Nvidia: Switch 2 har tio gånger bättre grafikprestanda

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: Switch 2 har tio gånger bättre grafikprestanda

Konsolen ser ut att kosta 6 795 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter åtminstone som att de gjort en uppgradering värd namnet, utan att för den sakens skull krångla till det för mycket. De har väl lärt sig av den förvirrande uppgraderingen mellan Wii och WiiU.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Detta är väl ca exakt vad som har saknats i tidigare?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas Svenska priset är en placeholder. Annars rätt saftigt tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man får hoppas Svenska priset är en placeholder. Annars rätt saftigt tillägg.

Tror inte det Inet har samma priser och fick ett info mail från Webhallen om förbokning av Switch 2 och där stod ingenting om preliminära priser.

Permalänk
Medlem

För Nvidia har inte en tendens att vara generösa med sina uttalanden hah.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Lika mycket 10x prestanda som att 5070 är lika bra som ett 4090

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Priset för konsolen är en sak, jag tycker att alla priser för CPU / GPU har gått upp så det känns väntat. För mig är det priserna på spel som kommer vara det största hindret. Jag vill köpa fysiska spel, och om Nintendos storspel kommer att kosta 1000 kr styck så känns det för saftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

För Nvidia har inte en tendens att vara generösa med sina uttalanden hah.

Det är helt klart inte 10x mer råprestanda, prestanda/w skillnaden från maxwell på 20/16nm till Ampere på 8nm är inte i närheten av så stor. Det är helt klart "RTX" prestanda inräknat här.

Står däremot ett det kommer vara gsync/VRR stöd, vilket jag inte tror nämnts innan, det kommer vara ett jäkla lyft! För oavsett hur kraftfull, eller inte kraftfull dom gjort den, så kommer det vara prestandaproblem med multiplatform-portar och det kommer fortfarande högst troligen vara vanligt med fps-drops.

Skrivet av Nihilas:

Priset för konsolen är en sak, jag tycker att alla priser för CPU / GPU har gått upp så det känns väntat. För mig är det priserna på spel som kommer vara det största hindret. Jag vill köpa fysiska spel, och om Nintendos storspel kommer att kosta 1000 kr styck så känns det för saftigt.

Fasst om 6790kr i Sverige stämmer, så är priset på konsollen iaf här också ett problem... Men ja 449USD är iaf inte helt orimligt, till skillnad från spelen som du säger! Jag var helt säker på att jag skulle köpa en Switch2 i år, men ju mer jag tänker på det ju mer osäker blir jag. Kommer bli svindyrt i längden med kostnaden för spel, hade vart en sak om man kunde fylla ut biblioteket med gamla billiga spel, men att köpa några gamla mario och zelda spel med switch2 uppgradering lär väl knappast bli billigt det heller.

Nä det luktar mer steamdeck än switch för mig...

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Med mer muskler under huven och DLSS, det låter inte som ett orimligt bästa-scenario. Den råa prestandan är jag mer nyfiken på, även om det egentligen inte är särskilt relevant.

Permalänk

Jag tycker konsolen är grym på alla sätt och vis det är bara ett litet problem.
Jag har en PS5a och Nintendo Switch 1 som jag ej har spelat på några år, varför skulle inte Nintendo Switch bli samma sak?
Problemet är tid. Så jag köper ingen Nintendo Switch 2 endast av denna anledning.
För priset så är den billig, bara mitt tangentbord till iPaden kostade typ 75% av priset för hela Switchen.

Permalänk
Medlem

Lite väl saftigt påslag på det svenska priset mot vad Nintendo sagt, vi får väl se vad de lägger sig på i resten av Europa, om det kanske är värt att beställa från typ Tyska Amazon eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Lite väl saftigt påslag på det svenska priset mot vad Nintendo sagt, vi får väl se vad de lägger sig på i resten av Europa, om det kanske är värt att beställa från typ Tyska Amazon eller så.

Bundle från spanska Amazon var €509+frakt, landade på €543 vilket blir runt 6000:- beroende på växlingskurs.

Svenska påslaget är ju helt åt anders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bundle från spanska Amazon var €509+frakt, landade på €543 vilket blir runt 6000:- beroende på växlingskurs.

Svenska påslaget är ju helt åt anders.

ja bergsala skatten är inte nådig, ska föesöka norpa på amazon om jag lyckas.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Det är helt klart inte 10x mer råprestanda, prestanda/w skillnaden från maxwell på 20/16nm till Ampere på 8nm är inte i närheten av så stor. Det är helt klart "RTX" prestanda inräknat här.

Jag är inte så säker på det, Switch 1 ligger på 0.39 TFLOPS i dockat läge medan uppskattningar för Switch 2 brukar ligga på över 3 TFLOPS. Switch:en var ju klen redan när den lanserades, och Switch 2 har 6x fler GPU-kärnor och 30% högre klockfrekvens enligt ryktena. I handhållet läge kanske skillnaden blir lite mindre, fläkten i dockan pekar på att Switch 2 kommer dra mer ström i dockat läge.

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan för oss icke konsoll-plebs... kommer det en ny Nvidia Shield?!

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Dollarn är under 10 nu.

Euro priset är inkl moms vilket är runt 19% eller nått sånt i Europa.

469 euro gånger 11 sen lite kemikalier skatt och sånt så borde landa på 5500-6000 max.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Håller priset i sig så blir det nog en import från Tyskland om något år - förutsatt att spelens prissättning korrigeras. Väl saftigt påslag.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag är inte så säker på det, Switch 1 ligger på 0.39 TFLOPS i dockat läge medan uppskattningar för Switch 2 brukar ligga på över 3 TFLOPS. Switch:en var ju klen redan när den lanserades, och Switch 2 har 6x fler GPU-kärnor och 30% högre klockfrekvens enligt ryktena. I handhållet läge kanske skillnaden blir lite mindre, fläkten i dockan pekar på att Switch 2 kommer dra mer ström i dockat läge.

Men 10X? Nä inte en chans, hur mycket snabbare var ett t ex 3060 än 970 (som då är på 28nm), kanske 3x? Sen är väl dom där siffrorana rejält missvisande iom fp16/32 och hur det gjordes om med Ampere vilket gjorde att antal CUDA-kärnor (och då tflops) inte längre är jämförbara mot tidigare generationer sett till rasterprestanda, för 0.39 är väl FP32?

Permalänk
Medlem

Typiska Sverige

Allt ska kosta min 20% mer. Om det nu är så att enheten med MKW kommer kosta ~5.500kr neråt i Europa, men 7.500kr i Sverige så är det ju inte lite påslag. Och det är utan extra tillbehör som 1200kr för en Pro Controller.

Varit Nintendo fan sedan barnsben och jättenöjd med Switchen. Det här priset känns som en spotloska. Jag hoppas marknaden inte kastar sig över den och scalpers sitter där med osålda enheter så priset går ner.

Permalänk
Medlem

Trevligt att Sverige får betala dubbelt upp mot Japan där den kostar ~3400kr (50k yen), antar att det är vi som finansierar deras lägre priser eller något. Aja totalt skip efter detta, de kan totalt glömma de priserna. skrev ju redan har för ett tag sedan i krönika tråden om hur billiga nintendo var... vilket jag inte fattade alls då och inte nu heller.

Priset på 999 kr för Nintendos spel är ju också nej. Köp en handhållen PC konsol istället, går att få tag på från 4 till 8k, köper du 15 AAA spel under lifcykeln mot Nintendo har du redan sparat in till en ny PC handhållen konsol igen då de flesta PC AAA spel får man tag på runt 500 vilket blir typ 400kr sparat per spel....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Dollarn är under 10 nu.

Euro priset är inkl moms vilket är runt 19% eller nått sånt i Europa.

469 euro gånger 11 sen lite kemikalier skatt och sånt så borde landa på 5500-6000 max.

Ja 6750 låter otroligt absurt mycket, bör vara 1000kr mindre även om marknadsförda euro-priset är på 13% moms. Såvida det inte var exklusive moms alltså. Vilken då blir lite konstigt, för USA har väl minst 24% tullar på dessa nu (ifall de kommer från Japan, mer ifall från Kina och ännu mer från Vietnam).

Skrivet av to55e:

Allt ska kosta min 20% mer. Om det nu är så att enheten med MKW kommer kosta ~5.500kr neråt i Europa, men 7.500kr i Sverige så är det ju inte lite påslag. Och det är utan extra tillbehör som 1200kr för en Pro Controller.

Varit Nintendo fan sedan barnsben och jättenöjd med Switchen. Det här priset känns som en spotloska. Jag hoppas marknaden inte kastar sig över den och scalpers sitter där med osålda enheter så priset går ner.

Tror det är omöjligt med så stor prisskillnad, ingen logik. Även ifall det blivit så i teorin hade alla bara kunnat importera dem. Alternativt är det fake msrp i hela Europa.

Permalänk
Medlem

Så typ 30% verkligt prestandaökning sen DLSS Performance och 4x FG = 10ggr högre ?

120fps uppskalat från 360p/30fps snart i en butik nära dig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Kemikalieskatten gäller väl i resten av EU också, så borde inte den var inbakad i priset där?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Varit sjukt sugen på switch 2 men blir pass med det priset, jag har inte råd. Även spelen är för dyra om priserna stämmer. Då håller jag mig till datorn och steamdeck framöver.

Hade varit sjukt kul att spela både nya Mario kart och uppgraderade Zelda. Och Metroid!

Permalänk
Medlem

Var riktigt sugen på switch 2 till barnen, men för det priset är det inte aktuellt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kemikalieskatten gäller väl i resten av EU också, så borde inte den var inbakad i priset där?

Är inte samma i hela EU nej. Men ändå, det är max 90 kronor i detta fallet, troligen betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Gissade förhållandevis rätt på det mesta, inklusive prislapp. Men självklart blev man idiotförklarad överallt. People's gonna people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är inte samma i hela EU nej. Men ändå, det är max 90 kronor i detta fallet, troligen betydligt mindre.

så vitt jag vet är det 179,38 kr per kilo max summan är 548 kr, Switch med alla pryler vägde 1,2KG ( dockan o.s.v) sedan får du lägga på moms på detta. så om vi antar att Switch 2 väger lika mycket så är det 170*1,2*1,25 dvs ca 270 kr. Vikt vet vi inte exakt men tja runt 300kr, inte 1000+ i alla fall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Förmodar att de räknar in med DLSS och framegen påslaget.