Tjena!
Jag har nyligen fått hem den sista leveransen av komponenter till bygget, vilket betyder att jag äntligen kan koppla ur min dator och börja jobba på bygget! Medan den är nedmonterad får förlita mig på gamla bettan (Dell XPS 9560) tillsvidare. Som nämnt i det tidigare inlägget är det mycket spännande prylar som ska in i bygget, och jag är sjukt taggad på att börja montera och experimentera med vattenkylningsloopen. Jag kommer behöva utföra ett par moddar på chassit för att få allt på plats, och det kommer bli en drös av 3D-printade delar för att hantera kablar, slangar m.m.
Passar på att dela med mig ett gäng bilder på komponenterna innan jag börjar med monteringen och provpassningen Som tidigare nämnt innehåller byggloggen på min hemsida en mycket mer detaljerad genomgång av komponenterna jag använder, inklusive mina tankar och resonemang varför jag valt just dessa.
Tjingeling!
/ Nik
Fractal Design North Grunden till bygget = ett riktigt schysst modernt tower chassi på ~45 liter. Får se hur jag gör med sidopanelen när bygget är färdigt, hade ju vart lite tråkigt att stänga in allt bakom meshpanelen även fast den är snygg!
AMD Ryzen 7 5700X3D Bra processor till bra pris, fick denna för 2500kr på rea vilket blir en utmärkt uppgradering från min tidigare 3900X. Mindre kärnor men går kallare och betydligt bättre i spel. Försökte få tag i en 5800X3D men det var dåligt med tillgänglighet tyvärr.
ASUS TUF RTX 4080 Monsterkort med monsterkylare (som ska bort!). Helt sjukt hur stora dem korten har blivit över åren. Har ett dött 2080 Ti liggandes hemma och detta är dubbelt upp i storlek! Med vattenblocket från EK blir kortet hela 72% mindre i volym.
ASUS ROG Strix X570-I Gaming Detta köptes för länge sedan då min dåvarande plan var att bygga ett SFF bygge. Grymt bra platta med bra utbud av interna och externa anslutningar samt god placering av dem för enklare kabeldragning. Lite för "edgy" designmässigt för mig, men bättre än såhär blir det inte då utbudet av ITX kort är rätt begränsat!
Corsair Dominator Platinum RGB Riktigt smutta minnesmoduler från Corsair. Alltid vart ett fan av dominator-linjen som dem haft genom åren och har tidigare ägt DDR3 varianten. Rätt så smakfull RGB på dessa, dock så kommer dem nog sitta på statisk vitt ljus hela tiden så inte mycket använding av färgspektrumet för min del.
...forts. nedan