Ska jag brygga min tele2 router till fördel för min Asus router?

Permalänk
Medlem

Ska jag brygga min tele2 router till fördel för min Asus router?

Hej!

Jag har en ny router hub c2 från tele2.
Nu vill jag exponera en laptop mot internet och hosta lite skit.

Det är ju lite begränsat med funktioner på tele2 routern, borde jag brygga den och koppla in min asus rt-ac68u?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634#properties

Tack!

Permalänk
Medlem

Du kan ju troligen skippa Tele 2 routern helt och hållet. Enda förbehållet är om du har TV den vägen också. Vet inte hur T 2 har gjort med TV anslutningen: Telia har inte separat trådning för TV men andra kan ha. ASUS routern kan göra jobbet annars.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

@KjellO Tyvärr har jag ju Tele2 Koaxial fiber. Så jag kommer behöva deras router som en brygga mellan.

Men du tror att det är värt att köra på Asus? Den har ju helt klart fler features osv.
Vad jag vill göra är att exponera en server på nätet utan att mitt privata blir osäkert.
Så varför jag vill använda Asus är just för VLAN.

Tele2 hub:en har DMZ dock. Räcker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NangiDev:

@KjellO Tyvärr har jag ju Tele2 Koaxial fiber. Så jag kommer behöva deras router som en brygga mellan.

Men du tror att det är värt att köra på Asus? Den har ju helt klart fler features osv.
Vad jag vill göra är att exponera en server på nätet utan att mitt privata blir osäkert.
Så varför jag vill använda Asus är just för VLAN.

Tele2 hub:en har DMZ dock. Räcker det?

Funkar bra att brygga Tele2 routern..gjort det hemma själv och kör en Fortigate bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Funkar bra att brygga Tele2 routern..gjort det hemma själv och kör en Fortigate bakom.

Fortigate såg fancy ut
Får kanske testa, men finns det någon anledning att tro att min Asus skulle vara sämre än tele2 huben?
Den har ju några år på nacken nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NangiDev:

Fortigate såg fancy ut
Får kanske testa, men finns det någon anledning att tro att min Asus skulle vara sämre än tele2 huben?

Äe väl bara koppla in allt och testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Äe väl bara koppla in allt och testa!

Haha fair enough.
Jag litar bara inte på min egen kunskap här. Att jag ska göra det sämre av någon anledning, men inte veta varför.

Men Asus:n är ju säker och de. Så sålänge hastigheterna är bra så borde den ju vara minst lika bra säkerhetsmässigt osv.
Får testa helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NangiDev:

Fortigate såg fancy ut

En Fortigate är är en mer Enterprise produkt och egentligen tänkt för företag.. men jobbar man med det så måste man ju tvunget ha det hemma också Nej du kan gott ersätta Tele2 hubben med din Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

En Fortigate är är en mer Enterprise produkt och egentligen tänkt för företag.. men jobbar man med det så måste man ju tvunget ha det hemma också Nej du kan gott ersätta Tele2 hubben med din Asus

Klart man ska!
Tack för svar!