NVME-kylning, ingen plats för kylfläns?

Permalänk

NVME-kylning, ingen plats för kylfläns?

Jag tänke montera en nvme på baksidan av mitt moderkort, och jag får inte plats med en vanlig kylfläns, om de inte är väldigt låg på höjden, och jag har inte riktigt hittat en jag tror på. Så kan jag göra så här istället? Montera min Samsung Pro 990 och har värmeledningstejp på den, och hoppas att den fungerar med mitt meshchassi (mitx) ? Att värmen dunstar bort och att den normala lufttemp. kan kyla ner?
Den kommer ju användas främst till spel och kanske streaming utav spel, så den kommer ju få arbeta rätt så intensivt dock är windows på den andra SSD:n om det skulle spela någon roll... Eller finns det tunna kylare som hjälper bra som jag inte hittat ännu?
Jag tror tyvärr att jag inte kan göra så att tejpen kommer i kontakt med chassit och leda av värmen där, tejpen är alldeles för tunn för det ändamålet och minst 1 cm behövs i höjd på tejpen!

Rubrik korrigerad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Skippa tejpen om du inte hittar en annan lösning.

SSD->Tejp>Luft är mindre effektivt än SSD->Luft.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Jag tänke montera en nvme på baksidan av mitt moderkort, och jag får inte plats med en vanlig kylfläns, om de inte är väldigt låg på höjden, och jag har inte riktigt hittat en jag tror på. Så kan jag göra så här istället? Montera min Samsung Pro 990 och har värmeledningstejp på den, och hoppas att den fungerar med mitt meshchassi (mitx) ? Att värmen dunstar bort och att den normala lufttemp. kan kyla ner?
Den kommer ju användas främst till spel och kanske streaming utav spel, så den kommer ju få arbeta rätt så intensivt dock är windows på den andra SSD:n om det skulle spela någon roll... Eller finns det tunna kylare som hjälper bra som jag inte hittat ännu?
Jag tror tyvärr att jag inte kan göra så att tejpen kommer i kontakt med chassit och leda av värmen där, tejpen är alldeles för tunn för det ändamålet och minst 1 cm behövs i höjd på tejpen!

Vart står det att din nya SSD kräver kylfläns?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Killgissar lite här men misstänker att just spelande inte är så superkrävande för en Ssd. Den lär knappast ligga nära max konstant med superhöga iops. Så jag tror inte värmeutevklingen på kommer bli så tror som du tror. Prova och se vad du får efter temperatur efter en timmes spelande.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Killgissar lite här men misstänker att just spelande inte är så superkrävande för en Ssd. Den lär knappast ligga nära max konstant med superhöga iops. Så jag tror inte värmeutevklingen på kommer bli så tror som du tror. Prova och se vad du får efter temperatur efter en timmes spelande.

Nej spel är inte speciellt intensivt för SSD blir lite spikar när man startar spelet och laddar nya kartor. Men emellan det får den gott om tid att vila.

Permalänk
Medlem

Har TS en hel centimeter att spela på så borde det gå att klämma dit nån slags kylfläns som gör meningsfull nytta...
(som nämnts behöver troligen inte en speldisk speciellt mycket kylning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har TS en hel centimeter att spela på så borde det gå att klämma dit nån slags kylfläns som gör meningsfull nytta...
(som nämnts behöver troligen inte en speldisk speciellt mycket kylning)

Hehe ett kopparblock och ett par heat transfer pads så kopparblocket har typ direktkontakt med moderkortsplåten bakom maderkortet.

Använda hela moderkortsplåten/chassit som kylare.

Lär ta ett tag att värmesoaka även om det nu skulle vara vanlig zinkplåt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hehe ett kopparblock och ett par heat transfer pads så kopparblocket har typ direktkontakt med moderkortsplåten bakom maderkortet.

Använda hela moderkortsplåten/chassit som kylare.

Lär ta ett tag att värmesoaka även om det nu skulle vara vanlig zinkplåt.

Vore kul men antagligen overkill i praktiken
(Har man tillgång till prylarna så varför inte?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vore kul men antagligen overkill i praktiken
(Har man tillgång till prylarna så varför inte?)

Hittar jag en fungerande raiser kabel till m.2 x4 på ~30cm å köpa så jag kan flytta min kc3000 till baksidan på moderkortsplåten och testa å bulta fast den med ena sidan direkt mot moderkortsplåten med en pad imellan

Å pressa den i ett par timmar med med en benchmark före och efter flytten.

Har ingen m.2 på baksidan av mitt modermodem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tacksam för svar, även alla kreativa lösningar är roliga att läsa om. Som novis fick jag för mig att det var ett måste att leda bort värmen med kyltejp, eftersom jag har meshat-chassi och luft slinker igenom och det är på baksidan av moderkortet så ingen varmluft fastnar i cirkulationen så är nog den bästa och enklaste lösningen helt sonika köra naket

:(((
Den skulle underlätta enormt och kunna använda 2 TB till, så det får bli så, Cool or Dye Tryin!