Mitt psn konto hackat av Sony

Permalänk
Medlem

Mitt psn konto hackat av Sony

Hej!

Allt började med att när jag kom hem från jobbet i onsdags kväll så fick jag ett sms från sony där det stod att någon försökte logga in på mitt playstation konto. Det kom sms efter sms. Så blev ca 10 st sms på raken där det stod att någon försökte logga in. Jag har två stegs verifiering på mitt konto så får sms med nummer man måste slå in. Jag fick panik och hoppa ur bilen så fort jag kunde och sprang upp och starta min ps5a. När jag startade upp den så var jag utloggad. Jag försökte i två timmar att logga in på mitt konto och försökte återställa lösenord. Men inget hjälpte.

Dagen efter så ringde jag playstation support och berättade att jag misstänker att min konto har blivit kapat. Dom frågade om jag hade ringt supporten två dagar innan. Jag svarade att jag aldrig har ringt dom. De berättade att någon hade ringt om mitt konto för två dagar sen. Sen så fick jag svara på en massa säkerhetsfrågor, vad mitt kreditkorts nummer var och vilka spel jag har laddat ner senast m.m. Dom lät misstänksam mot mig och skulle höra av sig via mejl och sätta in specialister för att undersöka saken. Jag drog direkt till banken för att spärra mitt kort ifall han som har mitt konto köper en massa spel för mina pengar.

Idag så fick jag mejl från sony att jag skulle skicka en bild på mitt körkort till dom så att de verkligen vet att jag är jag. Och nu till det sjuka! En vän till mig loggade in på sin ps5a och hade fått meddelande från den personen som har mitt konto. Han skrev att han har råkat hacka mitt konto ofrivilligt. Min vän undra hur det ens var möjligt. Då berättade han som har mitt konto att hans konto blev hackat blev hackat för någon dag sedan och han hade ringt supporten för att få tillbaka sitt konto. Han fick svara på säkerhetsfrågor som jag fick göra. Grejen är att jag och han har ett liknande id på psn. Så sony trodde att mitt konto var hans. Så sony har alltså skrivit över honom på mitt konto! Hur inkompetenta människor jobbar ens där?? Jag och den ena killen har skrivit på snapchat och vi båda ska ringa supporten på måndag då de har helgstängt.

Min fråga är, vad hade ni gjort i detta läge? Bryter inte detta mot gdpr lagen? Sony har ju gett ut känslig information till en okänd människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Jag och den ena killen har skrivit på snapchat och vi båda ska ringa supporten på måndag då de har helgstängt.

Min fråga är, vad hade ni gjort i detta läge? Bryter inte detta mot gdpr lagen? Sony har ju gett ut känslig information till en okänd människa.

Så hur var killens stavning när du pratade med honom på Snapchat? Tillräckligt usel för att ange fel konto till Sony?

Tidslinjen stämmer inte med de tio SMS:en och när den andre skulle ha ringt supporten. Även om supporten öppnat fel konto till killen, efter att ha verifierat att han var ägare till hans faktiska konto, hur gick det till när han sedan kom på att det var ditt konto och inte hans eget som han kunde logga in på?

Jag får helt enkelt inte ihop en historia utifrån din berättelse om hur det här skulle kunna vara en serie av ärliga misstag begågna av andra. Jag skulle förhållit mig skeptisk, tills jag fått ihop den historien.

GDPR finns, som alla lagar, fritt tillgänglig. Förslagsvis läser du den om du vill föra en vettig diskussion om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Så hur var killens stavning när du pratade med honom på Snapchat? Tillräckligt usel för att ange fel konto till Sony?

Tidslinjen stämmer inte med de tio SMS:en och när den andre skulle ha ringt supporten. Även om supporten öppnat fel konto till killen, efter att ha verifierat att han var ägare till hans faktiska konto, hur gick det till när han sedan kom på att det var ditt konto och inte hans eget som han kunde logga in på?

Jag får helt enkelt inte ihop en historia utifrån din berättelse om hur det här skulle kunna vara en serie av ärliga misstag begågna av andra. Jag skulle förhållit mig skeptisk, tills jag fått ihop den historien.

GDPR finns, som alla lagar, fritt tillgänglig. Förslagsvis läser du den om du vill föra en vettig diskussion om den.

Vi heter nästan helt likadant, mitt slutar på ett L och hans slutar på två L. Jag frågade honom hur han kom in i torsdags, han sa att han hade pratat med supporten och att de gav honom en ny mejl för mitt konto. Tyckte också det var märkligt med tanke på att supporten stänger kl 18. Han kanske logga in senare på kvällen efter han pratat med dom? Han märkte direkt att han hade fått fel konto så han skrev till min vän dagen efter. Om det skulle vara så att denna kille har hackat mitt konto, varför skulle han då höra av sig till min vän och mig? Han printa playstation support telefonnummret till mig att han hade suttit 20 min i kö för att få tag i dom. Han ville ha tillbaka sitt konto och har inget intresse av mitt.

Permalänk

Oj vilken story ! Ser inte bra ut för Sony om det här kan hända så "Lätt"

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Vi heter nästan helt likadant, mitt slutar på ett L och hans slutar på två L.

Det är något med denna historien som inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte ens nämt vad jag har för id så det är väl inte så konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Jag har ju inte ens nämt vad jag har för id så det är väl inte så konstigt?

Så det är en ren slump att ditt användarnamn här också finns som PSN-konto (Chril) och att det också finns ett konto där som slutar med två L (Chrill), precis som du skriver om, och att det kontot också skriver om att ha blivit hackat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Så det är en ren slump att ditt användarnamn här också finns som PSN-konto (Chril) och att det också finns ett konto där som slutar med två L (Chrill), precis som du skriver om, och att det kontot också skriver om att ha blivit hackat?

Haha jag heter inte chril på psn, vem som helst kan väl heta chril på psn? Finns ju flera miljoner konton. Vart har jag skrivit att mitt konto har det användarnamnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Hej!

Allt började med att när jag kom hem från jobbet i onsdags kväll så fick jag ett sms från sony där det stod att någon försökte logga in på mitt playstation konto. Det kom sms efter sms. Så blev ca 10 st sms på raken där det stod att någon försökte logga in. Jag har två stegs verifiering på mitt konto så får sms med nummer man måste slå in. Jag fick panik och hoppa ur bilen så fort jag kunde och sprang upp och starta min ps5a. När jag startade upp den så var jag utloggad. Jag försökte i två timmar att logga in på mitt konto och försökte återställa lösenord. Men inget hjälpte.

Dagen efter så ringde jag playstation support och berättade att jag misstänker att min konto har blivit kapat. Dom frågade om jag hade ringt supporten två dagar innan. Jag svarade att jag aldrig har ringt dom. De berättade att någon hade ringt om mitt konto för två dagar sen. Sen så fick jag svara på en massa säkerhetsfrågor, vad mitt kreditkorts nummer var och vilka spel jag har laddat ner senast m.m. Dom lät misstänksam mot mig och skulle höra av sig via mejl och sätta in specialister för att undersöka saken. Jag drog direkt till banken för att spärra mitt kort ifall han som har mitt konto köper en massa spel för mina pengar.

Idag så fick jag mejl från sony att jag skulle skicka en bild på mitt körkort till dom så att de verkligen vet att jag är jag. Och nu till det sjuka! En vän till mig loggade in på sin ps5a och hade fått meddelande från den personen som har mitt konto. Han skrev att han har råkat hacka mitt konto ofrivilligt. Min vän undra hur det ens var möjligt. Då berättade han som har mitt konto att hans konto blev hackat blev hackat för någon dag sedan och han hade ringt supporten för att få tillbaka sitt konto. Han fick svara på säkerhetsfrågor som jag fick göra. Grejen är att jag och han har ett liknande id på psn. Så sony trodde att mitt konto var hans. Så sony har alltså skrivit över honom på mitt konto! Hur inkompetenta människor jobbar ens där?? Jag och den ena killen har skrivit på snapchat och vi båda ska ringa supporten på måndag då de har helgstängt.

Min fråga är, vad hade ni gjort i detta läge? Bryter inte detta mot gdpr lagen? Sony har ju gett ut känslig information till en okänd människa.

Det är inte hackat av SONY, men om dom har skrivit över ditt konto till en annan utan att verifiera att det verkligen var den personen så är det en skaplig fuckup utan dess like av dom skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det är inte hackat av SONY, men om dom har skrivit över ditt konto till en annan utan att verifiera att det verkligen var den personen så är det en skaplig fuckup utan dess like av dom skulle jag vilja påstå.

Det är helt oacceptabelt om så skulle vara fallet. Borde få en ordentlig ersättning och personen som har godkänt detta på supporten borde få sparken.

Permalänk
Medlem

@Nexam
@tcntad

Hörrni, tagga ner lite nu va. Vad vinner TS på att hitta på om sitt användarnamn?
Ge bara fan i att svara om ni nu inte köper TS berättelse och gå vidare istället.

Lite högre nivå kan man väl ändå kunna förvänta sig på detta forum.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd

För lite kaffe på Sonys kontor, vilket miss av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

För lite kaffe på Sonys kontor, vilket miss av dom.

Ja verkligen! Ska bli intressant att höra vad de har att säga på måndag

Permalänk
Moderator
Moderator

Rensat bort några inlägg som var mer fokuserade på häxjakt än behjälplighet. Det kan vara vettigt att ifrågasätta, men någonstans går också en gräns för hur långt man skall dra sådant ifrågasättande när man inte grundar det på något annat än indicier. Har man inte på fötterna bör man inte heller försöka ta över tråden med anklagelser.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Ja verkligen! Ska bli intressant att höra vad de har att säga på måndag

Idag är det torsdag. Så vad sa man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Idag är det torsdag. Så vad sa man?

Jag ringde typ hela dagen i måndags men ingen svara, men fick till slut tag i supporten i tisdags. Då sa dom att jag måste logga in på min epostadress som är kopplat till mitt konto, annars kan de inte hjälpa mig. Min epostadress som jag har haft sen 2009 går inte ens att hitta. Får bara upp " Det Microsoft kontot finns inte" men hur har jag då kunnat logga in med denna epostadress? Läste på Microsoft hemsida att ett konto kan försvinna om man inte loggar in en gång per år. Jag har inte loggat in på det kontot på flera år. Så det kanske förklarar varför jag inte hittar den. Har försökt att hitta ett svar hur man får tillbaka en epostadress men utan framgång.

Sen så berättade jag för supporten personen som har mitt konto sa att det var playstation support som har gett honom mitt konto av misstag. Hon lät fundersam i luren och pausa samtalet i 2 min. När hon kom tillbaka så ville hon att jag skulle skicka bildbevis att han har skrivit detta. Jag har skickat alla printade bilder på samtalet mellen han som har mitt konto och min vän. Sen så har jag skickat bildbevis på alla klockslag som jag fick på sms när han försökte logga in på mitt psn konto. Den killen som hade mitt konto skrev på snap att han hade fått tillbaka sitt konto i måndags.

Jag väntar fortfarande på svar från supporten, har snart gått 2 dagar.

Permalänk
Medlem

Om den andra killen har access till ditt konto och vill hjälpa till varför behöver ni då blanda in supporten? Kan ni inte lösa det själva?

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Jag ringde typ hela dagen i måndags men ingen svara, men fick till slut tag i supporten i tisdags. Då sa dom att jag måste logga in på min epostadress som är kopplat till mitt konto, annars kan de inte hjälpa mig. Min epostadress som jag har haft sen 2009 går inte ens att hitta. Får bara upp " Det Microsoft kontot finns inte" men hur har jag då kunnat logga in med denna epostadress? Läste på Microsoft hemsida att ett konto kan försvinna om man inte loggar in en gång per år. Jag har inte loggat in på det kontot på flera år. Så det kanske förklarar varför jag inte hittar den. Har försökt att hitta ett svar hur man får tillbaka en epostadress men utan framgång.

Sen så berättade jag för supporten personen som har mitt konto sa att det var playstation support som har gett honom mitt konto av misstag. Hon lät fundersam i luren och pausa samtalet i 2 min. När hon kom tillbaka så ville hon att jag skulle skicka bildbevis att han har skrivit detta. Jag har skickat alla printade bilder på samtalet mellen han som har mitt konto och min vän. Sen så har jag skickat bildbevis på alla klockslag som jag fick på sms när han försökte logga in på mitt psn konto. Den killen som hade mitt konto skrev på snap att han hade fått tillbaka sitt konto i måndags.

Jag väntar fortfarande på svar från supporten, har snart gått 2 dagar.

om ditt microsoft-konto är raderat kan du registrera ett nytt på samma e-postadress. PSN har ingen insyn i Microsofts system, vitsen är bara att e-postadressen måste finnas..

Permalänk
Medlem

Det jag tar med mig från den här tråden är att du åkte till banken för att spärra kortet?

Varför inte ringa eller bara gå in i appen?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

Om den andra killen har access till ditt konto och vill hjälpa till varför behöver ni då blanda in supporten? Kan ni inte lösa det själva?

/Viktor

Hans psn konto var hackat så han kunde inte fixa sitt konto utan supportes hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

om ditt microsoft-konto är raderat kan du registrera ett nytt på samma e-postadress. PSN har ingen insyn i Microsofts system, vitsen är bara att e-postadressen måste finnas..

Mitt första konto slutade på @live.se. hur blir det om det blir gmail då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det jag tar med mig från den här tråden är att du åkte till banken för att spärra kortet?

Varför inte ringa eller bara gå in i appen?

Banken är precis brevid min lägenhet, hade ingen tankte på att man kunde göra det via appen

Permalänk
Medlem

Bland den sjukaste historia jag hört om account problem.

Skrivet av vg132:

Om den andra killen har access till ditt konto och vill hjälpa till varför behöver ni då blanda in supporten? Kan ni inte lösa det själva?

/Viktor

Kan ju va bra om Sony har rätt uppgifter. Kan ju bli mer problem i framtiden om det skulle bli problem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Hans psn konto var hackat så han kunde inte fixa sitt konto utan supportes hjälp

Så den andra personens konto blev hackat och när han kontaktade Sonys support så gav dom av någon anledning ditt konto till honom. Han hörde då av sig till en vän på din vänlista och berättade att han hade fått ditt konto istället för sitt egna konto.

Då är det ju bara så enkelt att den personen ger tillbaka kontot till dig. Om Sony har bytt mailadress på kontot så är det bara för den andra personen att logga in på deras hemsida och byta mailadress till din mailadress och sedan är det klart.

Den andra personen får då förstås höra av sig till Sonys support igen för att få tillgång till sitt egna, riktiga konto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så den andra personens konto blev hackat och när han kontaktade Sonys support så gav dom av någon anledning ditt konto till honom. Han hörde då av sig till en vän på din vänlista och berättade att han hade fått ditt konto istället för sitt egna konto.

Då är det ju bara så enkelt att den personen ger tillbaka kontot till dig. Om Sony har bytt mailadress på kontot så är det bara för den andra personen att logga in på deras hemsida och byta mailadress till din mailadress och sedan är det klart.

Den andra personen får då förstås höra av sig till Sonys support igen för att få tillgång till sitt egna, riktiga konto.

Han ville prata med supporten för att inget skulle bli fel. Om han har fått tillbaka sitt konto med sin egna epostadress, vems epostadress är på mitt konto nu då? Är det bara blankt? Fattar inte. Sony borde ju bara byta tillbaka till mitt så är problemet löst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Han ville prata med supporten för att inget skulle bli fel. Om han har fått tillbaka sitt konto med sin egna epostadress, vems epostadress är på mitt konto nu då? Är det bara blankt? Fattar inte. Sony borde ju bara byta tillbaka till mitt så är problemet löst!

Eller så ger han dig ditt konto och så hör han av sig till Sony så att han får tillbaka sitt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eller så ger han dig ditt konto och så hör han av sig till Sony så att han får tillbaka sitt.

Ja men det är ju försent nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Ja men det är ju försent nu

Varför då?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Varför då?

Som jag skrev tidigare så fick han tillbaka sitt egna konto i måndags

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriL:

Som jag skrev tidigare så fick han tillbaka sitt egna konto i måndags

Då borde det fortfarande gå för vederbörande att ge tillbaka ditt konto såvida Sony inte låste ut personen från ditt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.