Behålla svensk mobilnummer vid utlandsflytt

Permalänk
Medlem

Behålla svensk mobilnummer vid utlandsflytt

Jag skall flytta till Teneriffa Spanien. Jag har ett mobilnummer jag haft sedan tidernas begynnelse jag vill behålla. Helst skulle jag ha det kopplat till ett SIP-konto så jag kunde lägga in det i min Siemens IP-telefon eller installera BRIA/Zoiphone i mobilen. Min befintliga SIP-operatör (Internetport) kan inte portera mobilnummer till sig tyvärr. Eventuellt vidarekoppling till spanskt nummer om det inte blir för dyrt.

Parkera? Går det, kostnad.
Någon som gjort något liknande?
Nedgradera befitnligt Tele2 till vad är möjligt och fortsätta använda telefonen i spanien? Kostnader?

Permalänk
Medlem

Skaffa en dual sim telefon och behåll abonnemanget men nedgradera datamängden till min.
Se till att all data går över ett lokalt abonnemang, samtal och sms till/från Sverige och kostar inget extra inom EU.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

EU:s roamingregler innebär att du kan använda telefonen i ett annat EU-land utan att betala några extra avgifter. Du betalar lika mycket som hemma för samtal (till mobil eller fast telefon), sms och surf (inklusive strömmad musik och film).

Det kostar heller inget extra att ta emot samtal eller sms i utlandet. Reglerna gäller alla samtal och sms, oavsett operatör.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-tele...

Så jag antar att det bara är att fortsätta, så länge det "tillåts" av din operatör att du bor utanför Sverige.
Man "får" väl t.ex inte ta ett finskt abb om man inte bor i Finland (dom har mycket billigare "stor internet-pot" abb än Sverige har haft)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skaffa en dual sim telefon och behåll abonnemanget men nedgradera datamängden till min.
Se till att all data går över ett lokalt abonnemang, samtal och sms till/från Sverige och kostar inget extra inom EU.

Skrivet av m4gnify:

EU:s roamingregler innebär att du kan använda telefonen i ett annat EU-land utan att betala några extra avgifter. Du betalar lika mycket som hemma för samtal (till mobil eller fast telefon), sms och surf (inklusive strömmad musik och film).

Det kostar heller inget extra att ta emot samtal eller sms i utlandet. Reglerna gäller alla samtal och sms, oavsett operatör.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-tele...

Så jag antar att det bara är att fortsätta, så länge det "tillåts" av din operatör att du bor utanför Sverige.
Man "får" väl t.ex inte ta ett finskt abb om man inte bor i Finland (dom har mycket billigare "stor internet-pot" abb än Sverige har haft)

Dessa regler gäller bara under en 4 månaders period där minst 50% av användningen ska vara gjord inom operatörerna hemnätverk. Annars har operatören rätt att ta ut avgifter: "Om du använder mobilen utomlands permanent, t.ex. om du flyttar utomlands och behåller ditt gamla sim-kort, kan din operatör ta ut en avgift upp till ett visst tak." Från länken som m4gnify länkar till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag bodde på Irland i 4.5 år och behöll mitt kort aktivt under hela tiden.

Hade Vimla.

Har även kvar mitt irländska simkort idag. (8 euro för 100gb, 18(?)gb roaming.)

En person jag känner som jobbade i Barcelona ett tag behöll sitt nummer hela tiden. Okänt hur länge.

Under hela tiden jag bodde på Irland hörde jag inte talas som någon som blev spärrad på sitt svenska simkort oavsett operatör eller hur länge de bodde utomlands.

PS:
Inga extra kostnader har blivit debiterad. Fri roaming i eu. Det enda var att jag behövde ett nytt simkort en gång, då skickades det till min tidigare svenska adress. I teorin kan de nog debitera men..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Jag bodde på Irland i 4.5 år och behöll mitt kort aktivt under hela tiden.

Hade Vimla.

Har även kvar mitt irländska simkort idag. (8 euro för 100gb, 18(?)gb roaming.)

En person jag känner som jobbade i Barcelona ett tag behöll sitt nummer hela tiden. Okänt hur länge.

Under hela tiden jag bodde på Irland hörde jag inte talas som någon som blev spärrad på sitt svenska simkort oavsett operatör eller hur länge de bodde utomlands.

PS:
Inga extra kostnader har blivit debiterad. Fri roaming i eu. Det enda var att jag behövde ett nytt simkort en gång, då skickades det till min tidigare svenska adress. I teorin kan de nog debitera men..

De har all rätt att debitera, se länken som finns i denna tråd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De har all rätt att debitera, se länken som finns i denna tråd

Bara för att de har rätt att göra det, betyder det inte att det kommer ske. Aldrig hört om någon som drabbats.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.