Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem

Enkel molnlagring

Hej!

Jag vill ha en EGEN molnlagring.
Jag kommer enbart bara att använda mina foton.
Men jag vill att det ska vara enkelt att komma åt allt med en app tex i telefonen.
Vi pratar storlek på hdd ca 1tb så klarar jag mig långt.
Ju billigare, ju bättre....

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Den här Sweclockers artikeln är förvisso från 2024, men ändå fortfarande fullt relevant.
https://www.sweclockers.com/artikel/38293-molnlagringsguide-v...

Om du endast är intresserad utav ren lagring så skulle jag rekommendera dig att kolla på Jottacloud, de har både bra pris och till synes en vettig app.
https://jottacloud.com/en/pricing?category=jottacloud-persona...

Om du däremot är i behov utav Microsoft Office-programmen, så kan det vara vettigt att prenumerera på Microsoft 365 Personal (eller Family om ni är fler) för 1TB OneDrive-lagring och mycket mer.
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all...

Edit: Det är lite motsägelsefullt när du skriver "egen" och därefter skriver molnlagring. Molnlagring per definition är ju en lagring som ligger i någon annans hårdvara. Menar du att du egentligen är ute efter att köra exempelvis Nextcloud eller Immich i en VPS, dvs på en hårdvara som är helt dedikerad till dig? Om så är fallet så kommer det att kosta en del om du ska ha 1TB lagringsutrymme på den VPS:en.

Edit: Som fragande skriver så kan du förstås även lösa det helt lokalt, antingen med en överbliven PC och TrueNAS, eller en liten Raspberry Pi med SATA-tillägg och en 1TB SATA SSD och sen köra ovan nämnda Nextcloud och/eller Immich på det. Alternativt köpa en Synology NAS eller QNAP om du vill ha en lösning som är klar direkt från lådan med minimalt konfigurerande från ditt håll.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Om vi pratar self-hosted så är väl det billigaste alternativet typ en Raspberry Pi plus en extern hårddisk. Finns flera alternativ för OS men OpenMediaVault är nog att rekommendera för en Pi.

Sen kan du köra t.ex. Nextcloud i en dockercontainer och sätta upp bakom en reverse proxy. Om du enbart ska hantera foton/video finns det också lösningar som Immich.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Skrivet av genes:

Hej!

Jag vill ha en EGEN molnlagring.
Jag kommer enbart bara att använda mina foton.
Men jag vill att det ska vara enkelt att komma åt allt med en app tex i telefonen.
Vi pratar storlek på hdd ca 1tb så klarar jag mig långt.
Ju billigare, ju bättre....

Vad rekommenderar ni?

https://inleed.se/lagring

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Sorry, men är rätt så dålig på såna här saker.
Det jag vill ha är en egen station hemma som jag kan lägga in bilder/foto i och sen komma åt med en app.

Läste lite att det finns något som heter qnap och Synology.

Men finns kanske fler märke, eller billigare alternativ.

Permalänk

kör openmedivault på en gammal dator installera photoprism fins även adroid/ios app så du kan skicka/måln lagra dina bilder foton kör själv omv (open mediavault) med nätverks lagring dlna aktiverat och med jelly fin för att komma åt mina foto/videos via tvn, planen är att skruva ihop egen burk till mina föräldrar och köra photo prism. jag har fått lära mig en hel del linux för att hosta mina egna filer. finns enklare sätt typ som du nämnt ovan qnap och synology. vet inte om det går att installera photoprism på qnap/synology men det går att kolla upp lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Sorry, men är rätt så dålig på såna här saker.
Det jag vill ha är en egen station hemma som jag kan lägga in bilder/foto i och sen komma åt med en app.

Läste lite att det finns något som heter qnap och Synology.

Men finns kanske fler märke, eller billigare alternativ.

Qnap och Synoligy är två tillverkare av bland annat men framförallt NAS:ar (Network Attached Storage). Det finns fler tillverkare med men dessa två har funnits länge och är typ rätt så användarvänliga (Synology är lite lättare att använda sägs det (har ingen skälv) men Qnap ger lite bättre hårdvara för pengarna) för nybörjare och det finns gott om guider på nätet hur man använder de.

Båda två tillverkarna ger möjlighet till det du efterfrågar genom olika program/mjukvara både som förstaparts o tredjeparts som man installerar på sin NAS från appbutiken i NAS:ens operativsystem.

Är du en person som känner sig osäker med teknik så är Synology eller Qnap NAS bland det lättaste att använda men också bland de dyrare alternativen för de du efterfrågar.

Edit: Du kan ju se om du kan hitta någon 2bay (plats för 2st 3,5" diskar) NAS från något av merkerna begagnat (många köper 2bay och sedan upptäcker att de behöver mer). Håll doch i så fall koll på så att inte är för gammal så att den inte längre får säkerhetsuppdateringar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.