Köpte bärbar dator, men borde jag bygga stationär istället? (och en uppsjö andra frågor)

Permalänk
Medlem

Köpte bärbar dator, men borde jag bygga stationär istället? (och en uppsjö andra frågor)

Tja! Köpte en bärbar idag på Elgigantens superrea. Denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Betalade 10,900kr

Jag var egentligen på plats för att köpa en stationär haha... Men då jag typ har 0 plats i mitt hem för en stationnär dator och att alla byggen var slut. Så blev det att jag ändå slutade upp med att jag köpte ovan dator.

Så nu kommer jag till frågan, var priset verkligen så bra som jag tror? Borde jag lämna tillbaka datorn och bygga en stationär ändå? Kan jag få en lika bra dator för samma pris, om jag bygger en stationär? Hur hade ni gjort?

Finns det några egentliga skillnader om jag ska koppla bärbara till en skärm när jag spelar? (får endast plats med en skärm där jag sitter).

Alla råd och tankar tar jag emot med nöjje.

(spelar CS och WOW)

Försökte bygga ihop samma typ av dator i stationär, men förstod mig inte på att jämföra komponenterna mellan bärbar och stationär..

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om & städat fullänk - MOD
Permalänk
Medlem

11k är väl ett "ok" pris för en laptop med den hårdvaran. Några 23k är den då definitivt inte värd.

EDIT:
andra datorer med samma specs (cpu/ram/gpu):
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1124=40325&...

Permalänk
Medlem

skulle kolla begagnat för 10k
ett grafikkort i en laptop är ofta limiterad till 100watt
så ex din dator är snarare ett rtx 4050 än ett 4060 i prestanda, dessa laptop gpu kallas för max q design.
det finns laptops som har den stora kretsen, men dessa kallas för släpbar än laptop.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

skulle kolla begagnat för 10k
ett grafikkort i en laptop är ofta limiterad till 100watt
så ex din dator är snarare ett rtx 4050 än ett 4060 i prestanda, dessa laptop gpu kallas för max q design.
det finns laptops som har den stora kretsen, men dessa kallas för släpbar än laptop.

Som en bekant sa: En bärbar dator har den enda fördelen är att den just är bärbar"...

Släp Tops brukar bara vara sega ok (läs: ok på axel 🎒) som blir mer sega med åren (ja, även om man installerar om OS:et).

Satsa på en stationär dator 💻 istället.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att jämföra. Kretsen i laptops brukar vara lite strypt och dessutom låter datorn som ett flygplan om man kör på max i ett så pass litet chassi. Fick ställa sonens dator på "Quiet" för att det skulle vara uthärdligt och där tappar man väl ytterligare lite prestanda.

Annars tycker jag det verkar vara ett hyfsat pris du har fått, betalade liknande för en dator med liknande specs för inte så länge sen. Den hade mindre SSD. CS och WoW borde väl inte vara några större problem på den där?

Om du vill ha igång G-Sync på extern skärm är det värt att kolla manualen. Laptopen vi har har HDMI + 2 USB-C för bildutmatning. Gsync fungerar bara på en specifik USB-C-utgång. Tror den andra kan vara kopplad till processorns inbyggda grafik och borde då dessutom ge sämre prestanda.

Edit: Som vissa andra skriver också, om datorn verkligen aldrig ska flyttas så är det ju bättre med en stationär. Laptopen tar ju också upp utrymme.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Tänk efter om du inte har plats för t.ex. en mindre stationär dator. Jag skulle nog prioriterat ett AMD AM5-baserat bygge i mATX-storlek (eftersom moderkort för den ännu mindre storleken mini-ITX kostar typ 2000 kr mer), gärna i ett chassi som t.ex. Lian-Li A3 eller Inter-tech IM-1 Pocket.
Med stationär dator får du mycket mer prestanda för pengarna, mycket tystare och garanterat lättare att uppgradera. Kombinera gärna med några delar begagnat som redan nämnt.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Tänk efter om du inte har plats för t.ex. en mindre stationär dator. Jag skulle nog prioriterat ett AMD AM5-baserat bygge i mATX-storlek (eftersom moderkort för den ännu mindre storleken mini-ITX kostar typ 2000 kr mer), gärna i ett chassi som t.ex. Lian-Li A3 eller Inter-tech IM-1 Pocket.
Med stationär dator får du mycket mer prestanda för pengarna, mycket tystare och garanterat lättare att uppgradera. Kombinera gärna med några delar begagnat som redan nämnt.

Får jag även mer för pengarna om jag betalar 11k för en ny stationär?

Har kollat på just det du nämner. Men känns inte som jag hamnar under 15k med en liknande processor. Men kanske är ute och cyklar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är lite svårt att jämföra. Kretsen i laptops brukar vara lite strypt och dessutom låter datorn som ett flygplan om man kör på max i ett så pass litet chassi. Fick ställa sonens dator på "Quiet" för att det skulle vara uthärdligt och där tappar man väl ytterligare lite prestanda.

Annars tycker jag det verkar vara ett hyfsat pris du har fått, betalade liknande för en dator med liknande specs för inte så länge sen. Den hade mindre SSD. CS och WoW borde väl inte vara några större problem på den där?

Om du vill ha igång G-Sync på extern skärm är det värt att kolla manualen. Laptopen vi har har HDMI + 2 USB-C för bildutmatning. Gsync fungerar bara på en specifik USB-C-utgång. Tror den andra kan vara kopplad till processorns inbyggda grafik och borde då dessutom ge sämre prestanda.

Edit: Som vissa andra skriver också, om datorn verkligen aldrig ska flyttas så är det ju bättre med en stationär. Laptopen tar ju också upp utrymme.

Grymt tack för ditt svar!!! Jaha, trodde att g-sync skulle fungera via HDMI 2.0. Men det gör det inte alls?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av G4l31:

Får jag även mer för pengarna om jag betalar 11k för en ny stationär?

Har kollat på just det du nämner. Men känns inte som jag hamnar under 15k med en liknande processor. Men kanske är ute och cyklar..

Elgiganten har till att börja med fel, processorn i den där är inte 16-kärnig, den har 16 trådar, men 10 kärnor. 6 P-cores, 4 E-cores.

En Ryzen 7600X är i princip samma prestanda; även i flertrådat vinner den typ lika ofta som den förlorar med liten marginal.

Så ja, du lär få mer för pengarna med en stationär. Du lär kunna få ihop en AM5-dator med 4060 8 GB för de pengarna, och det stationära 4060 är ju snabbare än laptop-varianten också.

Edit: Fast du kanske inte får några mängder mer prestanda med en stationär för den budgeten; det lämnar jag osagt. Så det är kanske inte en självklarhet att byta när du redan har datorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Problem som många nämner är effekt begränsningar, dvs du kommer inte få ut max prestanda särskilt länge iom datorn blir för varm och allt klocka ner. En stationär har bättre kylning och komponterna är mer utspridda och får sin kylning av chassi fläkt.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4l31:

Grymt tack för ditt svar!!! Jaha, trodde att g-sync skulle fungera via HDMI 2.0. Men det gör det inte alls?

Nej, för HDMI är det HDMI VRR som gäller, vilket introducerades i HDMI 2.1. Laptopen har troligtvis stöd för det, men det är fortfarande ganska ovanligt bland skärmar. Det finns även Freesync HDMI, men det är en AMD-specifik teknik och inte standard.

Men laptopen har ju även två portar med stöd för DisplayPort, så det är bara att använda DisplayPort istället om du har en skärm med G-Sync (Nvidias teknik) eller VESA Adaptive Sync (a.k.a. G-Sync Compatible/Freesync, en del av DisplayPort-standarden).

Permalänk
Medlem

Om du har platsbrist så är ju laptop smidigt, bara en laptop och en datormus så äre klart, fast den visionen försvann direkt du nämnde du ska koppla den till en extern skärm. Då är en stationär bättre för du kan sätta den på golvet, och dem är allmänt enklare att gömma undan än en laptop som du måste ha skärmen uppfällt på + svårt att gömma kablar pga laddaren och USB på sidan osv osv.

Så ja, ska du använda den som en laptop så var det ett bra köp för 10900 skulle jag säga.

Men ska du bara använda den som en stationär så nja.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Underbart inlägg.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4l31:

Skrivet av perost:

Nej, för HDMI är det HDMI VRR som gäller, vilket introducerades i HDMI 2.1. Laptopen har troligtvis stöd för det, men det är fortfarande ganska ovanligt bland skärmar. Det finns även Freesync HDMI, men det är en AMD-specifik teknik och inte standard.

Men laptopen har ju även två portar med stöd för DisplayPort, så det är bara att använda DisplayPort istället om du har en skärm med G-Sync (Nvidias teknik) eller VESA Adaptive Sync (a.k.a. G-Sync Compatible/Freesync, en del av DisplayPort-standarden).

Exakt detta. Skärmen till vår laptop stöder bara FreeSync så det var DisplayPort som krävdes. Och vidare var det bara en av utgångarna som var kopplad på 4060-kortet. Så kolla i manualen hur det ser ut.

Din kanske å andra sidan inte har dubbel grafik som den här, som har AMD-prolle. Hade kanske gått att få igång FreeSync på andra utgången också, men då hade det varit i AMD-drivarna och det kortet är ju klenare.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hej!

Ursäkta mig, men varför tänkte du inte igenom köpet noga innan du köpte den bärbara!?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min fjärde gaminglaptop, just nu Asus ROG Strix G533ZW (sign), som används som en stationär med extern skärm, något jag varken avråder från eller rekommenderar.
Några saker att jag har stött på med laptop som man troligtvis slipper med stationär:

Throttling, kan bero på både värmeutveckling och för lite tillgänglig effekt
- I vissa spel får jag stänga av CPU-boosten för att undvika fryslagg.
Begränsat med USB-portar och bara en DP
- Använder en USB-hub men som har sina bandbreddsbegränsningar. Även meckigt om man vill koppla in VR och redan använder DPn.
Går som alla gamingslaptops rätt varm
- För att hålla nere temperaturen kör jag fläktkurva på 100% vid 75 grader, det blir såklart hög ljudnivå men inget jag märker med hörlurar på.
Bloatware installeras automatiskt från Windows Update
- Titt som tätt installeras massa ASUS tjänster som är igång, inaktiverar alltid dessa.

Även fast jag är väldigt sugen på att skaffa en stationär så har det överlag fungerat rätt bra med laptop. Jag har försökt optimera och skala ner windows en hel del, kört NVCleanInstall och optimeringar i ProfileInspector för grafikkortet och använder ParkControl för att prioritera P-cores över E-cores.

Om du bestämmer dig för att behålla ASUS-laptopen så kan jag rekommendera G-Helper som är en betydligt lättare version och ersättare av Armoury Crate, men med i princip samma funktionalitet.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Jag är inne på min fjärde gaminglaptop, just nu Asus ROG Strix G533ZW (sign), som används som en stationär med extern skärm, något jag varken avråder från eller rekommenderar.
Några saker att jag har stött på med laptop som man troligtvis slipper med stationär:

Throttling, kan bero på både värmeutveckling och för lite tillgänglig effekt
- I vissa spel får jag stänga av CPU-boosten för att undvika fryslagg.
Begränsat med USB-portar och bara en DP
- Använder en USB-hub men som har sina bandbreddsbegränsningar. Även meckigt om man vill koppla in VR och redan använder DPn.
Går som alla gamingslaptops rätt varm
- För att hålla nere temperaturen kör jag fläktkurva på 100% vid 75 grader, det blir såklart hög ljudnivå men inget jag märker med hörlurar på.
Bloatware installeras automatiskt från Windows Update
- Titt som tätt installeras massa ASUS tjänster som är igång, inaktiverar alltid dessa.

Även fast jag är väldigt sugen på att skaffa en stationär så har det överlag fungerat rätt bra med laptop. Jag har försökt optimera och skala ner windows en hel del, kört NVCleanInstall och optimeringar i ProfileInspector för grafikkortet och använder ParkControl för att prioritera P-cores över E-cores.

Om du bestämmer dig för att behålla ASUS-laptopen så kan jag rekommendera G-Helper som är en betydligt lättare version och ersättare av Armoury Crate, men med i princip samma funktionalitet.

Tack för ditt svar!!! hjälper!

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/377309-Webhallen-Config-...

Funderar om jag ska byta till denna istället? Så får jag bara lösa plats helt enkelt... Vad tror vi?

Permalänk
Skrivet av G4l31:

https://www.webhallen.com/se/product/377309-Webhallen-Config-...

Funderar om jag ska byta till denna istället? Så får jag bara lösa plats helt enkelt... Vad tror vi?

Om jag var du hade jag inte köpt den då den inte är am5. Processorn är heller inte så stark. Dessutom finns det helt nybyggda dator på blocket med ännu bättre specs. Till exempel denna med helt nya komponenter för endast 13000. https://www.blocket.se/annons/stockholm/ny_gaming_dator_ryzen.... Annars kan du köpa denna om du vill ha från ett företag:https://www.komplett.se/product/1249496/gaming/gamingdator/gamingdator-stationar/komplett-pc-advanced-gaming-a148-rgb?channable=0094536964003132343934393669&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMax-Sale&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD7lDZeIpwwsZHmcTwRz_tFp-5MtZ&gclid=Cj0KCQjw-e6-BhDmARIsAOxxlxUaZ5ODX17rWJSK1NC6CK3uhWpti74jHnmM0LfEqgbhNioEfbK3SXQaAoejEALw_wcB.
Fortfarande inte värt priset dock. Skulle du kunna tänka dig att bygga själv?