Blev pådyvlad "bredbandsabonnemang" av Tre, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

"Hej Pär och tack för ditt mejl.

Jag heter Noa och jobbar på Tre´s reklamationsavdelning. Om jag förstår ditt ärende rätt så önskar du att avsluta ditt bredbands abonnemang med hänvisning till konsumentköplagen.

Jag har gått igenom ditt avtal och kan bekräfta att det tecknades den 18 februari 2025. Det du har beställt är ett bredbandsabonnemang tillsammans med en router, som du hämtade ut den 20 februari 2025. Eftersom ångerrätten är giltig i 14 dagar efter avtalets tecknande, har din ångerrätt nu löpt ut, vilket innebär att avtalet inte längre kan ångras.

Jag har förstått att du tidigare hänvisat till avbeställningsrätt, och jag vill informera dig om att denna inte kan tillämpas i detta fall. En avbeställningsrätt kan inte utnyttjas då leverans av både vara och tjänst redan har genomförts. Enligt konsumentköplagen har man inte rätt att avbeställa en tjänst efter att leveransen har slutförts.

Ditt abonnemang är vilande från och med det datum du tar emot SIM-kortet, vilket innebär att du kan börja använda ditt bredband så snart du öppnar paketet. Abonnemanget kommer att debiteras från och med det datum du sätter in SIM-kortet eller alternativt efter 90 dagar, beroende på vilket som inträffar först.

Med ovan sagt så har du inte rätt att avsluta ditt abonnemang men vi kan självklart hjälpa dig med en slutfaktura på resterande bindningstid om du önskar det.

Jag beklagar om du upplever säljaren som otydlig, och det är naturligtvis väldigt olyckligt. Jag kommer att vidarebefordra din åsikt internt."

Permalänk
Medlem

Har du skrivit ut avtalet o skrivit under det? O skickat in?
Det står ju på avtalet att du har legitemerat dig med körkort? Det lär du ju inte kunnat gjort över telefon. XD
Jag undrar hur legit det där avtalet är. Det är ju inte påskrivet heller.
Har du legitimerat dig på nåt sätt åt dom?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

"Hej Pär och tack för ditt mejl.

Jag heter Noa och jobbar på Tre´s reklamationsavdelning. Om jag förstår ditt ärende rätt så önskar du att avsluta ditt bredbands abonnemang med hänvisning till konsumentköplagen.

Jag har gått igenom ditt avtal och kan bekräfta att det tecknades den 18 februari 2025. Det du har beställt är ett bredbandsabonnemang tillsammans med en router, som du hämtade ut den 20 februari 2025. Eftersom ångerrätten är giltig i 14 dagar efter avtalets tecknande, har din ångerrätt nu löpt ut, vilket innebär att avtalet inte längre kan ångras.

Jag har förstått att du tidigare hänvisat till avbeställningsrätt, och jag vill informera dig om att denna inte kan tillämpas i detta fall. En avbeställningsrätt kan inte utnyttjas då leverans av både vara och tjänst redan har genomförts. Enligt konsumentköplagen har man inte rätt att avbeställa en tjänst efter att leveransen har slutförts.

Ditt abonnemang är vilande från och med det datum du tar emot SIM-kortet, vilket innebär att du kan börja använda ditt bredband så snart du öppnar paketet. Abonnemanget kommer att debiteras från och med det datum du sätter in SIM-kortet eller alternativt efter 90 dagar, beroende på vilket som inträffar först.

Med ovan sagt så har du inte rätt att avsluta ditt abonnemang men vi kan självklart hjälpa dig med en slutfaktura på resterande bindningstid om du önskar det.

Jag beklagar om du upplever säljaren som otydlig, och det är naturligtvis väldigt olyckligt. Jag kommer att vidarebefordra din åsikt internt."

Avbeställningsrätten gäller från tjänstens startdatum, vilket normalt är det datum du börjar betala ifrån. Innan en tjänst startar har du avbeställningsrätt.

Ge relevanta grejer så kan vi ge dig tips. Det du klistrat in visar inte om du skriftligt godkänt avtalet (kan exempelvis göras med sms eller bankid) vilket är ett krav vid telefonförsäljning (där någon ringer upp dig). Givetvis måste du också få ångerrättsinformationen skriftligt. Efter avtalet är registrerat ska du också få en orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Den hävs efter två år så kom ihåg att NIXA på nytt om två år eller så vet du om det börjar ringa att det är dags. Själv tycker jag det är skönt att slippa för dom bukar ringa vid dom allra olämpligaste stunder.

What? hade ingen aning om att nix går ut efter 2 år, varför då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

What? hade ingen aning om att nix går ut efter 2 år, varför då??

nej det gör det inte. GJorde det förr. Men det va många många år sen. Nu ligger den tills man nixar av sig. VIlket man aldrig skulle göra.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Avbeställningsrätten gäller från tjänstens startdatum, vilket normalt är det datum du börjar betala ifrån. Innan en tjänst startar har du avbeställningsrätt.

Ge relevanta grejer så kan vi ge dig tips. Det du klistrat in visar inte om du skriftligt godkänt avtalet (kan exempelvis göras med sms eller bankid) vilket är ett krav vid telefonförsäljning (där någon ringer upp dig). Givetvis måste du också få ångerrättsinformationen skriftligt. Efter avtalet är registrerat ska du också få en orderbekräftelse.

Här kommer avtalet tror jag, tack på förhand.
https://ibb.co/mrDMbrTR
https://ibb.co/RGBd9J5k
https://ibb.co/XrH4BK0Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det där avslöjar ju precis inget alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Som sista bilden säger så finns det sparat på Mitt3, men du bör även ha fått ett mail med PDF. Det du visar nu är det du får innan du ingår avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

En fast router med 5G klassas som "fast" internet.

Ja, det är ju rimligtvis det avsedda användandet som avses. Annars blir det ju bara konstigt definierade åt andra hållet istället.

Satellitnät var också en variant utan tråd. Men inte direkt smidig att använda mobilt. (inte Starlink alltså)

Bryr man sig om anslutningens utformning så nämns säkert det med, i förbifarten möjligen i detta fall, och annars så begränsas valmöjligheter av infrastrukturen.

Skrivet av Sarato:

Det stämmer däremot inte längre. NIX gäller tills vidare såvida du inte själv avregistrerar det.

Det kan dock fortfarande vara oklart iom grejen med "kundkontakt". Har man redan ett angränsande utbyte med företaget så tar de ofta detta som en öppning för påsäljning av andra tjänster. Det är också lätt hänt att man missat eller glömt av att man redan godkänt att kontakta i just såna ärenden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det vi undrar är vad du fick för information om ångerrätten och vad det stod på orderbekräftelsen. Det där är beställningen och all nödvändig information saknas.

Dessutom kan de inte legitimera dig med körkort om du var uppringd, om du blev uppringd finns också samtalet sparat och du kan begära ut samtalet!

Skrivet av Mullvaden83:

Har du skrivit ut avtalet o skrivit under det? O skickat in?
Det står ju på avtalet att du har legitemerat dig med körkort? Det lär du ju inte kunnat gjort över telefon. XD
Jag undrar hur legit det där avtalet är. Det är ju inte påskrivet heller.
Har du legitimerat dig på nåt sätt åt dom?

Per-Olof och Jesus är på G xD för han lyckades (få Per-Olof att) legitimera sig över ett telefonsamtal med hjälp av sitt Körkort... XD

Jag känner mig gravid så här i påsk tider...
Jag legitimerade mig med körkortet innan den helige ande gjorde sitt.

Skrivet av AndreaX:

Ja, det är ju rimligtvis det avsedda användandet som avses. Annars blir det ju bara konstigt definierade åt andra hållet istället.

Satellitnät var också en variant utan tråd. Men inte direkt smidig att använda mobilt. (inte Starlink alltså)

Bryr man sig om anslutningens utformning så nämns säkert det med, i förbifarten möjligen i detta fall, och annars så begränsas valmöjligheter av infrastrukturen.

Det kan dock fortfarande vara oklart iom grejen med "kundkontakt". Har man redan ett angränsande utbyte med företaget så tar de ofta detta som en öppning för påsäljning av andra tjänster. Det är också lätt hänt att man missat eller glömt av att man redan godkänt att kontakta i just såna ärenden.

Angående Kund Kontakt 🔌 KK:

När Kunden Kommer i Kontakt 🔌 med Säljaren så gäller inte "ånger före startdatumet" som jag förstår det EFTERSOM de har gett honom en Router (produkt xD) på köpet.

Men hade han enbart beställt Tjänsten som sådan, då hade man kunnat ångra sig innan Tjänsten Kickat igång.

Jag ångrade ett fast bredband innan tjänstens inkopplingsdatum viket bredband2 godkände. Tack och lov har jag Telenor Mobilt Bredband 5G istället för bredband2's karusell 🎠 Höja Priset så ofta vi kan skit...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Skrivet av Jagers:

What? hade ingen aning om att nix går ut efter 2 år, varför då??

Är mycket osäker men jag har ju nixat flera gånger förr i alla fall och jag gjorde en koll nu senast på grundat att plötsligt så började det komma försäljarsamntal och jag skällde ut en hen-höna och den påstod att jag inte ens var i NIX för att dom kollar ALLA innan dom ringer. jag kollade NIX och jag var inte med (igen).

Därför tänker jag att på något sätt så poppar man ur efter ett antal år, om det är fem- tio eller vad det är eller om det är något tekniskt problem eller vad det nu är vet jag inte men säkert är att jag själv NIXAT mig mist tre gånger genom åren. och nu säkert minst för tredje eller fjärde gången.

Jag nixade direkt när jag fick se att man startat tjänsten och det är ju ett antal år sen. jag totalt hatar telefonförsäljare och brukar bara säga åt dom att du har som jobb att lura äldre, fixa ett bättre jobb + du ska inte ringa mig utan att kolla med NIX.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Är mycket osäker men jag har ju nixat flera gånger förr i alla fall och jag gjorde en koll nu senast på grundat att plötsligt så började det komma försäljarsamntal och jag skällde ut en hen-höna och den påstod att jag inte ens var i NIX för att dom kollar ALLA innan dom ringer. jag kollade NIX och jag var inte med (igen).

Därför tänker jag att på något sätt så poppar man ur efter ett antal år, om det är fem- tio eller vad det är eller om det är något tekniskt problem eller vad det nu är vet jag inte men säkert är att jag själv NIXAT mig mist tre gånger genom åren. och nu säkert minst för tredje eller fjärde gången.

Jag nixade direkt när jag fick se att man startat tjänsten och det är ju ett antal år sen. jag totalt hatar telefonförsäljare och brukar bara säga åt dom att du har som jobb att lura äldre, fixa ett bättre jobb + du ska inte ringa mig utan att kolla med NIX.

Jag har inte rört min NIX på flera år (mer än 2 år) och kollade nu om mitt nummer är Nix:at vilket den fortfarande är

Jag har bara varit inne där 1 gång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har inte rört min NIX på flera år (mer än 2 år) och kollade nu om mitt nummer är Nix:at vilket den fortfarande är
<Uppladdad bildlänk>
Jag har bara varit inne där 1 gång

Duja !

Mitt var borta och det kan röra sig om ? tio- femton + år ? Vad som händer dig har noll med vad som hände mig ! Eller Ehh va?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Duja !

Mitt var borta och det kan röra sig om ? tio- femton + år ? Vad som händer dig har noll med vad som hände mig ! Eller Ehh va?

I o med att du hävdat tidigare i tråden att man behöver registrera om sig efter 2 år, så svarade jag då att jag fortfarande är nixad mer än 2 år efter att jag nixade mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du borde aldrig ha startat igång din tjänst och enligt Tre's hemsida verkar du dessutom ha kunnat säga upp skiten om du ej var nöjd

Kan vi släppa Nixfrågan nu?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Du borde aldrig ha startat igång din tjänst och enligt Tre's hemsida verkar du dessutom ha kunnat säga upp skiten om du ej var nöjd
<Uppladdad bildlänk>

Kan vi släppa Nixfrågan nu?
<Uppladdad bildlänk>

Ja tack släpp nix frågan det är en icke fråga. Jag har använt mig av gråa strumpor 🧦 i två år...

Hur gick det för TS sedan? 🤔 Vann han mot Tre 3 trots att han tecknat abonnemanget över telefon men legitimerade sig fysiskt med sitt körkort? XD :C

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷