Permalänk
Medlem

Steam link hårdvara?

Hej,

Har tänkt återuppta lite couch co-op gaming med flickvännen nu när vi flyttat ihop. Funderar på en hårdvarulösning med kriterierna...

• Streama spel via steam link i 2560x1440 till TVn från speldatorn.

• Ansluta 2st Xbox 360 kontroller med sladd

• Trådbundet nätverk

• Får plats bakom TVn eller i TV-bänk Ikea bestå 55x35x30

Har en midi-tower ATX-mobo HTPC från 2018 men den är så jäkla stor så funderar om det finns några modernare, smidiga lösningar. Är rätt vilse i vad som är lämpligt för att kunna streama spel loktalt utan hög latens och artefakter. Finns NUC, Nvidia Shield, TV Streamers, mindre chassi till den befintliga, men kan inte bestämma mig vad som är bäst.

Finns det några erfarenheter i forumet med in-home PC-game-streaming via steam link?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag streamar spel till min AppleTV. Började med Steam Link, men kör nu Moonlight eftersom jag fick problem med vissa titlar som inte ville funka genom Steam. Över lag tycker jag att det fungerar bra. Just nu kör jag trådlöst till AppleTV, men även då är det oftast bra.

Med det sagt så är ju inte hårdvarukraven på datorn du har vid TV'n särskilt höga. Jag hade satsat på en liten smidig lösning som har två USB-portar och nätverksport. Jag är själv ett stort fan av HP ProDesk/EliteDesk DM som är små NUC-liknande datorer som jag köpt begagnade via diverse företag som gör refurb på dem. Just nu kan man hitta varianter som inte stödjer Windows 11 till väldigt låga priser. Valfri Linux funkar fint.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Google Streamer eller Nvidia Shield är väl smidigast.

Permalänk
Medlem

Använder en Steam Deck dockad till TVn för att streama från min gaming laptop vilket funkar perfekt, lätt att hantera 4 kontroller och navigera UI:t. Kör dock Moonlight och inte Steam streaming. Lätt att ställa in för att navigera i Windows eller strata big screen mode på laptopen när Moonlight startas också.

Kanske inte den billigaste lösningen, då är nog en Shield TV PRO bättre (osäker på hur smidigt det funkar med sådan).