Windows 11 och licens, köpa ny eller följer den gamla med när jag loggat in på den nya?

Permalänk
Medlem

Windows 11 och licens, köpa ny eller följer den gamla med när jag loggat in på den nya?

Hur fungerar det med Win 11 och licens när man ska bygga ny dator, måste jag köpa en ny eller hänger den från gamla datorn med när jag loggar in med windowskontot på den nya?

Beställt hem de sista prylarna för att kunna bygga dator i påsk men insåg nu att jag kanske inte har någon licens till nya burken, eller har jag det?

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg i sammanhanget, är att Windows inte är speciellt bråkigt om man inte har betalat... Du får en ruta längst ner i hörnet som säger att Win inte är aktiverat, och du kan inte byta bakgrundsbild.
Så, bygg din dator i påsk du, och se vad som händer. Dessutom får man en utvärderingstid innan "bråkigheterna" börjar...
Eventuellt serienummer går att peta in i efterhand också, så inga ominstallationer kommer att behövas.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hittade uppgifterna om licensen på den gamla datorn och det är Win 10 Pro - Retail, kan den fungera även på Win 11 eller har de slutat med att tillåta licenser från Win10?

Edit: Jag får helt enkelt testa licensen när burken är igång.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Hittade uppgifterna om licensen på den gamla datorn och det är Win 10 Pro - Retail, kan den fungera även på Win 11 eller har de slutat med att tillåta licenser från Win10?

Edit: Jag får helt enkelt testa licensen när burken är igång.

licensen ska följa med kontot när du loggar in med ditt microsoft konto första gången.

eventuellt kan du behöva göra en nyaktivering på datorn för att flytta aktiveringen till de nya delarna.

dock osäker på om du kan nyinstallera win 11 med en win 10 licenskod men inte omöjligt att det går men kan vara så att du behöver uppgradera licensen till en win 11 licens först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

github

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En retail-licens ska du kunna flytta över till en ny dator. Om du är inloggad med ditt Microsoft-konto på den gamla datorn och licensen är knuten till den så ska du kunna logga in med samma konto på den nya datorn, gå till ditt Microsoft-konto online och välja att avaktivera licensen på den gamla datorn och aktivera på den nya.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock osäker på om du kan nyinstallera win 11 med en win 10 licenskod men inte omöjligt att det går men kan vara så att du behöver uppgradera licensen till en win 11 licens först.

Det kan man. Du behöver inte uppgradera från 10->11 utan kan installerar 11:an direkt Har gjort det själv på flera datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig