Nya standarden GPMI lovar 192 Gb/s och 480 W över en kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

480W är ju absolut inga problem för en 10A?

Tänker på det totala effektuttaget, dator med modernt grafikkort och CPU, skärm(ar), annan kringutrustning. Det drar iväg redan nu och verkar inte gå mot lägre effektuttag i framtiden. Speciellt illa om man som jag sitter med en Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är strömmen som ger varma kablar, inte Watt.

Väntade med spänning på motstånd till påståendet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ny kontakt -> DOA

I alla fall för min del

Kommer inte slå igenom på bred front om inte verkligen alla hakar på (och det kommer inte hända)

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tänker på det totala effektuttaget, dator med modernt grafikkort och CPU, skärm(ar), annan kringutrustning. Det drar iväg redan nu och verkar inte gå mot lägre effektuttag i framtiden. Speciellt illa om man som jag sitter med en Intel.

Alltså fördelen är ju att man kan driva mer med endast en kabel, förhoppningsvis har vi nått någon form av platå på effektuttag för konsumentprodukter, men jag ser väl mer det omvända användningsområdet. Driva datorn med endast en kabel från skärmen och plugga in donglar i skärmen.

Nu stödjer de flesta skärmar med USB PD upp till ca 90W vilket blir lite begränsade vad man kan koppla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är tanken att man ska driva monitor/TV med denna kabel och ta ut effekten ur nätagget? Hur stora säkringar behöver man i framtiden? Börjar snart bli svårt när lägenhetssäkringarna ligger på 10A.

Säkringsstorleken i lägenheten blir ju oförändrad. skärmen drar ju inte mer ström bara för att den skulle få ström via en annan kabel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Nej men visst, ytterligare en jävla standard är ju precis vad alla behöver.

Två är redan för många, och personligen såg jag gärna HDMI försvinna.

Att kalla den "Type B" är också ett irritationsmoment, då USB Type B redan existerar sedan väldigt länge tillbaka.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej men visst, ytterligare en jävla standard är ju precis vad alla behöver.

Två är redan för många, och personligen såg jag gärna HDMI försvinna.

Att kalla den "Type B" är också ett irritationsmoment, då USB Type B redan existerar sedan väldigt länge tillbaka.

Håller med, framförallt blev det lite "mähä" när deras Type-C är 96GBit och DP2.1 är 80Gbit redan, införa en ny standar för det -- om man inte vill ha en helt ny puckad kontakt då! Jisses, så korkat...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ny kontakt -> DOA

I alla fall för min del

Kommer inte slå igenom på bred front om inte verkligen alla hakar på (och det kommer inte hända)

Frågan är om det behövs. Räcker troligtvis med några länder i Asien och möjligen att Indien anammar tekniken för att kundunderlaget ska vara stort nog.

Om TCL och Hisense (som finns på varenda Walmart) redan är med på tåget så är jag ganska övertygad att standarden kommer hit till Nordamerika också.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701