Bygg en prisvärd dator för en 10åring

Permalänk

Bygg en prisvärd dator för en 10åring

Tjena

Har en dator som jag byggde själv typ 2014 och den går att spela fortnite på men laggar för mycket och grabben bill gärna ha en bättre som inte laggar. Han spelar typ fortnite och minecraft. Kanske nåt bilspel. Men just därför är jag knte sugen på att punga ut 20 papp på en ny dator. Förstår att allt är snordyrt nuförtiden men om man tänker prisvärt och ändå inga fantasisummor och att datorn ska klara dessa spel, vad kan ett bra bygge vara isåfall? Ge gärna tips! I dagsläget har jag en ny ssd hårddisk så det behövs inte vara med, och jag har ett bra chassi från gamla datorn (fractal design r5 atx tror jag?)

Så det som egentligen behövs är väl moderkort, ram-minnen, nätagg, grafikkort och cpu.. För inte fan kan man väl använda nån av de 11år gamla delarna i ett nyare bygge?? Den gamla datorn var ganska bra när den var ny men sitter ett radeon 9800pro i nu och det funkar inte med nyare spel såklart.. laggar.. Fick mycket bättre flyt i datorn när jag bytte till ssd hårddisk från vanlig gammal hdd.. Fick lite nytt liv men det mesta måste väl bytas ut antar jag efter 11år??

Men jag tänker isf att lyftet kommer vara stort även att det inte är nyaste komponenterna kanske? Speciellt om man mest ska lira fortnite?

Har en lika gammal skärm med så bygget behöver bara klara 1080p antagligen med då 😅😅

Permalänk
Medlem

Så här kanske?