad i 3dMark
<Uppladdad bildlänk>

GPU wait är extremt hög, så det tyder på problem med cpu prestandan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ok.

Några ideer vart jag kan börja leta när det gäller CPU-problemet? Har haft ett väldigt stabilt system innan och som sagt inga problem innan den där omstarten förra helgen. Ingen överklockning. Allt default.

Så alla tips är välkomna. När jag körde benchmarken så var tempen iget problem tycker jag. Den låg på 65 grader ungefär under tiden benchen kördes. Låter ok enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delazon:

Ok.

Några ideer vart jag kan börja leta när det gäller CPU-problemet? Har haft ett väldigt stabilt system innan och som sagt inga problem innan den där omstarten förra helgen. Ingen överklockning. Allt default.

Så alla tips är välkomna. När jag körde benchmarken så var tempen iget problem tycker jag. Den låg på 65 grader ungefär under tiden benchen kördes. Låter ok enligt mig.

Jag hade börjat köra något live OS på usb-minne för att utesluta mjukvarufel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nog löst det.

Jag hittade denna tråden på Reddit
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/q38vsu/low_fps_stuttering_with_new_gpu/

Jag slog om PCIe från Auto till Gen3 i Biosen och så plötsligt så flytar allt perfekt, ingen stutter och FPS på 100 typ utan att jag gjort några justeringar i spelets inställningar.

Mycket skumt. Måste ju slagit om när jag gjorde denna omstarten förra veckan. Skumt att Biosen slår om något av sig själv.
Skall göra lite mer tester imorgon med DeltaForce som är lite mer krävande än Diablo 4.