FELSÖKNING: Är det moderkortet som gett sig?

Permalänk
Medlem

FELSÖKNING: Är det moderkortet som gett sig?

Hallå!

Försöker lösa en kompis dator som kom till mig med förklaringen "Den bara inte startade idag, men den funkade igår".
Efter lite utfrågningar så visar det sig att han har fått blåskärm till och från det senaste, men vad orsaken var har jag fortfarande inte lyckats reda ut.

När jag tog emot datorn så gick det inte ens att starta den. Inte ett ljud när man tryckte på power-knappen, och inga lampor eller dioder som lös i chassit.

Jag testade att byta ut nätagget och får nu både dioder under en av flänsarna att lysa(TOMAHAWK emblemet nere under grafikkortet) samt att moderkortet står fast vid "VGA" och rör sig inte därifrån, och grafikkortet visar sina regnbågsfärger. Detta dock endast när man startar datorn då..
MEN
Jag får inget alls på skärmen, oavsett om jag sätter HDMI'n till moderkortet eller GPUn.
Inte en enda fläkt i datorn snurrar. Inte CPU (Noctua med 2 fläktar) inte GPU, inte chassi. Det enda man hör är en gammal hederlig SATA disk som snurrar igång.

Tror vi på moderkort eller vad annars kan orsaka något sådant?
Jag tänkte om det var överbelastat så har tagit ut grafikkortet helt, samma problem.
Testat att resetta CMOS men fortfarande samma problem.

Delarna är:
MSI MAG B550 TOMAHAWK
Rhyzen 9 5900X
ASUS 3080Ti
850W BeQuiet
32Gb DDR4

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeeker:

Hallå!

Försöker lösa en kompis dator som kom till mig med förklaringen "Den bara inte startade idag, men den funkade igår".
Efter lite utfrågningar så visar det sig att han har fått blåskärm till och från det senaste, men vad orsaken var har jag fortfarande inte lyckats reda ut.

När jag tog emot datorn så gick det inte ens att starta den. Inte ett ljud när man tryckte på power-knappen, och inga lampor eller dioder som lös i chassit.

Jag testade att byta ut nätagget och får nu både dioder under en av flänsarna att lysa(TOMAHAWK emblemet nere under grafikkortet) samt att moderkortet står fast vid "VGA" och rör sig inte därifrån, och grafikkortet visar sina regnbågsfärger. Detta dock endast när man startar datorn då..
MEN
Jag får inget alls på skärmen, oavsett om jag sätter HDMI'n till moderkortet eller GPUn.
Inte en enda fläkt i datorn snurrar. Inte CPU (Noctua med 2 fläktar) inte GPU, inte chassi. Det enda man hör är en gammal hederlig SATA disk som snurrar igång.

Tror vi på moderkort eller vad annars kan orsaka något sådant?
Jag tänkte om det var överbelastat så har tagit ut grafikkortet helt, samma problem.
Testat att resetta CMOS men fortfarande samma problem.

Delarna är:
MSI MAG B550 TOMAHAWK
Rhyzen 9 5900X
ASUS 3080Ti
850W BeQuiet
32Gb DDR4

Testat ta bort allt som går? (Hårddiskar/ssd/usb…)
En ramsticka (gärna från en annan fungerande dator)
Utan GPU (inbyggd i cpu eller lånad fungerande)
Annan cpu är väl sista steget

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr alltid svårt att säga utan att faktiskt byta ut moderkortet, men bara så att du vet så kommer du aldrig få bild via moderkortet med den CPUn eftersom 5900X saknar inbyggd grafik.

Permalänk

skulle säga moderkort cpu eller grafikkort.

kan vara moderkortet,
funkar inte pci-e banorna på moderkortet till slotten för grafikkortet så kommer ju vga lampan lysa.

kan vara cpu,
PCI-E kotrollern sitter i processorn för de flesta portarna på det moder kortet med undantag typ pci-e 1x /m.2 portarna som ev kan gå på chipset.

kan vara grafikkortet,
funkar inte grafikkortet så kommer det tända VGA lampan
(dock brukar cpufläktar osv kopplade till moderkortets fläktkontakter börja snurra även om grafikkortet inte kan initierats så lutar mer åt något annat men inte omöjligt.)

så du får nog börja felsöka gafikkortet kan du ju troligen testa i din egen dator om du kan få det att ge bild öht för även om bandbredden är för smal för kortet kopplat moderkortet för t.ex din 4770 dator i sign ska det ändå kunna ge bild bara inte kunna prestera fullt ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testat ta bort allt som går? (Hårddiskar/ssd/usb…)
En ramsticka (gärna från en annan fungerande dator)
Utan GPU (inbyggd i cpu eller lånad fungerande)
Annan cpu är väl sista steget

Detta bör alltid vara det första steget. Dra ur precis allt som inte behövs för att datorn skall starta.

En gissning är att det gamla nätagget har brunnit och tagit med sig något annat, och då är väl moderkortet det mest troliga, men det är svårt att gissa i det här läget.

Syns det några brännmärken på moderkortet någonstans? Under, kanske?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga moderkort cpu eller grafikkort.

kan vara moderkortet,
funkar inte pci-e banorna på moderkortet till slotten för grafikkortet så kommer ju vga lampan lysa.

kan vara cpu,
PCI-E kotrollern sitter i processorn för de flesta portarna på det moder kortet med undantag typ pci-e 1x /m.2 portarna som ev kan gå på chipset.

kan vara grafikkortet,
funkar inte grafikkortet så kommer det tända VGA lampan
(dock brukar cpufläktar osv kopplade till moderkortets fläktkontakter börja snurra även om grafikkortet inte kan initierats så lutar mer åt något annat men inte omöjligt.)

så du får nog börja felsöka gafikkortet kan du ju troligen testa i din egen dator om du kan få det att ge bild öht för även om bandbredden är för smal för kortet kopplat moderkortet för t.ex din 4770 dator i sign ska det ändå kunna ge bild bara inte kunna prestera fullt ut.

Skrivet av mpat:

Detta bör alltid vara det första steget. Dra ur precis allt som inte behövs för att datorn skall starta.

En gissning är att det gamla nätagget har brunnit och tagit med sig något annat, och då är väl moderkortet det mest troliga, men det är svårt att gissa i det här läget.

Syns det några brännmärken på moderkortet någonstans? Under, kanske?

Har precis testat ett annat grafikkort (980Ti) och det är samma situation.
Kommer testa att köra 3080 i min egen burk för att se så att den fortfarande fungerar..
Kvar efteråt blir ju att ta bort CPU fläkten för att kunna lossa minnen och se om det resulterar i något.
Det som mitt huvud inte släpper är bara att inte någon fläkt alls någonstans snurrar, känns som att det borde vara moderkortet ändå isåfall? Jag menar, fläktarna brukar ju snurra oavsett om man bootar eller inte.

EDIT: Inte kommit så långt att jag kunnat se några brännmärken, det blir väl i slutskedet om problemen kvarstår.
Jag behöver nog uppdatera min signatur också xD

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Skrivet av Squeeker:

Har precis testat ett annat grafikkort (980Ti) och det är samma situation.
Kommer testa att köra 3080 i min egen burk för att se så att den fortfarande fungerar..
Kvar efteråt blir ju att ta bort CPU fläkten för att kunna lossa minnen och se om det resulterar i något.
Det som mitt huvud inte släpper är bara att inte någon fläkt alls någonstans snurrar, känns som att det borde vara moderkortet ändå isåfall? Jag menar, fläktarna brukar ju snurra oavsett om man bootar eller inte.

ja det låter väl som det mest troliga men man vet aldrig kan mycket väl vara något annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Om han har fått BSOD senaste tiden utan att felsöka så kanske han har bränt transistorerna i moderkortet. Kolla om han har övervoltat/överklockat? Låter verkligen som det och sedan har han bränt skiten.

3080 Ti är ett törstigt watt kort och är bäst att undervolta 90-95% istället för 100%. Funkar kortet hos dig?

Visa signatur

i5-9600K 4.6ghz MCE +Noctua DH-15
ASUS ROG Strix Z390-F Gaming
ASUS ROG Strix RTX2060 OC Gaming 6GB (1940/14402)
G.Skill Ripjaws V 3200Mhz 16gb XMP II
ASUS MG248QR, Corsair 570X RGB+6 fläktar, Corsair HX850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingturken:

Om han har fått BSOD senaste tiden utan att felsöka så kanske han har bränt transistorerna i moderkortet. Kolla om han har övervoltat/överklockat? Låter verkligen som det och sedan har han bränt skiten.

3080 Ti är ett törstigt watt kort och är bäst att undervolta 90-95% istället för 100%. Funkar kortet hos dig?

Jag vet att han inte pillat själv på kortet eftersom kunskapen inte finns där..

Kan man testa hans kort i min dator fast utan strömförsörjning (8-pins) kopplade till kortet?
Mitt nätagg är det kraftigaste vi har hemma och det är 750W med 2st 8-pins och jag behöver 3 för 3080Ti

Visa signatur