Liten dator pris mellan 30-35tk

Permalänk
Medlem

Liten dator pris mellan 30-35tk

Kollar runt lite efter en mindre dator som får plats på skrivbordet. Vill gärna ha detta chassi och 5080. Förslag på förändringar?
https://www.inet.se/datorbygge/b1650414/dator

Permalänk
Medlem

SSD går ju spara in en del på utan påverkan för vanligt spelande. Sen hade jag gått på 6000MHz CL30 på RAM det verkar vara sweet spot för pris/prestanda.

Kolink PSU har jag inte koll på men är ju 80+ gold iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobigaw:

Kollar runt lite efter en mindre dator som får plats på skrivbordet. Vill gärna ha detta chassi och 5080. Förslag på förändringar?
https://www.inet.se/datorbygge/b1650414/datorhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1650414/dator

Ser trevligt ut - har ett par stycken AP201-lådor (inkl. två med glassida) - fick plats med 5070ti "med ett litet skrik" lite omlott under PSU. Skulle gå att flytta upp PSU men Zotac-kortet var fasat så det precis ryms ändå 😎

Är Du inne på Noctua så kör, annars har be quiet! trevliga grejjer till lägre pris på Inet. Lämnar Du Inet finns Frozn A620 på Proshop till riktigt superpris - budget men topptestad, köpt en men inte installerat i nåt.

Håller med föregående om minnet - 6000MHz CL30 - väntar själv på nåt sånt men fundersam om de klarar högre eller den bärbara med DDR5 7500 MHz kommer slå spelriggen...

SSD:n är dels PCIe 4, dels "budget-märke". Jag valde Samsung 9100 2TB med PCIe 5 i ett B850-moderkort - skall ge 16 PCIe 5-banor till GPU (också 5080) och 4 banor PCIe 5 till SSD. Bänkmärken indikerar "dubbla farten" med PCIe 5 mot 4 men i praktiken blir skillnaden mindre, men nån tusing upp kände jag det var värt (och nån andra SSD med PCIe 4).

Annars "det vanliga": montera själv är både roligt och spar en slant och Windows-licens, well, finns till lägre pris på "annat håll" (inte fultanka men är väl nån slags volym-licens-nyckel som kan köpas billigt).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Ser trevligt ut - har ett par stycken AP201-lådor (inkl. två med glassida) - fick plats med 5070ti "med ett litet skrik" lite omlott under PSU. Skulle gå att flytta upp PSU men Zotac-kortet var fasat så det precis ryms ändå 😎

Är Du inne på Noctua så kör, annars har be quiet! trevliga grejjer till lägre pris på Inet. Lämnar Du Inet finns Frozn A620 på Proshop till riktigt superpris - budget men topptestad, köpt en men inte installerat i nåt.

Håller med föregående om minnet - 6000MHz CL30 - väntar själv på nåt sånt men fundersam om de klarar högre eller den bärbara med DDR5 7500 MHz kommer slå spelriggen...

SSD:n är dels PCIe 4, dels "budget-märke". Jag valde Samsung 9100 2TB med PCIe 5 i ett B850-moderkort - skall ge 16 PCIe 5-banor till GPU (också 5080) och 4 banor PCIe 5 till SSD. Bänkmärken indikerar "dubbla farten" med PCIe 5 mot 4 men i praktiken blir skillnaden mindre, men nån tusing upp kände jag det var värt (och nån andra SSD med PCIe 4).

Annars "det vanliga": montera själv är både roligt och spar en slant och Windows-licens, well, finns till lägre pris på "annat håll" (inte fultanka men är väl nån slags volym-licens-nyckel som kan köpas billigt).

Är inte jätteinsatt men när jag väljer cl30 står det "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Verkar inte finnas några andra moderkort som inte har samma varning.

Permalänk
Medlem

Du säger inte vad du ska använda datorn till. För vanligt spelande utan något särskilt kommer 64gb inte hjälpa till, även 32gb är overkill. Håller med åvan att köra med 6000mhz, såvida de minnena du valde är bra och du tänker manuellt överclocka ändå. Finns billigare moderkort med i princip samma specs. Finns bättre billigare Thermalright cpu-kylare.

Windows är inte svårt att installera själv heller även för oinsatta.

Skrivet av Bobigaw:

Är inte jätteinsatt men när jag väljer cl30 står det "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Verkar inte finnas några andra moderkort som inte har samma varning.

Exakt, för att 6000mhz uppnås genom överclockning, det aktiverar du genom att sätta på EXPO (eller XMP) profilen. Alltså är det någonting som fungerar, du behöver bara välja "Tillåtna RAM-hastigheter:" "Alla RAM-hastigheter".

Permalänk
Medlem

32 gb ram är inte overkill idag. Mina chrome flikar drar runt 13gb ram.