Radeon Adrenalin kontrollpanelen vägrar öppna

Permalänk
Medlem

Radeon Adrenalin kontrollpanelen vägrar öppna

Spelar ingen roll om jag försöker öppna det via start eller högerklick sedan välja Radeon Adrenalin det vägrar starta. Eller bakgrundsprocesser öppnas men inte själva programmet. Det har funkat igen när jag startat om datorn men varför ska jag behöva göra det?

Är det här ett vanligt förekommande fel på deras programvara att det vägrar starta?

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja det är ett spritt problem som AMD ännu inte lyckats lokalisera eller åtgärda. Letar du runt kommer du hitta folk som påstår att de lyckats lösa problemet, men det finns tjogtals lösningar varav alla är olika och få eller ingen av dem kommer fungera för dig.

Enklaste sättet att garanterat åtgärda felet när det uppstår (det är UI:t som ballar ur, så man kan fortsätta spela etc utan problem) är att döda processen "AMD Software: Host Application" i aktivitetshanteraren.

Jag skrev om detta här, inklusive ett exempel på en enkel .bat-fil som gör det snabbt och sparar några musklick.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hände mig efter ett par försök med ostabil undervoltning utav GPU, så kraschade Adrenalin och startade om sig själv.

Men vad jag än gjorde så vägrar den öppna det grafiska gränssnittet, så det är bara att starta om datorn.

Väldigt sällan det händer dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

För mig händer det här bara när jag försöker starta adrenalin när ett spel är igång, av nån anledning så orsakar det att de fastnar i nån sorts trasig status där det inte kan starta. Min "lösning" när det händer är att stänga av processen i task manager och sen starta igen utan något spel igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Ok, det har jag inte stött på ännu ialf. Det är bara efter at Adrenalin har kraschat och startat om sig själv som jag ibland inte kan öppna den grafiska gränssnittet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper