Mitt psn konto hackat av Sony
Hej!
Allt började med att när jag kom hem från jobbet i onsdags kväll så fick jag ett sms från sony där det stod att någon försökte logga in på mitt playstation konto. Det kom sms efter sms. Så blev ca 10 st sms på raken där det stod att någon försökte logga in. Jag har två stegs verifiering på mitt konto så får sms med nummer man måste slå in. Jag fick panik och hoppa ur bilen så fort jag kunde och sprang upp och starta min ps5a. När jag startade upp den så var jag utloggad. Jag försökte i två timmar att logga in på mitt konto och försökte återställa lösenord. Men inget hjälpte.
Dagen efter så ringde jag playstation support och berättade att jag misstänker att min konto har blivit kapat. Dom frågade om jag hade ringt supporten två dagar innan. Jag svarade att jag aldrig har ringt dom. De berättade att någon hade ringt om mitt konto för två dagar sen. Sen så fick jag svara på en massa säkerhetsfrågor, vad mitt kreditkorts nummer var och vilka spel jag har laddat ner senast m.m. Dom lät misstänksam mot mig och skulle höra av sig via mejl och sätta in specialister för att undersöka saken. Jag drog direkt till banken för att spärra mitt kort ifall han som har mitt konto köper en massa spel för mina pengar.
Idag så fick jag mejl från sony att jag skulle skicka en bild på mitt körkort till dom så att de verkligen vet att jag är jag. Och nu till det sjuka! En vän till mig loggade in på sin ps5a och hade fått meddelande från den personen som har mitt konto. Han skrev att han har råkat hacka mitt konto ofrivilligt. Min vän undra hur det ens var möjligt. Då berättade han som har mitt konto att hans konto blev hackat blev hackat för någon dag sedan och han hade ringt supporten för att få tillbaka sitt konto. Han fick svara på säkerhetsfrågor som jag fick göra. Grejen är att jag och han har ett liknande id på psn. Så sony trodde att mitt konto var hans. Så sony har alltså skrivit över honom på mitt konto! Hur inkompetenta människor jobbar ens där?? Jag och den ena killen har skrivit på snapchat och vi båda ska ringa supporten på måndag då de har helgstängt.
Min fråga är, vad hade ni gjort i detta läge? Bryter inte detta mot gdpr lagen? Sony har ju gett ut känslig information till en okänd människa.