Permalänk

CC - Projekt North

Hejsan!

Efter många månader av planering och fundering så ska jag äntligen starta mitt första byggprojekt! I detta projekt så ska jag implementera en custom kylningsloop i mitt Fractal Design North, vilket involverar bland annat ett vertikalt monterat grafikkort, riktigt schysst vattenkylningsutrustning från EKWB och sleevade kablar m.m.

Har alltid vart ett fan av vattenkylning men det är ju inte helt gratis (och rätt meckigt), därav har det inte blivit av försän nu! Det som kickade igång det hela var egentligen mitt chassibyte för ca 1 år sen då det slog mig att North hade rätt god potential för en vattenkylningsloop med rätt val av komponenter. Mitt tidigare chassi var ett Corsair Carbide Air 540, vilket är enormt i jämförelse, 63 vs. 45 liter.

Jag låter bli att babbla mer så kan ni få kika på lite specs och renderingar. Mycket spännande grejer framöver!

PS: Jag delar även en mer detaljerad bygglogg i bättre format på min hemsida, nya inlägg annonseras alltid via min Instagram

CHASSI Fractal Design North
CPU AMD Ryzen 7 5700X3D
GPU ASUS RTX 4080 TUF Gaming
RAM Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
PSU Corsair SF750 80+ Platinum
MODERKORT ASUS ROG Strix X570-I Gaming
SSD 1 Kingston Fury Renegade 2TB Gen. 4 M2
SSD 2 Samsung 970 Evo Plus 1TB Gen. 3 M.2
KONTROLLHUB Corsair iCUE Commander Core XT

CPU BLOCK EK-Quantum Velocity D-RGB
GPU BLOCK EK-Quantum Vector2 RTX 4080 D-RGB
RADIATOR EK Quantum-Surface X360M
RÖR EK-Tube ZMT Matte Black 10/16
FLÄKTAR INSUG Noctua NF-A12x25 PWM Chromax Black (3x)
FLÄKTAR UTBLÅS Noctua NF-A14 PWM Chromax Black (2x)
RESERVOIR EK-Quantum Kinetic FLT120 D5/DDC Body D-RGB
PUMP Alphacool Laing DDC310 - Single Edition
ANSLUTNINGAR EK-Quantum Torque STC-10/16 (20x)
ANSLUTNINGAR EK-Quantum Torque Rotary 90 (13x)
ANSLUTNINGAR EK-AF Pass-Through (6x)
ANSLUTNINGAR EK-Quantum Torque Drain Valve (2x)
ANSLUTNINGAR EK-Quantum Torque Extender Static MF 7 (2x)
ANSLUTNINGAR EK-Quantum Torque Rotary T
ANSLUTNINGAR EK-Quantum Torque Extender Rotary MM 14
ANSLUTNINGAR EK-Quantum Torque Splitter 3F T
KYLMEDIE Alphacool Ultra Pure
M.2 KYLNING EK-M.2 NVMe Heatsink

Återkommer med uppdateringar så fort jag har något att dela, enjoy!

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk

002 Komponentöverblick

Tjena!

Jag har nyligen fått hem den sista leveransen av komponenter till bygget, vilket betyder att jag äntligen kan koppla ur min dator och börja jobba på bygget! Medan den är nedmonterad får förlita mig på gamla bettan (Dell XPS 9560) tillsvidare. Som nämnt i det tidigare inlägget är det mycket spännande prylar som ska in i bygget, och jag är sjukt taggad på att börja montera och experimentera med vattenkylningsloopen. Jag kommer behöva utföra ett par moddar på chassit för att få allt på plats, och det kommer bli en drös av 3D-printade delar för att hantera kablar, slangar m.m.

Passar på att dela med mig ett gäng bilder på komponenterna innan jag börjar med monteringen och provpassningen Som tidigare nämnt innehåller byggloggen på min hemsida en mycket mer detaljerad genomgång av komponenterna jag använder, inklusive mina tankar och resonemang varför jag valt just dessa.

Tjingeling!
/ Nik

Fractal Design North Grunden till bygget = ett riktigt schysst modernt tower chassi på ~45 liter. Får se hur jag gör med sidopanelen när bygget är färdigt, hade ju vart lite tråkigt att stänga in allt bakom meshpanelen även fast den är snygg!

AMD Ryzen 7 5700X3D Bra processor till bra pris, fick denna för 2500kr på rea vilket blir en utmärkt uppgradering från min tidigare 3900X. Mindre kärnor men går kallare och betydligt bättre i spel. Försökte få tag i en 5800X3D men det var dåligt med tillgänglighet tyvärr.

ASUS TUF RTX 4080 Monsterkort med monsterkylare (som ska bort!). Helt sjukt hur stora dem korten har blivit över åren. Har ett dött 2080 Ti liggandes hemma och detta är dubbelt upp i storlek! Med vattenblocket från EK blir kortet hela 72% mindre i volym.

ASUS ROG Strix X570-I Gaming Detta köptes för länge sedan då min dåvarande plan var att bygga ett SFF bygge. Grymt bra platta med bra utbud av interna och externa anslutningar samt god placering av dem för enklare kabeldragning. Lite för "edgy" designmässigt för mig, men bättre än såhär blir det inte då utbudet av ITX kort är rätt begränsat!

Corsair Dominator Platinum RGB Riktigt smutta minnesmoduler från Corsair. Alltid vart ett fan av dominator-linjen som dem haft genom åren och har tidigare ägt DDR3 varianten. Rätt så smakfull RGB på dessa, dock så kommer dem nog sitta på statisk vitt ljus hela tiden så inte mycket använding av färgspektrumet för min del.

...forts. nedan

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk

002: Komponentöverblick

Corsair SF750 80+ Platinum Då det må upplevas märkligt att köra ett SFX nätagg i detta chassi så finns det en andledning. Pga min loop design så har jag begränsat med utrymme i PSU-kammaren och därav så får en fullstort nätagg helt enkelt inte plats, men det gör inget! 750W med bra rating kommer fungera alldeles utmärkt för detta system.

Kingston Fury Renegade 2TB Gen.4 + Samsung 970 Evo Plus 1TB Gen. 3 Jag har helt valt bort 2.5" och 3.5" diskar i detta bygget av flera anledningar. M.2 diskar är otroligt snabba, extremt kompakta, men framför allt kabellösa. Detta gör mitt liv 10x lättare när jag ska försöka klämma in den hög av kablar som behövs för resterande komponenter!

EK-Quantum Velocity/Vector (CPU/GPU-block) Otroligt fina vattenblock från EKWB i mattsvart POM/nickel. En fröjd att hantera sån här fin hårdvara, galet bra kvalitet på dessa. Båda blocken har integrerad RGB vilket säkerligen kommer se rätt gottigt ut tillsammans med de andra komponenterna.

EK-Quantum Surface X360M Enorm radiator från EK's quantum linje. Eftersom jag kör en singel-rad setup så valde jag det fetaste jag kan få "plats" med. Nu är det ju så att den faktiskt inte går in i chassit i standardutförande, men med lite moddning så ska det gå!

EK-Quantum Kinetic FLT120 D-RGB D5/DDC Precis som dem andra EK komponenterna så skiner det kvalitet rakt igenom. Har vart ett stort fan av dessa platta varianter sen dem kom då dem öppnar upp många möjligheter för vattenkylning jämfört med den traditionellt cylindriska reservoiren. Här har jag valt att montera en Alphacool DDC310 pump då jag hört/läst mycket gott om deras kvalitet (Laing).

...forts. nedan

Visa signatur

Permalänk

002: Komponentöverblick

Noctua NF-A12x25 & NF-A14 Chromax Inte mycket att säga kring dessa. Den regerande geten av fläktar. Hade hoppats på att G2 varianterna skulle komma i svart men det dröjer lite verkar det som, eventuellt blir det en upgrade senare under året.

EK-Quantum Torque Fittings Galet snygga röranslutningar från EK. Kommer använda en drös olika varianter av dessa för att förenkla rördragningen i chassit, ex. 45/90deg, pass-through, extenders, etc.

EK ZMT 10/16 Rör Riktigt clean och nedtonad tubing från EK med mattsvart finish. Inte så mjuka i 10/16 utförande dock!

Visa signatur