Problem med mitt RTX 4080 kort

Permalänk
Medlem

Problem med mitt RTX 4080 kort

Hej på er

Under de senaste 3-4 veckorna så har jag kämpats med ett problem med mitt nu vad jag tror till nästa 100% vara grafikkort
relaterat. Problemet som uppstår är när jag t.ex lirar spel (CS2,PUBG,PGA Tour 2K5) så dyker det upp svarta ränder ibland
även svarta väggar i spelet offast så är det himlen som blir svart. se bilder nedan från CS2

Det är inte temprelaterat då tempen ligger stabilt strax över 50 grader

Trodde först att det var min I9:a som var problemet då de har varit uttalat stora problem med just 13 & 14 generationen. BIOS är uppdaterat samt att jag begränsar tempen med Thermal Velocity Boost i bios samt att jag begränsat max effekt på 253 Watt så där har jag koll. jag har till och med dragit ner på styrkan på processorn för att verkligen säkerhetsställa att det inte är cpu som är boven.

Nu tillbaka till Grafikkortet.. jag har ett Gigabyte RTX 4080 OC och har nu haft de i snart 2 år utan problem. Jag har installerat om grafikdrivruterna med DDU drivrutinsrensaren samt installerat det senaste drivrutinerna utan Nvidia APP utan endast drivrutinerna utan att det funkar. har även gått tillbaka några versioner på drivrutiner men det funkar inte heller och nu till det konstiga igår så installerade jag om CS2 och efter nyinstallationen så funkade det hela kvällen utan problem då det tillslut frös mitt i ett game och det stängdes ner till windows det som jag fick som felmeddelande i loggboken var

Sen efter crashen så kom de svarta väggarna tillbaka fast de hade funkat felfritt i typ 4 timmar
provade då att ladda ner både cs2.exe samt tier0.dll efter att jag tryckt på verifiera integriteten hos spelfiler på steam men
det hjälpte inte.

Har dessutom nu de sista dagarna fått BSOD med felmeddelandet - system thread not handled vilket jag har googlat hör ihop med drivrutinerna till grafikkortet.

Det jag nu gjort är att ta ut grafikkortet ur datorn och satt in ett gammalt GTX 1080 kort som ersättare för att verkligen utesluta att om det är 4080 kortet som är defekt. kan även tillägga att i windows så fungerar kortet utan som helst problem det är bara när man spelar problemet uppstår.

Och nu till min sista fundering. om man skulle välja att reklamera kortet till Proshop där jag köpte de. hur krångligt är detta att genomföra vill ju inte skicka iväg kortet så de får göra en massa test så funkar de utan problem när de kommer till dom. läste nått om att jag som kund får då betala en maxtaxa på 1000 DDK om så skulle va fallet

Är det något jag missat? jag kan skicka loggfilen om det är någon som är duktig på att kolla exakt vad varje felmeddelande betyder. klistrar in vad som hände exakt när spelet crashade vid 00:22:41

Har säkert missat en jävla massa grejer jag redan gjort som inte nämnts här men vi börjar med denna tråd så får vi se vart den bär iväg

tack på förhand

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Medlem

Vilken version utav drivrutiner använder du?
Jag vet att många med 4000-serien har problem med dom senaste.

Prova att rulla tillbaka till 566.36, om du nu skulle sitta på tex 572XXX

EDIT: såg att du sitter på senaste, så prova att rulla tillbaka till 566.36

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Vilken version utav drivrutiner använder du?
Jag vet att många med 4000-serien har problem med dom senaste.

Prova att rulla tillbaka till 566.36, om du nu skulle sitta på tex 572XXX

EDIT: såg att du sitter på senaste, så prova att rulla tillbaka till 566.36

Hej. Har provat med 566.03 och de funkar inte heller

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Medlem

Long shot kanske men jag fick artefakter i cs2 när jag undervoltade mitt 3070. Inget du pillat med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelron:

Long shot kanske men jag fick artefakter i cs2 när jag undervoltade mitt 3070. Inget du pillat med?

Nej jag har inte pillat nått med överklockning på graffekortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dra ner msi afterburner och testa att sänka minnes hastigheten och se om det funkar. Om det inte är det så testa sänka core clock och testa igen.

Oavsett så hade jag reklamerat men det kan ju va bra att veta just vad det är som är problem så proshop kan verifiera så processen blir smidigare

Edit: Är inte 100% för jag använder den ej själv men du kan eventuellt göra det i Nvidia appen med

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Dra ner msi afterburner och testa att sänka minnes hastigheten och se om det funkar. Om det inte är det så testa sänka core clock och testa igen.

Oavsett så hade jag reklamerat men det kan ju va bra att veta just vad det är som är problem så proshop kan verifiera så processen blir smidigare

Edit: Är inte 100% för jag använder den ej själv men du kan eventuellt göra det i Nvidia appen med

Jag har redan testat detta med MSI Afterburner att dra ner både core clock samt minnes hastigheten utan positivt resultat. just nu har jag ett annat grafikkort i datorn kommer köra de nån dag till innan jag sätter tillbaka 4080 kortet för att se om problemet kommer tillbaka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ser ju uppenbarligen ut som att grafikkortet räknar fel, alternativt att VRAM inte fungerar som det ska.

Om det är GPU så brukar det visa sig mer temporärt, mer som flimmer eller snabba artefakter, men det kan också resultera i mer långvariga artefakter om det blir fel just när data lagras i VRAM.

VRAM-fel brukar vara mer statiska, så som ränder eller konstiga upprepande mönster på skärmen, men, om bitar inte lagras eller flippas vid skrivning/läsning så kan det också ge artefakter så som dina screens. Dvs att en eller flera vertisar har bytt position och genererar långa/oändliga polygoner ist för små.

Om det är GPU så kan man klocka ner och testa för att identifiera problemet, alt övervolta.
VRAM kan ju vara allt från att lödningen har släppt vid kontaktpunkter under minneschippen, eller att chippen givit upp. Som ovan så kan det hjälpa att sänka frekvensen ett par hundra MHz och se om det blir bättre.

Första tanken är ju att något är väldigt galet, möjligen är det grafikkortet men det kan ju också vara komponenterna som står för matningen, dvs CPU, RAM, PCI-e port.

Kör några rundor Prime95 för att testa CPU (med rounding checking)
Kör några rundor Memtest86 eller liknande (utan Windows)
Om några listar fel, fixa det och gå vidare till grafikkortet.
Kör några rundor 3DMark
...

Permalänk
Medlem

Rensa shadercachén

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Rensa shadercachén

Nu är 4080 tillbaka i datorn och direkt så fick jag svarta streck.
Testade då att rensa cachen och sen sätta buffringen på 100 gb istället för default. efter denna åtgärd så har jag än så länge inte
fått några grafikproblem. jaja vi får se om det håller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det ser ju uppenbarligen ut som att grafikkortet räknar fel, alternativt att VRAM inte fungerar som det ska.

Om det är GPU så brukar det visa sig mer temporärt, mer som flimmer eller snabba artefakter, men det kan också resultera i mer långvariga artefakter om det blir fel just när data lagras i VRAM.

VRAM-fel brukar vara mer statiska, så som ränder eller konstiga upprepande mönster på skärmen, men, om bitar inte lagras eller flippas vid skrivning/läsning så kan det också ge artefakter så som dina screens. Dvs att en eller flera vertisar har bytt position och genererar långa/oändliga polygoner ist för små.

Om det är GPU så kan man klocka ner och testa för att identifiera problemet, alt övervolta.
VRAM kan ju vara allt från att lödningen har släppt vid kontaktpunkter under minneschippen, eller att chippen givit upp. Som ovan så kan det hjälpa att sänka frekvensen ett par hundra MHz och se om det blir bättre.

Första tanken är ju att något är väldigt galet, möjligen är det grafikkortet men det kan ju också vara komponenterna som står för matningen, dvs CPU, RAM, PCI-e port.

Kör några rundor Prime95 för att testa CPU (med rounding checking)
Kör några rundor Memtest86 eller liknande (utan Windows)
Om några listar fel, fixa det och gå vidare till grafikkortet.
Kör några rundor 3DMark
...

Nu har jag satt tillbaka 4080 kortet och till en början så fungerade det utan problem efter att jag hade tömt shader cachen och ha satt den på 100 gb buffering. men problemet kom tillbaka. testade genom msi afterburner att clocka ner både core clock med -502 mhz och Memory clock med -502 mhz men felet kommer ändå. Har nu provat både en GTX 1080 kort samt ett RTX 2080 där problemet inte uppstår. känns som det är kortet som tagit kvällen. skall testa några rundor med 3DMark nu för att se hur det blir när man belastar det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan fundering är. köpte kortet 2023-03-09 dvs det är över 2 år gammalt. är det 2 år eller 3 års garanti ? för kollar jag min order så finns en ruta att trycka på att skapa reklamationsärende

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffe75:

En annan fundering är. köpte kortet 2023-03-09 dvs det är över 2 år gammalt. är det 2 år eller 3 års garanti ? för kollar jag min order så finns en ruta att trycka på att skapa reklamationsärende

Du har 3 års reklamationsrätt. Efter 2 år ligger bevisbördan på dig, i detta fall kan du hävda vram problem och hänvisa till bilderna samt du testat med olika gpuer. Då flyttas bördan till ÅF igen.

Garantier på gpuer brukar vara 1år men tur nog bor vi i Sverige 😉 reklamationsrätt tar vid när garantin tar slut eller upptill 3år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har 3 års reklamationsrätt. Efter 2 år ligger bevisbördan på dig, i detta fall kan du hävda vram problem och hänvisa till bilderna samt du testat med olika gpuer. Då flyttas bördan till ÅF igen.

Garantier på gpuer brukar vara 1år men tur nog bor vi i Sverige 😉 reklamationsrätt tar vid när garantin tar slut eller upptill 3år

Proshop ligger därimot i danmark alltså ett danskt företag. Gäller våra regler ändå när det är köpt från ett företag utanför sverige. Men å andra sidan så är väl komplett ett norskt företag iaf deras lager är beläget i Norge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffe75:

Proshop ligger därimot i danmark alltså ett danskt företag. Gäller våra regler ändå när det är köpt från ett företag utanför sverige. Men å andra sidan så är väl komplett ett norskt företag iaf deras lager är beläget i Norge

Om de var en punkt se adress så gäller våra regler

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört med både ett GTX 1080 samt ett RTX 2080 kort och de sistnämnda i 3 dagar utan att problemen uppstår. Direkt jag sätter i 4080 kortet och kör igång CS2 eller PGA Tour 2K5 så uppstår felen nästan direkt. speciellt på Inferno eller Ancient. måste vara grafikkortet. kommer skapa ett reklamations ärende nu bara att hoppas att det inte bli en massa problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffe75:

Nu har jag kört med både ett GTX 1080 samt ett RTX 2080 kort och de sistnämnda i 3 dagar utan att problemen uppstår. Direkt jag sätter i 4080 kortet och kör igång CS2 eller PGA Tour 2K5 så uppstår felen nästan direkt. speciellt på Inferno eller Ancient. måste vara grafikkortet. kommer skapa ett reklamations ärende nu bara att hoppas att det inte bli en massa problem

Det tror jag inte att det skulle bli.
Blir det de visar du dom bilderna som du la upp i trådstarten och förklarar bara att två andra kort fungerar felfritt men inte ditt 4080.
Hoppas du får ordning på detta och håll oss uppdaterade i tråden när du fått svar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skickat iväg kortet idag men nu när det är ivägskickat så har jag märkt en grej som är lite märklig om ni tittar på GPU-Klocka som HWiNFO har fått så ser man att den visar 2850 mhz

Men tittar man på kortets specifikationer så skall boost klockan ligga på 2535 mhz och Core clock på 2210 mhz. varför visar HWiNFO 2850 mhz vilket är 300 mhz över det normala. är det HWiNFO som visar fel. det är inget jag tänkte på att titta på när jag körde MSI Afterburner vad den visade. om så är fallet varför ligger GPU-Klockan 300 mhz över vad den borde vara. jag har aldrig överklockat denna GPU någonsin. Är det någon som har en bra förklaring eller har jag fattat fel med vad HWiNFO visar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffe75:

Nu har jag skickat iväg kortet idag men nu när det är ivägskickat så har jag märkt en grej som är lite märklig om ni tittar på GPU-Klocka som HWiNFO har fått så ser man att den visar 2850 mhz
<Uppladdad bildlänk>
Men tittar man på kortets specifikationer så skall boost klockan ligga på 2535 mhz och Core clock på 2210 mhz. varför visar HWiNFO 2850 mhz vilket är 300 mhz över det normala. är det HWiNFO som visar fel. det är inget jag tänkte på att titta på när jag körde MSI Afterburner vad den visade. om så är fallet varför ligger GPU-Klockan 300 mhz över vad den borde vara. jag har aldrig överklockat denna GPU någonsin. Är det någon som har en bra förklaring eller har jag fattat fel med vad HWiNFO visar

Helt normalt beteende. Gpuer i dag boostar efter en inbyggd kurva bär bla. temp är en faktor. Mao. så är kortet byggt för att försöka boosta så mycket det kan under rådande belastning/temp. Boost klockan i specifikationen är vad Nvidia/board partnern garanterar skall va minimum.

Inga problem och ingenting som ska spelar roll för ditt garanti ärende 👍

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.