Är dessa skruvar färgade eller funkar det att jorda på?

Permalänk

Är dessa skruvar färgade eller funkar det att jorda på?

Hej!

Har köpt ett North XL och ska potentialutjämna mig själv mot chassit men hittar ingen bra skruv eller rättare sagt är osäker om dessa är färgade eller om det går att sätta dit ESD-knipern på dessa skruvar, någon som vet? Om de är färgade så kommer det inte fungera då det blir för dålig kontakt.

Permalänk
Medlem

Det är alltid svårt att säga, jag brukar mäta med multimeter om jag vill vara säker.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är alltid svårt att säga, jag brukar mäta med multimeter om jag vill vara säker.

Okej, vad ställer du in multimetern på för att kontrollera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Resistans

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Jag kör på kontinuitetsläget där multimetern piper när det är kortslutning. Om multimetern inte har något sånt läge så går det bra att bara mäta motstånd istället, det är bara lite krångligare eftersom man då måste kolla på multimetern när man mäter.

Sen är det bara att kolla att det är kortslutning mellan klämman på armbandet och t.ex. en av moderkortsdistanserna, då vet du att armbandet har kontakt med chassit som det ska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Sen är det bara att kolla att det är kortslutning mellan klämman på armbandet och t.ex. en av moderkortsdistanserna, då vet du att armbandet har kontakt med chassit som det ska.

Lägger till lite för att göra det extra tydligt: mät mellan t ex distans och från själva klämman, och INTE från armbandet i sig, eftersom ESD-armband brukar ha ett stort motstånd (på typ 1 Mohm) i serie. Kontinuitetstestet kommer definitivt aldrig pipa om man mäter från armbandet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag kör på kontinuitetsläget där multimetern piper när det är kortslutning. Om multimetern inte har något sånt läge så går det bra att bara mäta motstånd istället, det är bara lite krångligare eftersom man då måste kolla på multimetern när man mäter.

Så jag tänker rätt, är det korrekt enligt bild på instrumentet? Jag har ingen strömkontakt i psu:n och har provat men får ingen signal på detta sätt. Har provat ha klämman där den sitter och sedan på någon moderkortsdistans utan att det piper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jackie_moon:

Så jag tänker rätt, är det korrekt enligt bild på instrumentet? Jag har ingen strömkontakt i psu:n och har provat men får ingen signal på detta sätt. Har provat ha klämman där den sitter och sedan på någon moderkortsdistans utan att det piper.

Men det piper om du rör ihop multimeterns probar? Isåfall har skruven ingen kontakt/är målad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Multimetern ser korrekt inställd ut, du kan testa att bara sätta proberna mot varandra och se om den piper då.

Permalänk
Medlem

Vem använder ESD band nu för tiden?

Permalänk
Skrivet av perost:

Multimetern ser korrekt inställd ut, du kan testa att bara sätta proberna mot varandra och se om den piper då.

Då är skruvarna målade. Annat förslag vart jag kan sätta ESD-krokodilen?

Permalänk
Medlem

Det långa stiftet i PSU-kontakten bör väl gå att använda som jordpunkt?

Annars om du har tillgång till någon omålad skruv så är väl bara ta en sådan och använda tillfälligt. Det är väl huvudsakligen bara två olika gängor bland skruvarna normalt sätt.

Permalänk
Medlem

Skippa ESD bandet bara. På tiden du spenderat på att fundera vart du ska koppla den hade du hunnit bygga ihop datorn och spela igenom ett spel med den.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vem använder ESD band nu för tiden?

har något ändrats så att elektronik inte skadas av ESD?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har något ändrats så att elektronik inte skadas av ESD?

Det räcker med att tex ta i chassit så är du jordad, och det gör du antagligen näst intill hela tiden när du bygger.

Permalänk
Medlem

Knäpp bara fast krokodilklämman vart som helst i chassit som är ren metal. Typ gallret eller vad som.

Permalänk
Medlem

Du får skrapa bort färgen på något dolt ställe helt enkelt! Det räcker om krokodilklämman har kontakt på en sida av plåten, förslagsvis baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det räcker med att tex ta i chassit så är du jordad, och det gör du antagligen näst intill hela tiden när du bygger.

1. Du blir inte jordad av att ta i chassit
2. Du kan fortfarande ha potentialskillnad mellan dig, chassi, och komponent.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Kör själv med ESD matta, sedan jag jobbade som Crew i Support på DreamHack. Slipper man böka runt med chassit.

Det finns varianter med och utan jord.
https://www.inet.se/produkt/8901230/esd-matta-for-hantering-a...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Kör själv med ESD matta, sedan jag jobbade som Crew i Support på DreamHack. Slipper man böka runt med chassit.

Det finns varianter med och utan jord.
https://www.inet.se/produkt/8901230/esd-matta-for-hantering-a...

Bra tips, vart brukar du sätta i jorden från mattan? Behöver du inte potentialutjämna mot chassit även fast du står på en matta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alla håller nog inte med dig. Finns någon står gammal tråd om det och skador man kan få men de flesta slarvar nog med det. Även jag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Bra tips, vart brukar du sätta i jorden från mattan? Behöver du inte potentialutjämna mot chassit även fast du står på en matta?

Jag kanske borde ha förtydligat, jag kör en variant utan jord.

Sedan är, så som jag förstår det, ytan på ESD mattan ledande, så potentialutjämning sker genom att bara lägga chassit på mattan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |