50 Hz content i intern app Google TV

Permalänk
Medlem

50 Hz content i intern app Google TV

Hej!

Sport i TV4 Play kör 50 fps. Vad händer om jag kör en stream i den interna appen på min TCL c855 som är 60/120 Hz native?
Det känns omöjligt att få fram info om nuvarande refresh rate när man kör de interna apparna.

Hur hanteras detta scenario?
Kan de interna apparna frame rate matcha? Jag har förstått det som att de rullar i 60 fps oavsett?

Kör jag samma sändning via CC/HDMI så matchar den 50hz och den infon visas i ena hörnet.

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

Det typiska är att var femte bildruta repeteras så att det går jämnt upp 50->60. Detta adderar ett viss hackande, men detta hackande kan ofta döljas/maskeras av interpoleringen.

För att få svar behöver man jämföra och även filma av med höghastighetskamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det typiska är att var femte bildruta repeteras så att det går jämnt upp 50->60. Detta adderar ett viss hackande, men detta hackande kan ofta döljas/maskeras av interpoleringen.

För att få svar behöver man jämföra och även filma av med höghastighetskamera.

Tack för svar.

Okej. Och hur agerar interpoleringen för att dölja detta? Vad mer kan ske när 50 fps blivit 60 fps?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Soniz:

Tack för svar.

Okej. Och hur agerar interpoleringen för att dölja detta? Vad mer kan ske när 50 fps blivit 60 fps?

Det blir ryckigare helt enkelt, det är det allra vanligaste. Interpolering beräknar fram mellanliggande bildrutor vilket med varierande resultat ger ett mjukare flyt och med varierande mängd artefakter. Olika mellan olika apparater och olika inställningar hos samma apparater.

Tänk också på att absoluta majoriteten material i 50 Hz-domänen är 25 FPS, inte 50 FPS. Detta gör att rycken blir tydligare eftersom det är längre visningstider för varje bildruta där var femte visas dubbelt så lång tid. Material som är i 50 FPS är ovanligt inom produktion men förekommer med exempelvis youtube. Då är det betydligt mindre eller knappt skönjbara ryck när man konverterar 50 FPS till 60 Hz eftersom det är kortare visningstider. De ryck som kommer är kortvarigare och rör sig över en mindre del av ytan.