Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Navigera rätt i grafikkortsdjungeln – del 2: MSI

Permalänk
Melding Plague

Navigera rätt i grafikkortsdjungeln – del 2: MSI

Marknaden för grafikkort från partnertillverkare är en djungel. Därför går redaktionen igenom vilka modeller som tillverkarna erbjuder denna generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Tråkiga kort across the board.

Deras tidigare med Gaming X och Lightning var bättre!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Gillar dessa genomgångar, bra konsumentupplysning!

Visa signatur

Amd o Apple

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Varför tog ni inte med MSI Shadow serien? Vet ni vad som är skillnaden där?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 5080 Prime OC RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Kul! Hade varit intressant med måtten på korten också. Spontant så känner jag när jag ser bilderna från PCI-bracketen... finns det ens chassi som klarar av ett så högt kort. Det ser ju groteskt stort ut. Eller är det bara den ovanliga vinkeln?

Citera flera Citera
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Citat:Skrivet av runicgol:

Varför tog ni inte med MSI Shadow serien? Vet ni vad som är skillnaden där?

Det finns väldigt lite information att tillgå om den serien då den tidigare var exklusiv för den kinesiska marknaden men nu verkat dyka upp även här.
Den ser mer eller mindre ut att vara en Ventus med annan kåpa. Instegsmodell utan ångkammare och samma Torx 5.0-fläktar.

Citera flera Citera
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Citat:Skrivet av napahlm:

Kul! Hade varit intressant med måtten på korten också. Spontant så känner jag när jag ser bilderna från PCI-bracketen... finns det ens chassi som klarar av ett så högt kort. Det ser ju groteskt stort ut. Eller är det bara den ovanliga vinkeln?

Bra feedback! i en separat tabell eller som en del i bilderna? Vad tror du hade blivit lättast att ta till sig?

Permalänk
Medlem

Bra artikel, uppskattar om bilderna på tjocklekarna mellan olika kort av samma modell. Bättre att ni valt att skippa ha med Gigabyte i samma.

Så nu finns "Plus" versioner också, det visste jag inte. Börjar bli helt onavigerbart, tycker rtillverkare bör hålla sig till 3-4 mer distinkta modeller.

"är idén med Inspire att vara MSI:s svar på Pro Art-serien från Asus."
Menades "Prime" eller har jag missat något, är inte Pro-Art större high end? Typ samma som TUF eller Strix?

Citat:Skrivet av CrispVanDahl:

Bra feedback! i en separat tabell eller som en del i bilderna? Vad tror du hade blivit lättast att ta till sig?

Kanske bland bilderna är bättre för att slippa ta upp mycket mer plats av artikeln tänker jag. Och om möjligt inkludera vikterna också.

Permalänk
Medlem

"Samtliga modeller i Suprim-serien har dubbla VBIOS och för att komma åt högre prestanda utan manuell överklockning rekommenderar MSI att du använder MSI Center-mjukvaran."

Vad exakt gäller här? För flera andra recensioner säger att den switchen endast ändrar fläkt profilen.

"You can also spot the dual-BIOS switch, with a choice of Gaming or Silent modes – both share the same clock speeds, the only difference is the fan curve."

Källa: https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/dominic-moas...

Edit: Läste nog fel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Varför envisas både MSI och ASUS med RGB så snabbt man vill ha en tyst och kompetent kylare? Hundra modeller men inte en enda som gör vad en hyfsat mid-range modell ska klara av utan extra lull-lull som RGB?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av krEJZi:

"Samtliga modeller i Vanguard-serien har dubbla VBIOS och för att komma åt högre prestanda utan manuell överklockning rekommenderar MSI att du använder MSI Center-mjukvaran."

Jag trodde den där swichen från silent och gaming bara ändrade fläkt profilen? Eller är dubbla VBIOS något annat? Hur aktiverar man de isf? Via MSI appen?

"You can also spot the dual-BIOS switch, with a choice of Gaming or Silent modes – both share the same clock speeds, the only difference is the fan curve."

Vbios kan ställa in betydligt mer än bara fläktkurvor, men just fläktkurvor är den vanligaste skillnaden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av backfeed:

Vbios kan ställa in betydligt mer än bara fläktkurvor, men just fläktkurvor är den vanligaste skillnaden.

Okej men sweclockers skriver ju att man istället för att manuellt överklockar kan ändra den switchen till gaming för mer prestanda. Men det stämmer ju inte om den bara ändrar fläkt profilen som andra recensioner skriver?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:

Permalänk
Medlem

Okej men sweclockers skriver ju att man istället för att manuellt överklockar kan ändra den switchen till gaming för mer prestanda. Men det stämmer ju inte om den bara ändrar fläkt profilen som andra recensioner skriver?

Ja, alltså, om det finns dubbla vbios varav den ena har OC-inställningar så kommer det skilja mer än bara fläktkurvor. Det är upp till vbios-skaparen att bestämma.

Men oberoende av om det är singel eller dubbel vbios så kan du göra runtime-overrides av vbios-inställningarna med exempelvis MSI Afterburner.

Jag använder själv Afterburner för att undervolta mitt 3090 (och det är ett EVGA-kort, då Afterburner inte är MSI-exklusivt).

Visa signatur

5950X, 3090

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av backfeed:

Du kan göra runtime-overrides av vbios-inställningarna med exempelvis MSI Afterburner.

Jag använder själv Afterburner för att undervolta mitt 3090 (och det är ett EVGA-kort, då Afterburner inte är MSI-exklusivt).

Nvm, tror jag läste fel.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Okej? Inte riktigt det jag pratar om. Jag pratar om att det är fel information i artikeln.

Ursäkta otydligheten, jag utökade nyss mitt svar

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Redaktion
Redaktör

"Samtliga modeller i Suprim-serien har dubbla VBIOS och för att komma åt högre prestanda utan manuell överklockning rekommenderar MSI att du använder MSI Center-mjukvaran."

Vad exakt gäller här? För flera andra recensioner säger att den switchen endast ändrar fläkt profilen.

Edit: Läste nog fel.

Sorry om det var otydligt. Ja det stämmer att fläktkurvan är det som ändras. Det du får tillgång till genom MSI-center är en ännu högre klockad prestandaprofil. Alltså du vill ha högre klockfrekvens utan att manuellt överklocka låser man upp den profilen genom mjukvaran.

Citera flera Citera
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Citat:Skrivet av rwkk:

Bra artikel, uppskattar om bilderna på tjocklekarna mellan olika kort av samma modell. Bättre att ni valt att skippa ha med Gigabyte i samma.

Så nu finns "Plus" versioner också, det visste jag inte. Börjar bli helt onavigerbart, tycker rtillverkare bör hålla sig till 3-4 mer distinkta modeller.

"är idén med Inspire att vara MSI:s svar på Pro Art-serien från Asus."
Menades "Prime" eller har jag missat något, är inte Pro-Art större high end? Typ samma som TUF eller Strix?

Kanske bland bilderna är bättre för att slippa ta upp mycket mer plats av artikeln tänker jag. Och om möjligt inkludera vikterna också.

Kikar på om det går att lösa på ett snyggt sätt! Men det är en bra idé.
Det jag menade med att det var MSI:s svar på ProArt är hur marknadsföringen riktat sig mot ”kreativt arbete” typ.

Permalänk
Medlem

Tackar för denna information, en mycket bra idé!

Det kan vara minst sagt jobbigt att ta reda på dessa detaljer själv, särskilt då informationen på tillverkarnas egna sidor inte sällan är undermålig.

Den relativt viktiga detaljen att Ventus-serien inte har ångkammare är ju t.ex. inget MSI skyltar med (så vitt jag sett).

Visa signatur

5950X, 3090

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Sorry om det var otydligt. Ja det stämmer att fläktkurvan är det som ändras. Det du får tillgång till genom MSI-center är en ännu högre klockad prestandaprofil. Alltså du vill ha högre klockfrekvens utan att manuellt överklocka låser man upp den profilen genom mjukvaran.

Någon info om hur mycket klockad den prestandaprofilen är?

Edit:
Såg på MSI hemsida:

Extreme Performance: 2715 MHz (MSI Center)
Boost: 2700 MHz (GAMING & SILENT Mode)

wow, 15 MHz extreme profile xD

https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-5080-16G-GAMING...

Visa signatur

Mousepad:

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ventus är verkligen inte nån höjdare. Undervolting på 5080-varianten gör det något bättre, men nästa gång väntar jag nog hellre.

Visa signatur

Stationär.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Det finns inget annat märke i pc-världen som gett mig så dubbla intryck som MSI. Rent skit men ändå inte.. Ibland..

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Tycker designen blivit sämre för alla märken. Mitt 3070 Gaming X var väldigt snyggt tyckte jag. Samma med 2070 Strix. Men gillar inte många numera. Yeston är undantaget men de säljer inte i Sverige.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av 0:

Den ursprungliga planen var att denna andra del skulle handla om både Gigabyte och MSI men då artikeln blev för lång flyttas Gigabyte till del 3.

Varför får Asus en egen artikel när MSI och Gigabyte (ursprungligen), och Powercolor och Sapphire, får dela? Låter lite vinklat att inte ge alla märken samma utrymme.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Citat:Skrivet av Hades:

Varför får Asus en egen artikel när MSI och Gigabyte (ursprungligen), och Powercolor och Sapphire, får dela? Låter lite vinklat att inte ge alla märken samma utrymme.

Ja alltså nu fick ju MSI och Gigabyte varsin artikel. Handlar inte om vinkling utan att jag i min naivitet trodde att MSI skulle ha färre SKU:s med tanke på att de enbart gör Nvidia-kort. Men ja, de verkar ha fler än Asus.
Så det handlade helt enkelt om utrymmesskäl.
I fallet PowerColor och Sapphire gör de enbart Radeon-kort som hittills enbart finns i antingen 9070 och 9070 XT.

Permalänk
Medlem

Ja alltså nu fick ju MSI och Gigabyte varsin artikel. Handlar inte om vinkling utan att jag i min naivitet trodde att MSI skulle ha färre SKU:s med tanke på att de enbart gör Nvidia-kort. Men ja, de verkar ha fler än Asus.
Så det handlade helt enkelt om utrymmesskäl.
I fallet PowerColor och Sapphire gör de enbart Radeon-kort som hittills enbart finns i antingen 9070 och 9070 XT.

Låter rimligt. Tack för förklaringen.