Permalänk
Medlem

Tips angående resa till usa

Jag och min fru planera att åka till usa nu i sommar ca 2 veckor under veckorna 29-30-31.
Vi vet att vi vill åka till New york samt disney world i Orlando.
Vi planera ca 4-5 dagar på varje ställe.
Nu när vi ändå åker över finns det fler platser som kan vara bra att kombinera med New york och Disney world?

Permalänk
Medlem

Nu är det många år sen jag var i Orlando, men då tyckte jag att Universal Studios hade något bättre åkattraktioner än Disney (bägge är i Orlando).
Sen är det värt att tänka på att det inte är en Disney-park, utan tre olika om jag minns rätt. Alla med olika tema och typ av attraktioner.
Cape Canaveral är typ 1h bort från Orlando med allt som det kan erbjuda om du gillar rymden.

New York är ju i en klass för sig, få städer som kan mäta sig med den när det gäller populärkulturella referenser.

Jag hade inte planerat in mer än ni redan gjort. Skönt att ha lite luft i schemat, ni kommer gå otroligt mycket samtidigt som det kommer vara varmt på båda platserna.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

Sea World och Kennedy Space Center var vi på där också. Finns ju Legoland, men det kan man ju åka till Danmark för. Key West är grymt mysigt och Everglades är häftigt, men en bit längre söder

Rekommenderar att ni ser till att ha en fet bil som klarar all packning och man sitter skönt. Bensin är mycket billigare så känns inte mycket i plånboken att ha den fetaste SUVen. Kolla upp eran mobila data och lägg till för USA om det behövs, glöm också inte eran mobil i bilen på Arlanda.

Permalänk
Medlem

Glöm inte och ansöka till ESTA

Permalänk
Medlem

Kanske ett besök hos Frihetsgudinnan i NY

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Om ni ändå är i Florida så finns ju Everglades om man gillar airboats och mangroveträsk. Riktigt häftigt ändå. Man kan paddla kajak etc. och kela med träffa alligatorer också om man känner för det.
Miami är meh. Key West är trevligt.
Om man är lagd så att man tycker det är kul med vapen och skytte så finns det många bra möjligheter att prova på sånt. Shooter's World t.ex.
Kennedy Space Center, som flera andra redan är inne på, borde vara obligatoriskt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt jobb så vi är tyvärr begränsade i perioden vi kan åka. Skulle föredragit att inte åka under högsommaren.

Ju mer man tänker på det så ska vi nog fokusera på New york och Disney world.
Disney world är 4 olika parker så ska man hinna med behövs minst 4 hel dagar bara där.
Resplanen i grova drag ser ut ungefär så här:

1 res dag Skandinavien till new york
4 hela dagar i new york
1 resdag new york till Orlando inrikes flyg
4 hela dagar disney world (1 park per dag)
1 resdag Orlando till skandinavien
Totalt 11 dagar

Hur är Orlando området om man kanske ska ta nån dag eller några dagar extra i närområdet?

Finns så mycket att se och göra i usa så 2 veckor räcker inte långt. Vi funderade lite på Miami och även new Orleans men det känns som det blir ganska ont om tid på varje ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Sea World och Kennedy Space Center var vi på där också. Finns ju Legoland, men det kan man ju åka till Danmark för. Key West är grymt mysigt och Everglades är häftigt, men en bit längre söder

Rekommenderar att ni ser till att ha en fet bil som klarar all packning och man sitter skönt. Bensin är mycket billigare så känns inte mycket i plånboken att ha den fetaste SUVen. Kolla upp eran mobila data och lägg till för USA om det behövs, glöm också inte eran mobil i bilen på Arlanda.

Sea World är väl sådär ur ett djurperspektiv, eller har det blivit bättre?

Key West är riktigt fräckt, bilturen ut är ett minne för livet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Keeper of Traditions

Ska ni bara vara där 9 dagar hinner ni nog inte så mycket mer, men jag personligen tyckte Washington var mycket trevligare än New York. Inte jättelångt dit från New York, om ni tröttnar på suset och bruset där.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört på Universal över Disney är lite smaksak med och vad man gillar, men var där 2023 vi hade pass för 5 dagar men körde typ 4 halvdagar istället, så slapp det bli så "korvstoppat". Så hade vi tid att åka och kika lite, hitta god mat på resturanger osv. Kolla hur mycket tullar det är där ni ska åka med inom Orlando, nu skulle ni flyga dit men jävlar vad de drog iväg, vi hade Sunpass eller vad det heter så tullarna ingick. Men ska ni bara ha bil i Orlando så är det nog inte värt, vi åkte mellan Miami - Orlando och retur det var många tullar där.

11 dagar är inte så mycket så New york och Orlando är nog max vad jag hade räknat in, vi var borta i en månad och hade då några fler stopp än er men kände det är lagom i snitt med typ 5 dagar per ställe. Så fler saker skulle jag inte trycka in, man ska kunna ta det lugnt och njuta med

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Sea World är väl sådär ur ett djurperspektiv, eller har det blivit bättre?

Key West är riktigt fräckt, bilturen ut är ett minne för livet.

Vi var där i slutet på sommaren 2019, tyckte att de verkade mån om djuren hur de beskrev det etc, men det är ju bara en sida av myntet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Har varit där, inte mycket att se. Ground Zero efter 9/11 var betydligt mer sevärt. I dagsläget hade jag inte åkt till NYC alls dock med tanke på hur säkerheten har försämrats rejält de senaste åren.

TS: Ta resan till enbart Florida hade jag gjort, Orlando + Miami (eller Tampa) kanske?

Permalänk
Medlem

Just restiden är inte huggen i sten mer än att vi kan åka tidigast 12 juli och hem senast lördag 2 augusti.
Önskemål ifrån fruns sida är ca 14 dagars eller mindre restid men inget måste.
Just Disney world är hugget i sten då min fru alltid velat besöka Disney world likaså New York.
Vi har inga direkta planer på hyrbil i dagsläget men vi hinner tänka om.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av danne215:

Just restiden är inte huggen i sten mer än att vi kan åka tidigast 12 juli och hem senast lördag 2 augusti.
Önskemål ifrån fruns sida är ca 14 dagars eller mindre restid men inget måste.
Just Disney world är hugget i sten då min fru alltid velat besöka Disney world likaså New York.
Vi har inga direkta planer på hyrbil i dagsläget men vi hinner tänka om.

Man kan lätt bara vara i Orlando eller New York i 14 dagar och ändå inte hinna med att se allt. Så jag skulle nog inte lagt in fler etappmål än så, då blir det bra stressigt. Bättre då att komma tillbaka en annan gång och ta andra städer då.

Ang. Hyrbil: New York går bra - eller gör sig till och med bättre - utan bil. Men det är ett av de få undantagen i USA. I Orlando och i princip 99% av USA så behöver ni ha tillgång till bil, det blir ett jäkla bök annars, eller så får ni ta och lägga sjuka pengar på att åka UBER eller Taxi överallt.

Jag har bott i USA några år, kollektivtrafiken och möjligheter till gång/cykel är ett skämt för européer. Hela samhället är byggt runt att man ska ha en bil för att ta sig runt. Det är inte alls ovanligt att både gång- och cykelbanor saknas helt, och bussar kan gå med över 1 timmes mellanrum (om de alls finns) även i miljonstäder. Bli inte förvånad om du måste ta bilen till exempelvis till en restaurang 700 meter bort från hotellet, då det helt enkelt inte finns något sätt ta gå dit, om du inte vill vandra längs en 6-filig motortrafikled - och tro mig, det vill du inte.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Snikversionen är att åka Staten Island färjan och ta bilder därifrån. Passerar förbi frihetsgudinnan utan att pröjsa turistpriser för det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

I New york skippar vi bilen.
Just dem dagar vi är på Disney World fundera jag på om vi behöver bil?
Tanken är att boka både inträde och hotell direkt via Disney.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Snikversionen är att åka Staten Island färjan och ta bilder därifrån. Passerar förbi frihetsgudinnan utan att pröjsa turistpriser för det.

Det ska kollas upp Frihetsgudinnan blir det att kolla på i vilket fall som

Permalänk
Medlem

Var i miami och fort lauderdale i början på 90 talet som knappt fyllda arton år i sex veckor efter att jag tittat för mycket på Miami Vice på teven.. sann historia

Permalänk
Medlem

Empire state building verkar numera ta $70 per person för att se utsikten så då får man antagligen leta alternativ, googla och förbered.

Citat:

One popular place is the rooftop at the New York Public Library. Another good spot is the viewing area at Bryant Park, where you can see the building while relaxing.

Som nämts färjan till Staten Island. Sen kan man uppleva China town, liten promenad i Central park samt Times Square med Brodway om man har vägarna förbi. Något av museumen kanske tilltalar om det regnar eller är för varmt?

Jag har knatat till fots i New York och skulle väl säga att om ni gillar amerikansk historia så är Boston ett bättre val (enligt mitt tycke). (Slank upp till toppen av MIT-byggnaden och pratade med eleverna som drev väderradarn, en ombyggd WW2 radar.)

Edit: Om ni gillar lite mera europeisk stil som inte är så sönderbyggt som Manhattan. med folk från olika bakgrunder, så kika på Brooklyn och Queens. Jag har träffat sällskap från de stadsdelarna och de har varit väldigt lätta att prata med och de har vårdat sina europeiska rötter.

Permalänk
Sjusovarn

Ett tips utifrån ett integritetsperspektiv är att köpa en billig telefon som du tar med på din resa där du kanske fixar bankid och din bankapp och sen lämna din vanliga telefon hemma.

Permalänk
Medlem

En dagstripp (till fots alltså) i New York är att starta vid Ground Zero (verkligen sevärt) och därifrån direkt över till Broadway.

Ni kan följa Broadway norrut så länge ni känner för det men ni kommer se mycket på den trippen.

Det var några år sedan jag var dit men då var det "cash is king" som gällde även om kort går bra.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ska ni bara vara där 9 dagar hinner ni nog inte så mycket mer, men jag personligen tyckte Washington var mycket trevligare än New York. Inte jättelångt dit från New York, om ni tröttnar på suset och bruset där.

Jag tycker Washington är förhållandevis nergånget. Eller det är inte bara något jag tycker, det är väl helt enkelt så. Men vi är alla olika.

Till TS, ett tips är att maximera antalet dagar. Tror nog ni kommer kunna fylla ut tiden utan problem. Det finns så oerhört mycket att se och göra på båda era destinationer.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Om man nu måste till USA (jo, jag har haft tankar om att göra road-trip, men före Trumpen) så håller jag med om max två städer om man har upp till två veckor på sig. Finns mycket att se och uppleva, men kör ni fel och ni hör en banjo... stanna inte! 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Disney world är 4 olika parker så ska man hinna med behövs minst 4 hel dagar bara där.

Det där är ju en kostnadsfråga också.
För att du ska klara dig på 4 dagar där så behöver du köpa någon slags VIP pass, vilket är ca. 35-40.000kr per person och dag, annars är köerna så långa att det i princip är meningslöst (om man vill göra någonting annat än att bara titta och ta in spektaklet)

Skrivet av dlq84:

I dagsläget hade jag inte åkt till NYC alls dock med tanke på hur säkerheten har försämrats rejält de senaste åren.

Ah, det där är ju lite tramsigt iofs. Absolut, USA har förändrats dom senaste 5-6 åren, precis som London, Paris och Stockholm.

Faktum kvarstår, alla dom här städerna är säkra. Osäkerheten mätt i procent är så låg att det nästan blir ett avrundningsfel att inte ange den till 100%.

Sen ska man såklart alltid använda sunt förnuft, oavsett om man reser eller är hemma.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danne215:

Hur är Orlando området om man kanske ska ta nån dag eller några dagar extra i närområdet?

Du hinner inte ens runt de största attraktionerna på bara 4 dagar....
Och det är också nära till Tampa https://buschgardens.com/tampa/ och Daytona https://www.daytonabeach.com/ https://www.daytonainternationalspeedway.com/ om du vill göra dagsutflykter från Orlando.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ju mer man kollar ju mer hittar man att göra Har själv aldrig varit intresserad på att turista i usa så man har ganska dålig koll.
Man får kompromissa med vad man hinner med helt enkelt.
Om man börjar i new york;
Hur många dagar skulle ni lagt där?
Tänker det vanligaste upptäcka staden se Frihetsgudinnan åka upp på nån rooftop och liknande. När man ändå är där vill jag passa på att gå på Broadway.
Tänker spontant 5 dagar borde räcka.

Sen lägger man resterande dagar nere i Orlando.
Tanken var först att bo på Disney hotell dem dagar vi ska vara i dem parkerna.
Men fundera på om man skulle boka separat hotell i närområdet och hyra bil istället för att åka flexibiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det var några år sedan jag var dit men då var det "cash is king" som gällde även om kort går bra.

Bara för att bidra med ett annat perspektiv på detta så kan jag nämna att jag var i New York en vecka i somras och använde inte kontanter en enda gång. Betalade med mobilen exakt överallt (Google Pay). Blev faktiskt överraskad av hur kontantlöst allt var efter allt man hört om hur man älskar kontanter där borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

Bara för att bidra med ett annat perspektiv på detta så kan jag nämna att jag var i New York en vecka i somras och använde inte kontanter en enda gång. Betalade med mobilen exakt överallt (Google Pay). Blev faktiskt överraskad av hur kontantlöst allt var efter allt man hört om hur man älskar kontanter där borta.

Men det är fortfarande att man ska ge 10-15% dricks?

Edit: jag menar att man får lägga till det på räkningen, det ingår ibte som i Sverige

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RoedeOrm:

Jag tycker Washington är förhållandevis nergånget. Eller det är inte bara något jag tycker, det är väl helt enkelt så. Men vi är alla olika.

Jag skulle säga precis tvärtom faktiskt, om man jämför med New York.

Skrivet av attic:

Men det är fortfarande att man ska ge 10-15% dricks?

Edit: jag menar att man får lägga till det på räkningen, det ingår ibte som i Sverige

Ja, dricks överallt. Skillnaden mot Sverige är att man faktiskt får service för dricksen man ger, på de flesta ställen.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Digital Privacy at the U.S. Border: Protecting the Data On Your Devices:

https://www.eff.org/wp/digital-privacy-us-border-2017