Dubbel GPU på 850W nätdel?
Hej!
Efter min fru uppgraderat så råkar vi ha en extra GPU över hemma.
Det gör att jag funderar på att stoppa in den andra GPU:n i min egen PC, för att köra dual GPU. Det är två olika GPU:er, nämligen en RTX 3080 och en RTX 3070.
I övrigt ser min dator ut så här:
Fractal Design Define R5 (tror jag?)
Seasonic Focus GX-850 PSU
Asrock B550M Pro4 moderkort (sitter numera i ett större ATX-chassi där jag faktiskt får plats med 2 GPU:er)
Ryzen 7 3800X CPU
4x8GB (32GB) DDR4, 3200 MT/s
2 st NVMe (1000 GB, 500 GB)
1 st SATA SSD (2 TB)
NZXT Kraken X62 vattenkylare (overkill som fan för en 3800X, men den satt redan i chassit som jag tog över, och den var ett helvete att montera så jag tänker den får sitta där)
Jag är fullt medveten om att detta inte kommer ge mig några fler FPS i spel (och det är inte heller något jag är ute efter), och att multi-GPU för spelsyfte är typ helt dött. Jag tänker inte heller koppla ihop grafikkorten med SLI-brygga heller (går inte för övrigt, då det är två olika modeller)
Utan jag tänker att detta istället skulle kunna vara smidigt om jag vill köra tunga GPU-baserade beräkningar, som t.ex. AI-applikationer eller lösenordsknäckning. Men det inget jag gör särskilt ofta, och jag tänker inte köpa en ny PSU bara för den sakens skull.
Jag gjorde en uträkning på https://www.coolermaster.com/en-eu/power-supply-calculator/, som dock inte låter mig välja 3080+3070, utan jag fick mata in det som 2 x 3080, och då hamnade räknaren på 862 watt med min setup. Men jag antar att det kommer vara lite mindre eftersom det inte är 2 st 3080, utan ett 3080 och ett 3070. (2x 3070 ger 662 W, så 3070+3080 borde bli 762 W)
Brukar inte koppla in något energikrävande via USB. Någon hörlursladdare kanske ibland, men det är ju inte många watt. Och man behöver ju inte tokladda över USB samtidigt som man kör tunga beräknin
Nätdelen i fråga är en Seasonic Focus GX-850, så det är ju en PSU av hög kvalité. Förbrukningen torde hanma under 850 W också, så länge jag inte stoppar i jättemycket mer i datorn.
Kontaktmässigt ska det inte vara något problem, det ska följa med 3 st kablar för PSU, vilket ger totalt 6 st PCIe-kontakter.
Vad hade ni gjort? Hade ni bara kört? Självklart hade jag nog köpt en större PSU för att ha lite marginal, men jag köpte ju inte denna PSU med tanken att någonsin köra dubbel GPU Men nu när jag har detta, visst borde det vara lugnt?
Betänk också att, om jag väl ska köra några längre körningar med dubbel GPU så kan det hända att man maxar några timmar i taget...