Permalänk
Medlem

Ny router, tappa all hastighet.

God morgon!

Bytte router igår hos min far då den gamla har haft problem när för många enheter är anslutna och den gamla routern har även nått end of service.

Nya routern funkade skitbra i början, hade exakt samma hastigheter som förr men nu även WiFi 6E och lite annat lullul.
Både trådlöst och trådbundet funkade toppen.

Senare under natten märkte jag att hastigheten bara sjönk, lika så denna morgonen.
Kollade jag förbrukare i TP-Links app så va där inget direkt igång. Min padda med youtube igång och min mobil.

Bytte tillbaka till gamla routern tidigt på morgonen innan någon i huset vart vakna och nu har de full hastighet igen.

Gamla routern: NETGEAR R6400v2
Nya routern: TP-Link AXE5400 Archer AXE75. (all firmware up to date)
Internet lev: Höganäs energi.

TLDR:
1. Gammal router NETGEAR, rätt hastighet (100/100) men problem vid många anslutna (Crashar). kopplades bort.
2. Ny router TPLink AXE75 installerades och gav rätt hastighet från ~kl 15 -> ~kl 21. (100/100)
3. ~ kl 21 börjar 1080p på youtube buffra, kollar speedtest och kan använda internet till typ skicka mail, misstänker problem hos lev.
4. 05:30 Fortfarande samma låga hastighet, internet funkar men går inte och använda till mer än kolla aftonbladet.
5. 06:00 byter tillbaka till NETGEAR och får åter igen 100/100.

Bild 1. 06:06 innan jag byter till NETGEAR.

Bild 2. 06:30 Bytt till NETGEAR.

Edit: Testerna gjorda på trådbundet.

Någon som har en susning på vad som händer?

Tack på förhand.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Rekordmedlem

Bahnhof alltså... Publik ip eller CGN ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova att koppla in en nätverkskabel direkt utan routern och se om det blir samma hastighet. Om så är fallet så är det strul hos leverantören och inte routern.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hmm, det där var ju onekligen jäkligt märkligt..
Finns det någon typ av traffic shaper i tp-linken?
Har du möjlighet att prova med kabel till den så vi kan utesluta wifi strul?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bahnhof alltså... Publik ip eller CGN ?

Ingen aning, inte helt 100 på hur jag ser det?

Skrivet av Sarato:

Prova att koppla in en nätverkskabel direkt utan routern och se om det blir samma hastighet. Om så är fallet så är det strul hos leverantören och inte routern.

Provat och samma. 100/100.

Skrivet av Haptic:

Hmm, det där var ju onekligen jäkligt märkligt..
Finns det någon typ av traffic shaper i tp-linken?
Har du möjlighet att prova med kabel till den så vi kan utesluta wifi strul?

Glömde skriva att speedtesterna vart med trådbundet från datorn. Men exakt samma resultat på wifi.
Funkar nu när jag kör NETGEAR igen.

Om du syftar på om du kan dirigerar nätverkshastighet osv via TP linken, så ja. Men allt är av så ingen throttle alls.
det konstigaste med det hela är att det funkade som normalt i några timmar.
Gjorde inga inställningar utöver de första under setup.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KRQKAN:

Glömde skriva att speedtesterna vart med trådbundet från datorn. Men exakt samma resultat på wifi.

Om du syftar på om du kan dirigerar nätverkshastighet osv via TP linken, så ja. Men allt är av så ingen throttle alls.

Läs av vilket ip det är på routerns wan-interface, är adressen i området 100.64.0.0 till 100.127.255.255 så används CGN och det kan skapa problem som liknar din beskrivning.
Bahnhof använder CGN på en del platser och man behöver beställa en publik ip om man behöver ha det.
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

det konstigaste med det hela är att det funkade som normalt i några timmar.
Gjorde inga inställningar utöver de första under setup.

Då skulle jag säga att det är värt att fabriksåterställa routern och se om felet ligger kvar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läs av vilket ip det är på routerns wan-interface, är adressen i området 100.64.0.0 till 100.127.255.255 så används CGN och det kan skapa problem som liknar din beskrivning.
Bahnhof använder CGN på en del platser och man behöver beställa en publik ip om man behöver ha det.
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Okej! Tack! Ska kika ikväll!

Men kan det vara så att deras gamla NETGEAR inte stödjer CGN och därför inte har det och nya TP Link stödjer det?
Eftersom det funkar fint med gamla routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då skulle jag säga att det är värt att fabriksåterställa routern och se om felet ligger kvar.

Ska prova ikväll
Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Men kan det vara så att deras gamla NETGEAR inte stödjer CGN och därför inte har det och nya TP Link stödjer det?

Min router stödjer inte det, och då får jag inte internet alls, så det är inte troligt att det är orsaken.

CGN är egentligen bara att du och en massa andra hushåll delar en IP ut mot internet

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Min router stödjer inte det, och då får jag inte internet alls, så det är inte troligt att det är orsaken.

CGN är egentligen bara att du och en massa andra hushåll delar en IP ut mot internet

Hmm okej!

De bor långt ut på landet, visst en granne bakom dem men de har inte haft något strul alls. Deras och våran fiber kommer från samma skåp vid vägen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KRQKAN:

CGN påverkar inte routern men själva bytet av router kan påverka problemet tex att det blir annan ip eller att omstarten i sig påverkar.
Gamla routern hade ju också problem och just CGN kan göra att antalet portar per ip tar slut och hastigheten sjunker och man kan inte heller initiera trafik från internet utan bara mot internet.
CGN skapar i vart fall underliga problem av många olika sorter för "aktiva" användare eller så funkar det bra för användare som bara kopplar upp ett fåtal enheter som använder lite trafik.

Visa signatur