Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Uppdatering dödade soundbar-högtalare

Permalänk
Melding Plague

Uppdatering dödade soundbar-högtalare

Samsung ska reparera drabbade kunders högtalare kostnadsfritt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har Samsung råkat aktivera en killswitch eller släppt kod som råkat förstöra sina egna enheter?

Oavsett vad så är det riktigt illa.

Kostnadsfri reparation räcker inte, de bör skicka ut nya enheter och ta in de förstörda.

Permalänk
Medlem

Tänk Apple var så generösa...

Permalänk
Medlem

Dom råkade skicka ut den uppdateringen innan garantin tagit slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har Samsung råkat aktivera en killswitch eller släppt kod som råkat förstöra sina egna enheter?

Kostnadsfri reparation räcker inte, de bör skicka ut nya enheter och ta in de förstörda.

dem är alltså INTE förstörda, bara konstigt skriven rubrik, all hårdvara fungerar 100%, mjukvaran - total kaputt

Permalänk
Medlem

Smart = inbyggd killswitch.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Då ska jag prova uppdatera mitt och se om det överlever, annars får det åka in på service.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Övervägde en Samsung-ljudlimpa men tror jag avstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

dem är alltså INTE förstörda, bara konstigt skriven rubrik, all hårdvara fungerar 100%, mjukvaran - total kaputt

För att vara en smart soundbar får man väl ändå lov att argumentera för att det är paketet som gör produkten, så om du dumpar mjukvaran är det en såpass stor påverkan på den grundläggande funktionen jag betalat för att produkten är att se som förstörd

Har en kollega som har ett par LG smarta högtalare som är obrukbara annat än som blåtandshögtalare av den enkla anledningen att appen är död.

Det borde vara brottsligt att bygga in sån funktionalitet utan en fallback…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för detta med min Sony TV och TCL soundbar.
Efter uppdatering av TV slutade ljudet att fungera med soundbar.
Med massor av mail under flera veckor så förslog supporten att jag skulle spela in det obefintliga ljudet med mobilen.

Jag har aldrig varit med en sämre support. I detta fall så skulle jag föredra AI support.
Begärde att dem skulle reklamera TV flera gånger men fick nej.
Efter väldigt mycket om och men kom tekniker på plats och bytte ut "hjärnan i TV"
Deras uppdatering sabbade tydligen hårdvaran.
Detta var extremt frustrerande.
Aldrig mer en Sony TV i mitt hem.

EDIT:
Såg att ärendet tog 47 dagar innan problemet vart löst.😡

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Nu förstår jag inte, det har blivit fel och Samsung tar på sig ansvaret och ordnar upp allt. Det ska man ju se som en BRA sak...

Skillnaden om du frågar mig mellan seriösa och ej seriösa företag är hur man sköter sina kvalitetsproblem och reklamationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För att vara en smart soundbar får man väl ändå lov att argumentera för att det är paketet som gör produkten, så om du dumpar mjukvaran är det en såpass stor påverkan på den grundläggande funktionen jag betalat för att produkten är att se som förstörd

Har en kollega som har ett par LG smarta högtalare som är obrukbara annat än som blåtandshögtalare av den enkla anledningen att appen är död.

Det borde vara brottsligt att bygga in sån funktionalitet utan en fallback…

jo men i det här fallet så är juh produkten 100%, annat än att man måste lämna in den till samsung så att dem kan resetta mjukvaran. irriterande visst men shit happens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag har en Soundbar HW-Q995C och den är riktigt bra. Kom från ett 5.1 system så man blir kräsen då. Har aldrig kopplat upp min med app och wifi eller uppdaterat den och den fungerar riktigt bra ändå. Så varför göra det om det inte behövs? Så just soundbaren i Q99X-serien är en riktigt bra soundbar, så utelsut den verkligen inte i letandet. De löser ju ärenden fast det går utanför garanti, klantig uppdatering men de löser sakerna ändå.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nu förstår jag inte, det har blivit fel och Samsung tar på sig ansvaret och ordnar upp allt. Det ska man ju se som en BRA sak...

Skillnaden om du frågar mig mellan seriösa och ej seriösa företag är hur man sköter sina kvalitetsproblem och reklamationer.

speciellt när allt handlar om ett misstag och inte ett medvetet sabotage för att försöka förstöra kunders utrustning
men folks logik förvånar mig inte längre, och jag funderar på vad som har hänt med swec och människorna här jämfört med för 4-5 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag råkade ut för detta med min Sony TV och TCL soundbar.
Efter uppdatering av TV slutade ljudet att fungera med soundbar.
Med massor av mail under flera veckor så förslog supporten att jag skulle spela in det obefintliga ljudet med mobilen.

Jag har aldrig varit med en sämre support. I detta fall så skulle jag föredra AI support.
Begärde att dem skulle reklamera TV flera gånger men fick nej.
Efter väldigt mycket om och men kom tekniker på plats och bytte ut "hjärnan i TV"
Deras uppdatering sabbade tydligen hårdvaran.
Detta var extremt frustrerande.
Aldrig mer en Sony TV i mitt hem.

Var med om ett liknande bemötande av support när vissa bokstäver inte gick att skriva i mjukvaran vi använder på jobbet men funkar i Windows. "Skicka ett skärmklipp när det inte går att skriva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Illa är det och borde kanske inte hänt om de hanterat testandet bättre, men de tar ju sitt ansvar och reparerar dem, vilket jag antar innebär att de via en hårdvaruport kan ladda på ny korrekt firmware. Det är en mjukvarubugg, inte hårdvaran som är trasig. Detta är ju inget annat än en bra sak, förstår inte varför man väljer att bli arga på Samsung för det är, för det är ju en kostnad för dem att göra detta. Mindre nogräknade företag där garantin hade gått ut hade nog struntat i konsumenterna...

Att firmware-uppdateringar som går fel kan bricka hårdvara är ju inget nytt alls. Det påverkar ju i princip alla typer av hårdvara med uppgraderingsbar mjukvara. Det är mycket som kan gå fel, firmware som blir korrupt i nedladdning, eller pga av fel i lagringsmediat, fel i programvaran som laddar på, felaktigt handhavande eller att det blir strömavbrott mitt i processen. Eller fel i firmware i sig.

Senaste i listan över hårdvara som krånglat pga detta är ju Google med sina Chromecastproblem. Same thing...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tänk Apple var så generösa...

Dom var ju generösa med AirPods Pro första gen som började spraka, fick ett par nya utan problem. Det är den produkten jag kommer på nu på rak arm så här.

Några fler produkter som man har missat?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har en Soundbar HW-Q995C och den är riktigt bra. Kom från ett 5.1 system så man blir kräsen då. Har aldrig kopplat upp min med app och wifi eller uppdaterat den och den fungerar riktigt bra ändå. Så varför göra det om det inte behövs? Så just soundbaren i Q99X-serien är en riktigt bra soundbar, så utelsut den verkligen inte i letandet. De löser ju ärenden fast det går utanför garanti, klantig uppdatering men de löser sakerna ändå.

Jag har en HW-Q990C och lyckas inte hitta den med Smartthings. Eftersom appen är ett djävulskap vet jag inte om det är jag som gör fel eller om jag har drabbats av problemet i artikeln.
Å andra sidan har jag inte använt appen sedan jag kopplade in systemet förra sommaren. Problemet jag ser är mest att det eventuellt kan ge oanade följdproblem längre fram.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har en HW-Q990C och lyckas inte hitta den med Smartthings. Eftersom appen är ett djävulskap vet jag inte om det är jag som gör fel eller om jag har drabbats av problemet i artikeln.
Å andra sidan har jag inte använt appen sedan jag kopplade in systemet förra sommaren. Problemet jag ser är mest att det eventuellt kan ge oanade följdproblem längre fram.

I det här fallet låter det som det bara är D-versionerna som är drabbade. Men om Soundbaren fungerar så är det inte det felet som artikeln pratar om, där slutar soundbaren helt att fungera.
Om Soundbaren fungerar så behöver den ju inte vara uppkopplad med Wifi om man bara använder den till tvn och inte gör något annat. Säkrare att uppdatera när det väl behövs och tror det går med ett USB-minne också. Ju mindre teknik som är uppkopplad ju bättre anser jag.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Nej, det räcker inte med att lägga in ny firmware.
De är BRICKADE, man måste byta hårdvara i dem, och det är brist på hårdvara.
Följer detta noga på flera ställen eftersom jag just har beställt en.

Här kan ni läsa mer:
https://www.facebook.com/groups/1193940385603684

Och här:
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/1jarng6/q990d_sam...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Då ska jag prova uppdatera mitt och se om det överlever, annars får det åka in på service.

Senaste mjukvaran som brickade limpan är borttagen.
Problemet blev när man körde uppdatering över wifi, de som uppdaterade via USB har inga problem.
Så stäng av autouppdate...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Precis så hände med LGs soundbar som jag har, en uppdatering dödade subwoofern. LG va ej behjälpliga med felet trots att tusentals i världen va drabbade. Men efter litte google fu och en chipläsare och nån obsky firmware som nån lagt upp så hoppade den igång igen. LGs soundbar som jag har (kommer inte ihåg namnet på den) så måste man dessutom va ansluten till wifi för att BT ska fungera. Nu ligger skiten i källaren. När det hände för ett par år sen va det fullt med soundbars på blocket med kass subwoofer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Senaste mjukvaran som brickade limpan är borttagen.
Problemet blev när man körde uppdatering över wifi, de som uppdaterade via USB har inga problem.
Så stäng av autouppdate...

Ahh okej, tackar för info. Då ska jag stänga av det när jag kommer hem sen

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Illa är det och borde kanske inte hänt om de hanterat testandet bättre, men de tar ju sitt ansvar och reparerar dem, vilket jag antar innebär att de via en hårdvaruport kan ladda på ny korrekt firmware. Det är en mjukvarubugg, inte hårdvaran som är trasig. Detta är ju inget annat än en bra sak, förstår inte varför man väljer att bli arga på Samsung för det är, för det är ju en kostnad för dem att göra detta. Mindre nogräknade företag där garantin hade gått ut hade nog struntat i konsumenterna...

Att firmware-uppdateringar som går fel kan bricka hårdvara är ju inget nytt alls. Det påverkar ju i princip alla typer av hårdvara med uppgraderingsbar mjukvara. Det är mycket som kan gå fel, firmware som blir korrupt i nedladdning, eller pga av fel i lagringsmediat, fel i programvaran som laddar på, felaktigt handhavande eller att det blir strömavbrott mitt i processen. Eller fel i firmware i sig.

Senaste i listan över hårdvara som krånglat pga detta är ju Google med sina Chromecastproblem. Same thing...

Om standardinställningen är att autouppdatera och att den själv lastade in en trasig firmware är det absolut en anledning till att vara arg på Samsung. Att deras bootloader inte heller kan uppdatera firmware på egen hand är en ytterligare anledning.

Trasig firmware är ett löst problem för nästan allt, iallafall vad gäller prylarna jag använder. Firmware integritetsverifieras med checksumma (i vissa fall kryptografisk signatur) oavsett varifrån den kommer, skrivs till en oanvänd del av flashlagringen, samt att startadressen skrivs om i en bootloader. Om den nya mjukvaran startar korrekt skriver den någon form av värde som symboliserar att allt gick bra till bootloadern, annars skrivs startadressen tillbaka till den gamla mjukvaran av bootloadern efter något rimligt antal misslyckade startförsök eller någon användaråtgärd.

Även om det systemet inte används brukar det finnas någon ROM:ad version som alltid fungerar efter en fabriksåterställning, om tillverkaren inte är rädd för nedgraderingar (vilket fler och fler tyvärr blir).

Chromecast-problemet du pratar om var dock inte ens nära samma sak. De slutade fungera för att Google inte hade uppdaterat sina säkerhetscertifikat innan de gick ut, så när de faktiskt gick ut stod Google med skägget i brevlådan för att de i vanlig ordning inte riktigt bryr sig om gamla produkter förrän det går åt pepparn. Vi kan vara måttligt glada över att de ändå inte bara la ner Chromecast som en lösning på problemet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om standardinställningen är att autouppdatera och att den själv lastade in en trasig firmware är det absolut en anledning till att vara arg på Samsung. Att deras bootloader inte heller kan uppdatera firmware på egen hand är en ytterligare anledning.
...
Chromecast-problemet du pratar om var dock inte ens nära samma sak. De slutade fungera för att Google inte hade uppdaterat sina säkerhetscertifikat innan de gick ut, så när de faktiskt gick ut stod Google med skägget i brevlådan för att de i vanlig ordning inte riktigt bryr sig om gamla produkter förrän det går åt pepparn. Vi kan vara måttligt glada över att de ändå inte bara la ner Chromecast som en lösning på problemet.

Jag sa ju också att det var illa. Ska ju inte hända. Men om det nu ändå händer (mänskliga faktorn du vet o.s.v). Vad ska Samsung då göra? Trolla med knäna? Gjort är ju gjort och det enda man då kan göra är att åtgärda problemen. Gratis fix är ju grejt. Iofs är ju också det ett besvär för du står utan din pryl ett tag och måste köra den till postombudet etc kan jag anta. Så visst kan man kanske tycka att nån form av ersättning kan vara på sin plats som plåster på såren, nån rabattkod kanske jag vet inte.

Och Chromecast var kanske ett dåligt exempel, men det är i vart fall nära oavsett vad du tycker för firmware fungerade ju inte pga en teknisk orsak. Just den gången berodde det på ett certifikat tydligen. Firmware brickar ju av nån orsak, certifikat en av dem. Men det är ju bara att googla på brickade hårdvaror vid firmware-uppgraderingar så hittar du helt säkert fler bättre exempel.

Min LG OLED hade nån form av problem med nätdelen vilket föranledde att de skickade ut tekniker till alla som hade köpt en sådan och bytte den på plats. No problemo och bästa sortens kundvård helt klart, men det är ju också rätt bökigt att skicka in en 77" TV...

Så visst kan man vara besviken på Samsung för att de inte gjort allt helt rätt, men arg? Varför då?
Det är så mycket näthat idag för struntsaker, jag fattar inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag sa ju också att det var illa. Ska ju inte hända. Men om det nu ändå händer (mänskliga faktorn du vet o.s.v). Vad ska Samsung då göra? Trolla med knäna? Gjort är ju gjort och det enda man då kan göra är att åtgärda problemen. Gratis fix är ju grejt. Iofs är ju också det ett besvär för du står utan din pryl ett tag och måste köra den till postombudet etc kan jag anta. Så visst kan man kanske tycka att nån form av ersättning kan vara på sin plats som plåster på såren, nån rabattkod kanske jag vet inte.

Och Chromecast var kanske ett dåligt exempel, men det är i vart fall nära oavsett vad du tycker för firmware fungerade ju inte pga en teknisk orsak. Just den gången berodde det på ett certifikat tydligen. Firmware brickar ju av nån orsak, certifikat en av dem. Men det är ju bara att googla på brickade hårdvaror vid firmware-uppgraderingar så hittar du helt säkert fler bättre exempel.

Min LG OLED hade nån form av problem med nätdelen vilket föranledde att de skickade ut tekniker till alla som hade köpt en sådan och bytte den på plats. No problemo och bästa sortens kundvård helt klart, men det är ju också rätt bökigt att skicka in en 77" TV...

Så visst kan man vara besviken på Samsung för att de inte gjort allt helt rätt, men arg? Varför då?
Det är så mycket näthat idag för struntsaker, jag fattar inte det.

Bara så vi är klara med det så var Chromecast-problemet alltså en avsaknad av uppdatering. Säkerhetscertifikat har alltid ett utgångsdatum och samma sak kommer att hända igen dagen då Google till slut inte uppdaterar certifikatet alls.

Men jag tycker det är helt motiverat att vara arg på Samsung när de automatiskt uppdaterar sönder så nya prylar. Hade varit en annan sak om det var en lite för hetsig app som autouppdaterade en riktigt gammal produkt som aldrig var tänkt att uppdateras utanför en servicemiljö, men det finns inga ursäkter för en misslyckad uppdatering längre. Det finns så många tekniska lösningar som industrin har utvecklat att det borde vara nästan omöjligt att bricka en enhet genom firmware, även om man aktivt försöker.

För övrigt samma sak med Microsoft Windows. Till och med Windows 98 kunde känna igen när datorn inte lyckades starta och stängde av drivrutinen som kom efter den sista som laddades efter förra startförsöket. Primitivt med dagens mått men ändå mer robust än vad som tydligen skeppas numera.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Bara jag som är helt förvirrad? Varför är en högtalare kopplad till internet? Och får uppdateringar?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som är helt förvirrad? Varför är en högtalare kopplad till internet? Och får uppdateringar?

På min Soundbar: (TCL TS8132 3.1.2ch)
· Works with Google Assistant, Apple AirPlay and Amazon Alexa
· Chromecast built-in
· Stream music wirelessly via Bluetooth and WiFi

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Försöker all kopiera Sonos?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

It's a Samsung! 🥳